پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
استاندار چهارمحال و بختياري:

مجتمع پتروشيمي لردگان در اوج تحريم‌ها ۶آذر بهره‌برداري مي‌شود

کد خبر: 154800 تاریخ انتشار: 1399/09/04
نمایش: 2124
اخبار
ايرنا- استاندار چهارمحال و بختياري در آستانه بهره‌برداري از طرح پتروشيمي لردگان، اجراي اين طرح در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه را نمود عيني خودباوري و اتکاء به توانمندي‌هاي داخل دانست و گفت:اين مجتمع ششم آذرماه بهره‌برداري رسمي مي‌شود.
اقبال عباسي روز سه‌شنبه در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا خاطر نشان کرد: اين مجتمع به مدت چندماه به صورت آزمايشي فعال شده است و روز پنجشنبه با حضور رييس جمهوري و اعضاي هيات دولت و وزيران مربوطه از طريق ارتباط ويدئو کنفرانس به صورت رسمي افتتاح مي‌شود.

 
استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به تاثيرات اين مجتمع در تحول و پويايي اقتصادي اين استان افزود: اگر چه عمليات اجرايي طرح پتروشيمي لردگان از سال ۸۷ آغاز شد اما بيشتر اقدامات اساسي اين طرح طي سه سال اخير و در شرايط سخت تحريم و در يک سال اخير تحت شرايط سخت شيوع کرونا انجام گرفت که اين موضوع موجب افتخار و بالندگي ايران اسلامي است.

وي طرح پتروشيمي لردگان را از مهمترين و بزرگترين طرح‌هاي اقتصادي اين استان و در سطح ملي برشمرد و گفت: در شرايطي اين مجتمع آماده بهره‌برداري شده است که با تنگناهاي بي‌شماري در حوزه‌هاي مختلف از جمله تامين مواد اوليه و ماشين‌‎آلات، تبادلات بانکي، بهره‌گيري از تخصص کارشناسان خارجي و مشکلات گمرکي مواجه بوديم اما با تلاش بسيار و اتکاي به توان داخلي و پشت سر گذاشتن اين مشکلات امروز شاهد تکميل و به سرانجام رسيدن چنين پروژه بزرگ و مهمي در استان هستيم.

عباسي با بيان اينکه براي بهره‌برداري از طرح پتروشيمي لردگان ۱۱ هزار ميليارد ريال و ۷۵۰ ميليون يورو هزينه شده است، تصريح کرد: اين مجتمع با ظرفيت توليد روزانه ۲ هزار و ۵۰ تن آمونياک و سه هزار و ۲۵۰ تن اوره هم جوابگوي نياز داخل است و هم بخشي از آن صادر مي‌شود.

به گفته استاندار چهارمحال و بختياري اشتغالزايي مستقيم براي نيروي کار بومي، ايجاد صنايع پايين دستي، رونق حمل و نقل، تقويت شرکت‌هاي باربري، توسعه صادرات و ايجاد اشتغال غيرمستقيم از ديگر دستاوردهاي پتروشيمي لردگان در اين استان به شمار مي‌رود.

عباسي تصريح کرد: در طول اجراي طرح پتروشيمي لردگان در حدود يک هزار نفر از نيروهاي بومي منطقه مشغول به کار شدند و پس از تکميل و بهره‌برداري نيز سهم قابل توجهي از اشتغال مجتمع براي نيروهاي استان در نظر گرفته شده است که در کنار ايجاد اشتغال غيرمستقيم به ويژه در حوزه حمل و نقل تحول بزرگي را در حوزه اشتغال استان شاهد خواهيم بود.

وي افزود: ۵۳.۶ درصد سهم اين مجتمع متعلق به گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان و ۳۹ درصد متعلق به ۷۸ هزار سهام‌دار حقيقي است و مهندسي همپا و شرکت‌هاي وابسته حدود سه درصد، صنايع پتروشيمي خليج فارس ۱.۱۵ درصد و صندوق سرمايه‌گذاري خليج فارس ۲.۲۵ درصد در اين مجتمع مشارکت دارند و يک درصد هم متعلق به ساير سرمايه‌گذاران است.

گفتني است شرکت پتروشيمي لردگان يکي از شرکت‌هاي تابعه گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان است که در زميني به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کيلومتري لردگان احداث و تجهيز شده است.

توليد اين مجتمع اُوره و آمونياک خواهد بود و ظرفيت توليد سالانه آن بيش از يک ميليون تن اُوره و ۷۰۰ هزار تن آمونياک است که بخش عمده‌اي از آمونياک توليدي براي توليد اُوره در داخل مجتمع مصرف مي شود و ۷۴ هزار تن به صورت مازاد براي عرضه مستقيم به بازار در نظر گرفته شده است.

عمليات اجرايي مجتمع پتروشيمي لردگان از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و اکنون پس از تحمل سالها تحريم و فشارهاي اقتصادي در آستانه افتتاح رسمي قرار دارد.

اين مجتمع به سبب دسترسي مناسب به منابع آب و گاز و نزديکي به سه خط لوله گاز کشور و داراي بودن زمين و موقعيت مناسب از نظر تسطيح و انجام امور زيربنايي از موقعيت مکاني مطلوبي برخوردار است.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07