پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختياري پيشرو در کاهش نرخ بيکاري

کد خبر: 42208 تاریخ انتشار: 1398/04/19
نمایش: 3352
اخبار
بر اساس جديدترين گزارش مرکز آمار ايران، چهارمحال و بختياري از بين ۳۱ استان کشور با کاهش ۶.۱ درصدي بيشترين ميزان کاهش نرخ بيکاري را در بهار امسال به خود اختصاص داده است.

نرخ بيکاري اين استان در بهار ۹۷ در حدود ۲۲.۸ درصد بوده که اين رقم در بهار ۹۸ به ۱۶.۷ درصد کاهش يافته است.

چهارمحال و بختياري طي سال‌هاي گذشته به سبب رنج بردن از يک محروميت تاريخي، بالا بودن آمار فارغالتحصيلان دانشگاهي و نبود زيرساخت‌هاي لازم براي رونق توليد و اشتغال با نرخ بيکاري بالايي مواجه بود، اما اين چالش تا حد زيادي با تدبير دولت دوازدهم و تخصيص اعتبار قابل توجهي به حوزه اشتغال روستايي و عشايري اين استان مهار شده است.

اين تدبير نه تنها در چهارمحال و بختياري کارساز شده است بلکه بنا بر گزارش‌هاي مرکز آمار ايران در بهار امسال نرخ بيکاري در ۲۰ استان کشور کاهش داشته و با اجراي کامل اين طرح که از سال ۹۶ در کشور آغاز شده ۳۰۰ هزار شغل جديد در مناطق روستايي و عشايري کشور ايجاد مي‌شود.

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري که به تازگي به چهارمحال و بختياري سفر کرده است، عملکرد اين استان در جذب اعتبارات مشاغل پايدار روستايي و عشايري را مطلوب ارزيابي کرد و گفت: آمارهاي موجود حاکي از اثرگذاري مطلوب اين طرح در چهارمحال و بختياري دارد.

علي اميد تصريح کرد: با تدبير دولت دوازدهم در خصوص رونق اشتغال روستايي کشور ۱.۵ ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي به اين حوزه اختصاص داده شده است و بخش زيادي از آن تاکنون جذب شده است.

در قالب طرح مشاغل پايدار روستايي و عشايري، ۴ هزار و ۶۶۳ ميليارد ريال به اين استان تخصيص داده شد که تاکنون با ۷۰ درصد اين اعتبارات، ۳ هزار و ۱۵۱ طرح با اعتباري بالغ بر ۳ هزار و ۱۵۱ ميليارد ريال عقد قرارداد شده است.

علاوه بر اين اعتبارات، در بخش مشاغل خانگي و اشتغال فراگير نيز اعتبارات قابل توجهي به اين استان اختصاص داده شده که در رونق اشتغال در مناطق شهري استان مؤثر بوده است.

مجموع اعتبار تخصيص يافته به اين استان در قالب طرح مشاغل خانگي در حدود ۱۶۵ ميليارد ريال است که از اين ميزان تاکنون ۹۴ درصد آن معادل ۱۵۵ ميليارد ريال جذب و براي ۳ هزار نفر در استان از اين محل اشتغالزايي شده است.

همچنين سهم استان در حوزه مشاغل فراگير نيز ۴ هزار ميليارد ريال است که تاکنون در حدود ۵۰۰ طرح تسهيلات لازم را از اين محل دريافت کرده اند.

بيکار در اقتصاد به فردي گفته مي‌شود که در سن کار (۱۵ تا ۶۵ سال) و جوياي کار باشد اما شغل و يا منبع درآمدي پيدا نکند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07