پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار:

قيمت مصالح ساختماني بر اساس فهرست‌بهاي سال 99 رشد ۷۰ برابري داشته است

کد خبر: 156717 تاریخ انتشار: 1400/07/17
نمایش: 2514
اخبار
معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به دلايل افزايش قيمت مسکن در روستاها، گفت: افزايش قيمت مسکن تنها مختص روستاهاي اين استان نيست، تورم موجود و افزايش قيمت مصالح ساختماني بر اين افزايش قيمت تاثير داشته است، براساس فهرست‌بهاي سال ۹۹ قيمت‌ مصالح ساختماني در حوزه مسکن با افزايش ۷۰ درصدي روبرو شد.
مجيد نظري ۱۷ مهرماه در نشستي به‌مناسبت روز روستا و عشاير در چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه نياز است براي ايجاد اميدآفريني عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي در حوزه‌هاي مختلف به اطلاع عموم برسد، اظهار کرد: از دهه فجر سال ۹۲ تا هفته دولت سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴۴۲ پروژه عمراني در استان افتتاح و به بهره‌برداري رسيده که براي اجراي اين پروژه‌ها اعتباري بالغ بر ۵۲۹۸ ميليارد تومان هزينه شده است.

معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري افزود: همچنين تعدادي زيادي پروژه در سفرهاي استاني مقامات و مناسبت‌هاي مختلف نيز افتتاح شده است.

وي با تاکيد بر اينکه تعامل و هم‌افزايي دستگاه‌هاي اجرايي در حوادث غيرمترقبه مختلف مانند سيل، زلزله و ... براي بحث ارائه خدمات به مردم بسيار تاثيرگذار است، گفت: خوشبختانه در حادثه سيل ۹۸، سقوط جت ترکيه‌اي و زلزله ۵.۷ ريشتري شهرستان کوهرنگ شاهد تعامل و هماهنگي بين دستگاه‌هاي مرتبط با مديريت بحران در استان بوديم.

نظري بيان کرد: امروزه چهارمحال و بختياري به‌علت کاهش نزولات آسماني و تغيير اقليم درگير بحران خشکسالي و کم‌آبي شده و رتبه دوم کشور را بعد از  استان کرمانشاه در کاهش بارش به خود اختصاص داده است، بنابراين مي‌طلبد دستگاه‌هاي اجرايي اقدامات لازم را براي مقابه با اين بحران انجام دهند.

معاون عمراني استاندار چهارمحال و بختياري در ادامه با اشاره به دلايل افزايش قيمت مسکن در روستاها، توضيح داد: افزايش قيمت مسکن تنها مختص روستاهاي اين استان نيست، تورم موجود و افزايش قيمت مصالح ساختماني بر اين افزايش قيمت تاثير داشته است، براساس فهرست‌بهاي سال ۹۹ قيمت‌ها در مصالح ساختماني با افزايش ۷۰ درصدي روبرو شد.

وي بيان کرد: به‌منظور کنترل قيمت زمين و مبارزه با زمين‌خواري در چهارمحال و بختياري ستادي با حضور دادستاني تشکيل شده است، براي جلوگيري از افزايش قيمت زمين و مسکن در  روستاها اقداماتي مانند احداث مسکن محرومان در حال انجام است.

نظري در پايان گفت: مهاجرت معکوس به روستاها تقاضاي مسکن در اين مناطق را افزايش داد، بنابراين اين افزايش تقاضا قيمت‌ها را تا حدودي تحت تاثير خود قرار داده و باعث افزايش قيمت زمين و مسکن در روستاها شده است.

راه ارتباطي ۲۵۹ روستا در چهارمحال و بختياري نيازمند بهسازي است

در ادامه جلسه ملک‌محمد محموديان، مديرکل امور روستايي و شوراهاي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۶۴ ميليارد تومان اعتبار به دهياري‌هاي استان پرداخت شده است، اظهار کرد: در سال‌جاري نيز ۴۶ ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ماليات بر ارزش افزوده براي کمک به دهياري‌ها اختصاص پيدا کرده است.

وي جمعيت روستايي چهارمحال و بختياري را ۳۶ درصد عنوان کرد و گفت: درصد جمعيت روستايي به شهري در کشور به‌طور ماينگين ۲۶ است، در استان ۵۷۵ روستاي بالاي ۲۰ خانوار وجود دارد که طول راه‌هاي ارتباطي نياز به ساخت اين روستاها ۲۵۹ کيلومتر برآورد شده است.

محموديان افزود: درصد راه‌هاي روستايي بالاي ۲۰ خانوار داراي آسفالت در چهارمحال و بختياري به نسبت کليه راه‌هاي استان حدود ۸۰ درصد بوده که ميانگين اين عدد در کشور ۷۶ درصد است، درصد راه‌هاي روستايي داراي آسفالت و راه شوسه به نسبت راه‌هاي استان ۹۸ درصد بوده که اين عدد در کشور ۸۳ درصد برآورد شد.

مديرکل امور روستايي و شوراهاي استانداري چهارمحال و بختياري با بيان اينکه ۷۸ درصد جمعيت روستايي اين استان از آب آشاميدني سالم برخوردار هستند، يادآور شد: اين عدد در کشور ۷۶ درصد است، همچنين درصد روستاهاي مقاوم شده در استان حدود ۴۷ درصد و کلاس‌هاي مقاوم‌سازي شده حدود ۶۳ درصد برآورد شد.

وي با اشاره به اينکه ۱۸۱۲ کلاس غيرمقاوم در چهارمحال و بختياري در مناطق روستايي و عشايري وجود دارد، گفت: همچنين ۴۱ مدرسه شبانه‌روزي در اين مناطق وجود دارد.

محموديان بيان کرد: ۵۰۹ روستا در چهارمحال و بختياري از نعمت گاز بهره‌مند هستند که با احتساب روستاهاي فاقد شبکه گازرساني حدود ۹۰ درصد جمعيت روستايي استان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، همچنين ۸۳ درصد روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار استان داراي اينترنت پرسرعت هستند.

مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري چهارمحال و بختياري توضيح داد: حدود ۵۲۲ روستا در استان معادل ۹۰ درصد روستاها داراي دهياري مصوب هستند و همچنين ۱۷ روستا به سيستم آتش‌نشاني مجهز شده‌اند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07