پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
سفر نوبخت به چهارمحال و بختياري

ريل‌گذاري دولت براي حرکت قطار توسعه چهارمحال و بختياري

کد خبر: 154118 تاریخ انتشار: 1399/04/24
نمایش: 2731
اخبار
دولت تدبير و اميد براي سرعت بخشيدن و حرکت مستمر قطار توسعه اين استان، با تصويب طرحها و اعتبارات قابل قبول اقدام به ريل‌گذاري در اين حوزه کرده است و نمود بازر اين طرحها و اعتبارات مصوب شده براي توسعه استان ، در سفر اخير رييس سازمان برنامه و بودجه قابل بررسي کارشناسانه است.

توجه بيشتر دولت به مناطق کمتر برخوردار، از جمله دستاوردهاي اصلي سفر مسوولان کشور به استان‌هاي کمتر توسعه يافته مانند چهارمحال و بختياري است.

در همين راستا محمدباقر نوبخت معاون رييس‌جمهوري رييس سازمان برنامه و بودجه کشور در آخرين روزهاي تيرماه تابستان ۹۹ راهي چهارمحال و بختياري شد تا طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي چهارمحال و بختياري را پيگيري کند و چندين طرح مهم و مطرح را نيز به بهره‌برداري برساند.

رييس سازمان برنامه و بودجه، در ابتداي سفر خود به استان در نشست مشترک شوراي برنامه‌ريزي و ستاد اقتصاد مقاومتي چهارمحال و بختياري حضور يافت و در اين نشست تفاهم‌نامه اجراي ۴۶ طرح ويژه جهش توليد در اين استان را با اقبال عباسي استاندار منعقد کرد.

براساس اين تفاهم‌نامه‌ها ۲۲ هزار و ۶۴۰ ميليارد ريال براي اشتغالزايي ۱۲ هزار و ۳۴۴ نفر در ۱۷ طرح صنعت و معدن، ۲۰ طرح کشاورزي و ۹ طرح خدماتي هزينه مي‌شود.

همچنين در تفاهم‌نامه ديگري ساخت يک‌هزار واحد مسکن روستايي محرومان در چهارمحال و بختياري با همکاري بنياد مسکن انقلاب اسلامي ايران و کميته امداد امام خميني (ره) با اولويت واگذاري اين واحدهاي مسکوني به افراد زيرپوشش کميته امداد امام خميني (ره) و بهزيستي و همچنين روستاييان محروم داراي درآمد پايين، امضا شد.

همچنين عمليات اجرايي اين طرح به‌ صورت نمادين در روستاي شمس‌آباد از توابع شهرستان شهرکرد آغاز و کلنگ‌زني شد.

در اين آيين از يک‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکوني محرومان روستايي چهارمحال و بختياري که عمليات اجرايي آن سال گذشته براساس طرح ساخت ۲ هزار و ۴۴۰ واحدي مسکن محرومان در ۳۵۰ روستاي اين استان با حضور نوبخت در روستاي خراجي از توابع شهرستان کيار آغاز شده بود، به بهره‌برداري رسيد و براساس وعده نوبخت قرار شد تا در صورت بهره‌برداري کامل از اين طرح تا هفته دولت سال‌جاري، يک‌هزار واحد سهميه جديد ساخت مسکن روستايي ويژه محرومان به اين استان اختصاص داده شود.

رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين در ادامه سفر خود، از روند اجرايي احداث تونل زره حدفاصل شلمزار به ناغان در شهرستان کيار ديدن کرد و ۷۰۰ ميليارد ريال اعتبار جديد به شرط تکميل و بهره‌برداري از اين طرح تا دهه فجر سال‌جاري اختصاص داد.

پروژه تونل زره و راه‌هاي دسترسي آن ۱۳ کيلومتر طول دارد که در آن يک تونل به طول يکهزار و ۴۸۰ متر حفر مي‌شود و تاکنون تاکنون ۹۶۰ متر از اين تونل حفر شده و ۵۲۰ متر باقي‌مانده است و ۱۶۹ ميليارد ريال براي احداث تونل زره شهرستان کيار چهارمحال و بختياري تاکنون هزينه شده است.

با تکميل و بهره‌برداري از طرح تونل زره و راه‌هاي دسترسي آن ۳۳ کيلومتر از مسير دسترسي شلمزار به ناغان در شهرستان کيار حذف مي‌شود.

وي در ادامه اين سفر از خود به چهارمحال و بختياري روند از احداث باند دوم محور ارتباطي سه‌راهي گندمان به بلداجي در شهرستان بروجن ديدن و بر تسريع اجراي اين طرح تاکيد کرد.

