پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
استاندار چهارمحال و بختياري:

مجلس سهم استانهاي کمتر برخوردار از بودجه ملي را افزايش دهد

کد خبر: 156845 تاریخ انتشار: 1400/08/12
نمایش: 1935
اخبار
️استاندار چهارمحال و بختياري گفت: نمايندگان مجلس در تدوين لوايح به گونه‌اي عمل کنند تا سهم ناچيز استان‌هاي کمتربرخوردار از بودجه ملي افزايش يابد تا از اين طريق بخشي از محروميت اين استان‌ها جبران شود.
اقبال عباسي شامگاه چهارشنبه در نشست اعضاي کميسيون کشاورزي و تعدادي از معاونان و مديران وزارت جهاد کشاورزي که در محل دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، افزود: از بودجه سالانه کشور تنها ۳۰ درصد در اختيار استان‌ها قرار مي‌گيرد و ۷۰ درصد آن هزينه طرح‌هاي ملي و در اختيار وزارتخانه‌هاست که بيشتر در کلانشهرها هزينه مي‌شود.

وي ادامه داد: اين رويه سهم استانهاي کمتر برخورداري که از نفوذ و تعداد نمايندگان کمتري برخوردارند را ناديده گرفته است و در نهايت منجر به عقب‌ماندگي اين استانها مي‌شود از اين رو بايد نمايندگان مجلس به اين رويه خاتمه دهند و نظارت بيشتري بر هزينه‌کرد بودجه در کشور داشته باشند تا حقوق استانهاي کوچک‌تر هم لحاظ شود.

عباسي تصريح کرد: شعارهايي نظير عدالت، رفع محروميت و تمرکززدايي در استانهاي محروم کشور به خوبي اجرا نشده که مصداق آن را در تخصيص منابع آبي در اين استان شاهد هستيم، به طوري که کشاورز و دامدار استان در سرچشمه نمي‌تواند آب برداشت کند اما اين منابع آب با هزينه بالايي به استان ديگري انتقال داده مي‌شود.

استاندار چهارمحال و بختياري در ادامه مهمترين مشکل اين استان را نرخ بالاي بيکاري عنوان کرد و گفت: اين چالش ناشي از ۲ عامل است که يکي نرخ بالاي مشارکت و ديگري بي‌آبي است.

عباسي با بيان اينکه چهارمحال و بختياري با ۴۳ درصد نرخ مشارکت جوان‌ترين استان کشور به شمار مي‌رود، اظهار داشت: نيمي از جمعيت اين استان آماده کار و فعاليت هستند.

وي خاطر نشان کرد: عامل ديگري که به بيکاري اين استان منجر شده است، بي‌آبي است، ۱۲ درصد آب شيرين کشور از اين استان استحصال مي‌شود اما از ظرفيت رودخانه‌هاي موجود در راستاي اشتغالزايي بهره‌گيري نشده است.

عباسي، وجود رودخانه زاينده‌رود در استان را فرصت مناسبي براي رونق گردشگري و اشتغالزايي دانست و گفت: باغات شهرستان سامان در حاشيه زاينده‌رود بهترين فرصت براي تحقق اين مهم است اما تاکنون طرح مهمي در اين رابطه اجرا نشده است.

گفتني است، چهارمحال و بختياري از چهارشنبه شب ۱۲ آبان‌ماه ميزبان اعضاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس است.

 اعضاي کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي به همراه تعدادي از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزي، نيرو، حفاظت محيط‌زيست به مدت ۲ روز به بررسي مسايل حوزه آب، کشاورزي و دامپروري استان خواهند پرداخت.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07