پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
وزير نيرو:

تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار از آب شرب پايدار بهره‌مند مي‌شوند

کد خبر: 156900 تاریخ انتشار: 1400/08/22
نمایش: 1722
اخبار
️وزير نيرو گفت: با تشکيل شوراي جهادي آبرساني، تا پايان دولت تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار از آب پايدار بهره‌مند مي‌شوند و شخصا مسووليت اين موضوع را مي‌پذيرم.
علي‌اکبر محرابيان عصر شنبه در نشست با نمايندگان کشاورزان چهارمحال و بختياري که در محل استانداري برگزار شد، اظهار داشت: براي تامين آب شرب شهرها و روستاهاي کشور برنامه کامل داريم به طوري که بر اساس آن در شهرها مشکل تامين آب نخواهيم داشت.

به گفته وي، اين برنامه يک شبه اجرا نمي‌شود و نبايد انتظار معجره داشت، به طوري که مشکلات را بايد به تدريج برطرف کرد و در خصوص تامين آب شرب شهرها منابع آن مشخص است و مشکلي در اين خصوص نخواهيم داشت.

وي با بيان اينکه ميزان عقب‌ماندگي روستاها در خصوص تامين آب شرب بيشتر از شهرهاست، افزود: با استفاده از توان گروه‌هاي جهادي و ظرفيت‌هاي داخلي وزارت، «شوراي جهادي آبرساني» شکل گرفته که بر اساس آن تمامي روستاهاي بالاي ۲۰ خانوار جمعيت کشور به منابع آب پايدار متصل مي‌شوند.

محرابيان با تاکيد بر اجراي عدالت در حوزه آب، تصريح کرد: از بي‌عدالتي نه تنها مردم چهارمحال و بختياري، بلکه بسياري از مردم اين مرز و بوم آسيب ديده‌اند اما براي احقاق حقوق مردم محکم ايستاده‌ايم و اجراي عدالت را شرط لازم براي خود مي‌دانيم.

وزير نيرو ادامه داد: اگر مديري در حوزه آب يک سند اشتباه امضا کند نه تنها يک عده‌ بلکه يک نسل از حقوق خود محروم مي‌شوند از همين رو رعايت عدل و عدالت بناي ما در وزارت نيرو است.

محرابيان خاطر نشان کرد: براي اجراي عدالت محکم ايستاده‌ام و قدمي از آن براي احقاق مردم مظلوم کوتاه نمي‌آيم.

وي در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه آب کشور گفت: بي‌برنامگي چند دهه گذشته علت اين مشکلات است و مساله آب مشکل امروز و ديروز نيست بلکه ناشي از بي‌برنامگي‌هاي گذشته است که بايد اين روند اصلاح و روي ريل اصلي و درست بازگردد.

محرابيان ادامه داد: وقتي بين منابع و مصارف تعادل نباشد، انتظار بي‌جا ايجاد مي‌شود و نتيجه‌اش اين مي‌شود که همه ناراضي مي‌شوند.

وي با بيان اينکه در ۵۰ سال گذشته به ازاي هر نفر ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب منابع آب داشتيم اما امروز اين ميزان به يک هزار و ۲۰۰ مترمکعب کاهش يافته است، اظهار داشت: اين موضوع به سه علت رشد جمعيت، کاهش نزولات جوي و تقاضاي زياد ايجاد شده است.

وزير نيرو ادامه داد: به طور مثال در روستاها ، ويلاهاي بسياري ايجاد مي‌شود و از سوي ديگر ، از آب شرب براي آبياري باغات و مصرف احشام استفاده مي‌شود که بايد جلوي اين رويه را گرفت.

محرابيان تصريح کرد: در همين راستا جلوي طرح‌هاي غلط را مي‌گيريم و طرح‌هاي صحيح را جايگزين آن مي‌کنيم.

وي ادامه داد: امروز سدهاي بسياري داريم که به اهداف خود نرسيده‌اند که علت آن مطالعات غلط يا تغيير اقليم است.

محرابيان با بيان اينکه در ۲ماهه اخير در طرح‌هاي بسياري بازنگري شده است، خاطرنشان کرد: در اين مدت با بازنگري در طرح‌ها آنها را با قيمت مناسب‌تري به مرحله اجرا گذاشته‌ايم.

وي به مشکلات و مطالبات مردم اين استان و به ويژه کشاورزان اشاره کرد و گفت: براي رفع اين مشکلات برنامه داريم و با سفرهاي استاني و صحبت و گفت‌وگو با مردم راهکارهايي براي مشکلات تدوين و اجرا مي‌کنيم.

وزير نيرو به تملک اراضي روستاهاي بيرگان در محدوده سد کوهرنگ و روستاهاي محدوده سد خرسان۳ اشاره کرد و افزود: به بنياد مسکن انقلاب اسلامي ماموريت تملک اراضي روستاهاي بيرگان را داده‌ايم و تملک با سرعت بالايي انجام خواهد شد، اعتبارات آن نيز ديده شده است.

محرابيان تصريح کرد: تملک روستاهاي محدوده سد خرسان ۳ نيز با اولويت انجام مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود سد خرسان ۳ ظرف سه سال آينده آبگيري و ظرف چهار سال آينده وارد مدار بهره‌برداري شود.

وي خاطرنشان کرد: براي ديگر مشکلات و مطالبات مردم اين استان نيز برنامه‌ داريم و از مردم مي‌خواهيم به ما اعتماد کنند تا با همراهي و مشارکت در مسير رفع مطالبات و مشکلات حرکت کنيم.

وزير نيرو در خصوص تعيين معاون امور آب خود نيز گفت: بيش از ۵۰ روزمه مطالعه کردم اما ۲ ويژگي مهم براي انتخاب اين معاون در نظر گرفتم که يکي نفودناپذيري و ديگري عدالت بود و وي را فردي کاردان و با لياقت مي‌دانم.

گفتني است، در اين نشست نمايندگان کشاورزان در خصوص ضرورت تخصيص آب به ۳۱ طرح کشاورزي اين استان، توقف طرح‌هاي انتقال آب بين‌حوضه‌اي نظير گلاب و بهشت‌آباد، اجراي طرح آبرساني بن به بروجن، در نظر گرفتن سهم حقابه براي طرح‌هاي کشاورزي و اجراي عدالت در تخصيص آب صحبت کردند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06