پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
️معاون توسعه مديريت و منابع استاندار:

۳۴ طرح اولويت‌دار پژوهشي در چهارمحال و بختياري تعيين شد

کد خبر: 155146 تاریخ انتشار: 1399/10/24
نمایش: 1842
اخبار
️معاون توسعه مديريت و منابع استانداري چهارمحال و بختياري گفت: ۳۴ طرح‌ اولويت‌دار پژوهشي در چهارمحال و بختياري از ميان ۱۳۸ طرح پيشنهادي دستگاه‌هاي اجرايي اين استان در سال ۹۹ تعيين و معرفي شدند.
 ليلا محمديان روز چهارشنبه در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري اين استان با بيان اينکه در اجراي طرح‌هاي پژوهشي توجه به رويکردهاي اقتصادي و اجتماعي ضرروت دارد، گفت: نتايج اين گونه طرح‌ها به ويژه در بخش آب و محيط زيست به عنوان شناسنامه‌اي براي آيندگان باقي خواهد ماند و با استناد به آن مي‌توان از منابع استاني دفاع و براي اجراي طرح هاي کلان برنامه‌ريزي کرد.

وي افزود: دستگاه‌هاي اجرايي چهارمحال و بختياري از ابتداي امسال تاکنون ۱۳۸ طرح پژوهشي پيشنهادي خود را به دبيرخانه کارگروه ارسال کرده‌اند که با تشکيل گروه کاري آموزش و پژوهش، ۳۴ طرح پژوهشي به‌عنوان طرح‌هاي اولويت‌دار انتخاب شدند.

وي برآورد اعتبار مورد نياز براي اجراي طرح‌هاي پژوهشي پيشنهادي را ۹۵ ميليارد و ۱۴۰ ميليون ريال اعلام کرد و افزود: بر مباني رويکردهاي تعيين‌شده براي هزينه‌کرد اعتبارات، چهار راهبرد اساسي همچون کاربردي بودن طرح و پرهيز از پژوهش‌هاي نظري و تئوري، رفع يکي از مشکلات موجود در استان، تکراري نبودن پژوهش‌هاي پيشنهادي و انجام سريع فعاليت پژوهشي متناسب با مدت ‌زماني که در دستورالعمل‌ها و قوانين وجود دارد، ۹۹ طرح از مجموع طرح‌هاي پيشنهادي کنار گذاشته شد و براي ۳۴ طرح باقي‌مانده نيز اولويت‌بندي صورت گرفت.

محمديان با اشاره به اينکه براي اجراي طرح‌هاي اولويت‌دار افزون بر ۳۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است، تصريح کرد: طرح‌هاي جامع نياز آبي بخش‌هاي مختلف استان در حوضه کارون، توسعه و بهبود عملکرد بازار سرمايه و حمايت از رونق سرمايه‌گذاري و طرح آينده‌نگري راهبردي توسعه کسب ‌و کارهاي خانگي خلاق روستايي در افق ۱۴۰۴ از جمله سه طرح پژوهشي پيشنهادي است که در صدر جدول اولويت‌بندي قرار دارند.

وي افزود: معاونت اجتماعي دادگستري استان نيز طرح‌هايي را براي قرار گرفتن در جمع طرح‌هاي اولويت‌دار پژوهشي استان ارايه کرده است که پس از بررسي در گروه کاري آموزش و پژوهش به مجموع ۳۴ طرح افزوده خواهد شد.

معاون توسعه مديريت و منابع استانداري چهارمحال و بختياري در ادامه با بيان اينکه اعتبار پژوهشي استان در سال ۹۹، پنج ميليارد و ۷۷۰ ميليون ريال است، اظهار داشت: با موافقت اعضاي کارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري و پس از بررسي دوباره نخستين طرح اولويت‌دار استان، بخش عمده‌اي از اعتبارات پژوهشي استان در سال جاري به ادامه اجراي طرح جامع نياز آبي بخش‌هاي مختلف استان در حوضه کارون اختصاص مي‌يابد.

محمديان يادآور شد: به توجه به محدود بودن اعتبارات حوزه پژوهشي استان تلاش مي‌شود تا با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي که امکان جذب اعتبارات ملي را در اين حوزه دارند، بخشي از نياز مالي طرح‌هاي پژوهشي تأمين‌شده و در صورت امکان با اختصاص اعتبارات از ديگر منابع نيز براي اجراي تمامي طرح‌هاي اولويت‌دار برنامه‌ريزي شود.

وي در ادامه بابيان اينکه تمامي ۱۳ طرح پژوهشي مصوب شوراي برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري در سال ۹۸ به مرحله عقد قرارداد رسيده و وارد فرايندهاي اجرايي شده‌اند، افزود: مجموع اعتبارات اين طرح‌ها چهار ميليارد و ۸۴۰ ميليون ريال است.

محمديان اظهار داشت: طرح‌هاي مصوب شده به‌زودي تکميل مي‌شوند و نتايج آن‌ها در تدوين برنامه‌هاي اجرايي استان استفاده خواهد شد.

گفتني است، در نشست کارگروه آموزش، پژوهش، فناوري و نوآوري استان، کارشناسان دانشگاه شهرکرد گزارشي از مراحل اجراي طرح جامع تعيين نياز آبي بخش‌هاي مختلف چهارمحال و بختياري در حوضه آبريز کارون ارائه کردند.

همچنين اعضاي حاضر در اين کارگروه درباره ضرورت تأمين اعتبار موردنياز براي اجراي طرح‌هاي پژوهشي از منابع استاني، توجه به طرح‌هاي پايه و تحول‌آفرين، بررسي درخواست نياز فن آورانه از ستاد آب و خشکسالي در معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، توجه به سند تحول در اجراي طرح‌هاي پژوهشي، بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي علمي سازمان‌هاي مردم‌نهاد و ضرورت اتخاذ رويکردهاي اقتصادي و اجتماعي در اجراي طرح‌هاي پژوهشي کلان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07