پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون حقوقي رئيس جمهوري

خروج آمريکا از برجام نقض پيمان بين المللي است

کد خبر: 10113 تاریخ انتشار: 1397/02/19 20:57:45
نمایش: 2035
اخبار
معاون حقوقي رئيس جمهوري اسلامي ايران با اشاره به امضاء خروج آمريکا از برجام از سوي دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا گفت: خروج آمريکا از برجام يک نقض آشکار پيمان بين المللي بود.
لعيا جنيدي روز چهارشنبه در آيين گشايش سي امين همايش اتحاديه کانون هاي وکلاي ايران در فرهنگسراي شهرکرد در مجمع وکلاي کشور افزود: خروج آمريکا از برجام از نقض ماهوي (ماهيتي) و شکلي يک پيمان بين المللي است.
به گفته وي، خروج آمريکا از برجام برخلاف ماده 36 و 37 اين پيمان بوده است، زيرا براساس ماده 36 و 37 خروج طرف ها از برجام بايد در کميسيون مشترک و سپس در کميسيون وزراي امور خارجه مطرح و بررسي شود.
وي تصريح کرد: ايران به تعهدات خود در برجام براساس اعلام آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان نهاد راستي آزمايي، عمل کرده است. 
به گفته وي، نهادي که بايد پايبندي ايران به برجام را تاييد يا تاييد نکند، اعلام کرده است و در اين راستا ايران به تعهدات خود عمل کرده است.
معاون حقوقي رئيس جمهوري يادآور شد: آمريکا به عنوان يکي از شرکاي برجام پس از ترامپ بارها نسبت به نقض اين پيمان به صورت ماهوي اقدام کرده است.
وي تصريح کرد: آنچه آمريکا در خروج از برجام انجام داد، خلاف پيمان بين المللي بوده است.
جنبدي اظهار کرد: در اين زمينه چند مدل براي رفتار آمريکا با برجام پيش بيني شده بود که يک مدل آن باقي ماندن در برجام بود و مدل ديگر خروج از برجام بدون تحريم ها و مدل ديگر خروج همراه با تحريم هاي جديد بود.
جنيدي اظهار کرد: مشکلات کشور بايد در داخل حل شود و هيچ نگاه بيروني براي رفع مشکلات وجود ندارد.
معاون حقوقي رئيس جمهوري در ادامه گفت: حتي اگر يکي از شرکاي برجام نسبت به اجرا نشدن مفاد آن معترض بود، مرجع رسيدگي کننده به اين ادعا آژانس بين المللي اتمي مي باشد. 
وي تصريح کرد: براساس مفاد برجام اگر طرفي به صورت جزئي يا کلي قصد خروج از برجام را دارد، بايد پروسه ماده 36 را اجرا کند. 
وي افزود: کارشناسان معقتدند؛ هنوز درباره خروج آمريکا از برجام نمي توان با قاطعيت اعلام کرد اين خروج با اعمال تحريم يا بدون اعمال تحريم خواهد بود. 
جنيدي با بيان اينکه روشن نيست که آمريکا مي تواند تحريم هاي جديدي پس از برجام اعمال کند، افزود: اتحاديه اروپا به صورت رسمي اعلام کرده که به مفاد برجام پايبند است. 
معاون حقوقي رئيس جمهوري تاکيد کرد: موگريني مسئول اتحاديه اروپا و فرانسه به نقل از سه کشور ديگر اعلام کرده که به تعهدات خود در برجام پايبند هستند. 
جنيدي با طرح اين سوال که ايران بايد در چنين وضعيتي چه راهکاري را پيش بگيرد، افزود: از 4 ماه پيش که رئيس جمهوري آمريکا درباره خروج از برجام صحبت هايي را انجام داد، اين مساله مطرح شد که ايران با آمريکا يا بدون آمريکا در صورت تامين منافع ملي خود در برجام باقي خواهد ماند. 
وي تصريح کرد: در مساله برجام مهمترين اصل تامين منافع ملي ايران است و براي تامين منافع ملي مشروع مردم عمل اتحاديه اروپا در اين زمينه مهم است. 
به گفته جنيدي، اتحاديه اروپا، چين و روسيه بايد در اين زمينه تصميم بگيرند هر چند اين تصميم گيري بار مالي، اقتصادي و سياسي به همراه خواهد داشت. 
وي افزود: در اين راستا ممکن است چين و روسيه مصمم تر باشند، ولي اتحاديه اروپا بايد اعلام کند که همانند سال 96 عمل مي کند يا عمل نخواهد کرد. 
معاون حقوقي رئيس جمهوري تاکيد کرد: سياست خارجي نيازمند انسجام و وحدت ملي و تنوير افکارعمومي از جانب همه دوستداران کشور است. 
جنيدي گفت: تفکيک بين اتحاديه اروپا و آمريکا در خصوص پيمان برجام به يک شکاف تبديل شده است و اتحاديه اروپا مي خواهد روابط تجاري خود را با ايران حفظ کند. 
وي تصريح کرد: در اين روابط بين ايران و اتحاديه اروپا در خصوص صادرات نفت و کالا، بيمه و کشتراني مي تواند حفظ شود. 
جنيدي با اشاره به نقش وکلا در جامعه گفت: در اين مساله وکلا و کارشناسان مي توانند به ابعاد مختلف نقض پيمان بين المللي از سوي آمريکا بپردازند. 
معاون حقوقي رئيس جمهوري افزود: در يک دوره 8 ساله به اندازه 80 سال عمر آموزش عالي، موسسات عالي داير شد که اين موسسات نيز دانش آموختگان فراواني داشتند. 
جنيدي اظهار کرد: معاونت حقوقي رئيس جمهوري به شوراي رقابت در خصوص برگزاري آزمونها و ظرفيت هاي کانون وکلا نيز بحث و گفت وگو شده است. 
وي درباره پاسخ به نظر رئيس کانون وکلاي چهارمحال و بختياري در خصوص ماده 48 آيين دادرسي کيفري نيست، گفت: در اين زمينه کانون وکلا يک لايحه يا پيش نويس لايحه را تدوين تا براي بررسي به مجلس ارائه شود. 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07