پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار:

تجميع حمايت‌ها راهي موثر براي حل مشکلات بيماران خاص

کد خبر: 156586 تاریخ انتشار: 1400/06/28
نمایش: 2415
اخبار
️اعضاي کميته بيماران خاص چهارمحال و بختياري روز يکشنبه در نخستين نشست خود در سال ۱۴۰۰ با بيان برخي از مشکلات پيش آمده براي بيماران خاص، سرطاني و صعب‌العلاج در مدت ۱۹ ماه شيوع ويروس کرونا، بر ساماندهي و جمع‌بندي حمايت‌ها و امکان برخورداري تعداد بيشتري از بيماران از کمک‌هاي درماني و دارويي تاکيد کردند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال ‌و بختياري با تاکيد بر تسهيل روند درمان بيماران خاص در استان گفت: بيش از ۹۰ درصد اين بيماران را افراد کم‌بضاعت و اقشار آسيب‌پذير تشکيل مي‌دهند که لازم است با تجميع منابع و ظرفيت‌هاي موجود، براي حمايت از آنان به صورت هماهنگ و موثر اقدام شود.

جعفر مرداني افزود: اگر چه آمارهاي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني استان از وجود بيش از هفت هزار بيمار خاص و سرطاني حکايت دارد اما در صورت بررسي دقيق شهرستان‌ها و به ويژه مناطق روستايي و کمتر برخوردار اين آمارها به بيش از تعداد کنوني خواهد رسيد که اين موضوع، توزيع عادلانه حمايت‌ها را پررنگ‌تر مي‌کند.

وي طولاني شدن روند ايجاد سامانه اطلاعاتي بيماران خاص استان را يادآور شد و گفت: اين سامانه بايد هر چه زودتر با امکان تفکيک شهرستاني و برخي تغييرات ضروري آماده بهره‌برداري شود چرا که نبود بانک اطلاعاتي و آماري، امکان برنامه‌ريزي صحيح و چگونگي اجراي برنامه‌هاي حمايتي را با مشکل مواجه کرده است.

مرداني با اشاره به اينکه دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي خيري استان در کمک به بيماران خاص و سرطاني به صورت جزيره‌اي عمل مي‌کنند، تصريح کرد: اين امر موجب شده است تا افرادي که شناخت و دسترسي بيشتري به منابع دارند به دفعات از اين حمايت‌ها و خدمات استفاده کنند و عده‌اي ديگر به دلايل مختلف و با وجود نياز بيشتر از اين کمک‌ها بي‌بهره بمانند.

وي سازمان‌دهي و طبقه‌بندي نيازهاي هر يک از گروه‌هاي بيماران خاص را ضروري دانست و اظهار داشت: منابع و ظرفيت‌هاي موجود در دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين بانک‌ها نيز بايد مشخص و شفاف شود تا بتوان راهکارهاي مؤثرتري را براي برخورداري تعداد بيشتري از بيماران نيازمند از حمايت‌ها در پيش گرفت.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال و بختياري در ادامه از تمامي دستگاه‌هاي حمايتي همچون بهزيستي، کميته امداد امام خميني (ره)، هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکي و انجمن خيرين سلامت و ديگر نهادهاي مرتبط خواست تا ظرفيت‌ها و امکانات خود را در راستاي کمک به بيماران خاص و سرطاني هر چه زودتر جمع‌بندي کنند و در نشستي مشترک براي تقسيم‌بندي و پرداخت آن‌ها در همراهي با يکديگر، برنامه‌اي هدفمند را در پيش بگيرند.

 مرداني همچنين به نبود يک مرکز واحد و متمرکز براي راهنمايي و ارائه خدمات به گروه‌هاي مختلف بيماران خاص در استان اشاره کرد و گفت: انجمن‌هاي بيماران خاص مي‌توانند با همکاري دانشگاه علوم پزشکي برخي از کمک‌هاي خيري را به‌ منظور تسريع در تکميل ساختمان الحاقي مرکز آموزشي درماني هاجر شهرکرد هدايت کنند.

وي محدود شدن برخي امکانات و خدمات درماني در مرکز استان را به‌ عنوان يکي ديگر از مشکلات پيش روي بيماران خاص و سرطاني دانست و افزود: در شرايط شيوع کرونا، رفت‌وآمد اين افراد به مرکز استان علاوه بر تحميل هزينه‌هاي اضافه، آنان را در معرض خطر بيشتري قرار مي‌دهد که بايد براي استقرار موقت پزشکان متخصص در شهرستان‌ها نيز برنامه‌ريزي انجام شود.

وي تامين به موقع داروها در استان را نيز مورد تاکيد قرار داد و از هلال‌احمر خواست با هماهنگي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي به اين موضوع ورود کند و بخشي از تامين و توزيع داروي بيماران خاص و سرطاني را انجام دهد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07