پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار:

خسارت‌ آلودگي نفتي سرخون شهرستان اردل دوباره ارزيابي مي‌شود

کد خبر: 155789 تاریخ انتشار: 1400/02/05
نمایش: 1634
اخبار
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري گفت: کارگروه مشترکي با حضور نماينده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران و دستگاه‌هاي اجرايي استان نسبت به برآورد دوباره خسارت‌هاي ناشي از آلودگي نفتي در سرخون اردل تشکيل مي‌شود.
بنا بر ارزيابي کارشناسي دستگاه‌هاي اجرايي چهارمحال و بختياري، در مجموع ۱۷۶ ميليارد تومان خسارت به تمامي بخش‌ها و نيم ميليون دلار خسارت زيست محيطي ناشي از ترکيدگي لوله نفت در منطقه ميانکوه اردل وارد شده است، اين در حالي است که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران اين خسارت‌ها را قبول ندارد و عنوان مي‌کند بايد ارزيابي خسارت‌ها دوباره و با حضور کارشناساني از اين شرکت انجام گيرد، اين اختلاف‌نظر سبب شد تا در نشست روز يکشنبه ۵ ارديبهشت تصميم بر تشکيل کارگروه مشترکي براي ارزيابي دوباره خسارت‌ها گرفته شود.

مجيد نظري در اين نشست با تاکيد بر حمايت از حقوق مردم منطقه اردل، اظهار داشت: اين کارگروه بايد ظرف ۱۰ روز آينده تشکيل و نتايج ناشي از ارزيابي‌ و برآورد خسارت‌ها تا پايان ارديبهشت اعلام شود تا بتوان خسارت‌هاي مردم منطقه را سريع‌تر پرداخت کرد.

وي ادامه داد: اين کارگروه متشکل از نماينده شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، نماينده دادستان، نماينده سازمان بازرسي، نماينده فرمانداري اردل و هر يک از دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط است.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري تصريح کرد: وارد شدن خسارت به بخش‌هاي مختلف کشاورزي، شيلات، آب، محيط‌زيست، منابع طبيعي و عشاير مشخص است اما اميد مي‌رود بتوان هر چه سريع‌تر با شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران اين خسارت‌ها برآورد و زمينه پرداخت سريع‌تر آن فراهم شود.

نظري با بيان اينکه رسيدگي به مشکل آب مردم منطقه ميانکوه و شهر سرخون در اولويت برنامه هاي شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران باشد، اظهار داشت: آب خط قرمز است و بايد آب آشاميدني سالم و پايدار در اختيار مردم منطقه قرار داده شود.

وي با اشاره به آلودگي منابع آب زيرزميني استان در پي نشت نفت، خاطر نشان کرد: با توجه به وضعيت خشکسالي در استان، مي‌طلبد تا مسئولان شرکت نفت با تجهيز چاهي، مشکل آب شرب مردم ميانکوه را برطرف کنند چرا که چشمه سرخون منبع آب پايدار و چشمه دره‌دون به سبب آلودگي نفتي از مدار خارج شده است.

سرپرست اداره‌ کل مديريت بحران استانداري چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست با اشاره به سابقه آلودگي نفتي در منطقه ميانکوه، اظهار داشت: اين منطقه تاکنون هشت بار دچار آلودگي نفتي شده است و در طول اين سال ها خسارت قابل توجهي را برجا گذاشته است.

خسرو کياني با بيان اينکه خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان ۴۳۰ کيلومتر طول دارد، افزود: اين خط روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت خام را انتقال مي‌دهد و به سبب گذر از منطقه سخت گذر ميانکوه شهرستان اردل و پوسيدگي لوله، خطر نشت اين منطقه را تهديد مي‌کند.

وي خاطر نشان کرد: بنا بر مصوبات فروردين‌ ماه بايد شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران خسارت‌هاي وارد شده بر منطقه را تا پايان فصل بهار پرداخت کند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07