در ادامه سفر نوبخت به چهارمحال و بختياري، عمليات اجرايي جاده دسترسي و پل روگذر بيمارستان و مرکز آموزشي درماني ولي‌عصر (عج) بروجن با ۱۸۹ ميليارد ريال اعتبار به‌منظور اجراي ۴۴ هزار متر مربع زيرسازي دو بانده آسفالت، ۱۷ هزار و ۳۰۰ مترمربع موزاييک فرش و ۹ هزار و ۵۰۰ متر جدول در سفر نوبخت به شهرستان بروجن آغاز شد که از اين مبلغ ۱۰۰ ميليارد ريال براي ۷۰۰ مترمربع پل‌سازي، ۱۵۰ متر ديوارسازي، ۱۴ هزار مترمکعب عمليات خاکي و دو هزار متر مربع آسفالت هزينه مي‌شود.

افتتاح رسمي بيمارستان تازه تاسيس و مرکز آموزشي درماني ۲۳۹ تختخوابي ولي‌عصر (عج) بروجن با يک‌هزار و ۳۲۰ ميليارد ريال هزينه در زميني به وسعت ۳۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع و زيربناي ۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع با بهره‌مندي از بخش‌هاي داخلي، جراحي، زنان و زايمان، کودکان، اورژانس، آي‌سي‌يو، سي‌سي يو، ان‌آي‌سي يو و همچنين پي‌سي‌سي‌يو از ديگر دستاوردهاي سفر نوبخت به چهارمحال و بختياري است.

نوبخت در پايان سفر يک روزه خود به چهارمحال و بختياري از دو طرح عمراني استان شامل روند اجرايي قطعه فرادنبه _ سفيددشت در پروژه احداث جاده شهرکرد به بروجن به لردگان و طرح راه‌آهن مبارکه به سفيددشت به شهرکرد ديدن کرد.

تکميل و بهره‌برداري از راه‌آهن مبارکه به سفيددشت به شهرکرد ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال نياز دارد که امسال دو هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال براي اجراي اين طرح اختصاص يافت.

هماهنگي لازم براي تخصيص بقيه اعتبار مورد نياز راه‌آهن مبارکه به سفيددشت به شهرکرد انجام شده است و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

راه‌آهن مبارکه به سفيددشت به شهرکرد ۹۷ کيلومتر طول دارد و در مسير عبور اين راه‌آهن و در محل گردنه "بيدکان" دو تونل به طول ۵.۸ کيلومتر احداث مي‎شود و حداکثر سرعت قطار در اين خط آهن براي قطار مسافربري ۲۲۰ کيلومتر و براي قطار باري ۱۶۰ کيلومتر در ساعت پيش‌بيني شده است.

با اجراي پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختياري، تحول بزرگي در جابجايي و حمل و نقل ريلي مسافر و کالا، بين استان‌هاي بزرگ و صنعتي کشور رخ مي‌دهد و فاصله استان‌هاي جنوبي تا مرکز کشور حدود ۵۰۰ کيلومتر کوتاه‌تر مي‌شود.

حدود ۲۰۰ دستگاه پل کوچک و چهار دستگاه تونل در مسير راه‌آهن چهارمحال و بختياري اجرا و در مسير قطعه دوم اين پروژه، يک تونل به طول ۶۲۰ متر حفر خواهد شد.

با راه‌اندازي اين خط ريلي ۷۵ ميليون تن بار از فلات مرکزي ايران به بنادر جنوبي منتقل و مسير فلات مرکزي به بنادر جنوبي کشور ۴۷۰ کيلومتر کمتر مي‌شود.

تکميل و بهره‌برداري کامل از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به خوزستان از مهمترين اولويت‌هاي مسوولان ملي و استاني است.

در سفر سال گذشته نوبخت به چهارمحال و بختياري براي تملک زمين‌هاي واقع در دو قطعه از جاده شهرکرد به بروجن به لردگان به خوزستان ۱۰۰ ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت که ۵۰ ميليارد ريال آن مربوط به قطعه شهرکرد به بروجن در حوزه فرادنبه به سفيددشت بوده است.

طول قطعه شهرکرد به بروجن در جاده چهار خطه شهرکرد به بروجن به لردگان ۶۰ کيلومتر است، که تنها ساخت پنج کيلومتر آن باقي‌مانده و بقيه اجرايي شده است.

در اين سفر، علاوه بر مسوولان استاني عليرضا تابش رييس بنياد مسکن انقلاب اسلامي ايران، سيد مرتضي بختياري رييس کميته امداد امام خميني (ره) کشور، خيرالله خادمي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت ساخت توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور حضور داشتند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07