پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ايسنا/

بايدها و نبايدهاي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها در حوزه آرد و نان

کد خبر: 178547 تاریخ انتشار: 1401/05/02
نمایش: 734
اخبار
سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در بخش دوم هدفمندي يارانه آرد و نان، نانوا آرد را به‌صورت آزاد تهيه مي‌کند و در ازاي فروش نان يارانه دريافت خواهد کرد، گفت: اين کار جلوي توزيع خارج از شبکه آرد را خواهد گرفت.

محمدکاظم منزوي- سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه بحث هدفمندي يارانه‌ها با آزاد شدن آرد نان‌هاي فانتزي و نيمه‌حجيم آغاز شد، اظهار کرد: در واقع تمامي نان‌هاي فانتزي، نيمه حجيم و ماکاروني از شمول آرد يارانه‌اي خارج شدند و اين يارانه به حساب خانوارها در دهک‌هاي مشخص شده واريز شد.
 

وي با بيان اينکه فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در حوزه نان مربوط به مکانيزه کردن و هدفمند کردن يارانه نان در صورت پخت آن است، عنوان کرد: يارانه نان با حفظ قيمت نان به حساب نانوا واريز مي‌شود، قيمت نان به دو بخش تقسيم مي‌شود، بخش اول مربوط به قيمت آرد و بخش دوم نيز مربوط به هزينه‌هاي پخت نان است، قيمت آرد ثابت مي‌ماند، اما باتوجه به تورم، افزايش دستمزدها و خدمات قطعا افزايش خواهيم داشت.
 

منزوي افزود: در حال حاضر نانوا مي‌تواند آرد توزيع شده را بعد از پخت به دست مردم برساند، اما اگر نانوا اقدام به پخت نان نمي‌کرد، نمي‌توانستيم برخورد جدي با او داشته باشيم، بنابراين در طرح هدفمندي يارانه آرد، يارانه تنها در موقعي به نانوا تعلق مي‌گيرد که نان پخت کند.
 

سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در بخش دوم هدفمندي يارانه آرد و نان، نانوا آرد را به‌صورت آزاد تهيه مي‌کند و در ازاي فروش نان يارانه دريافت خواهد کرد، تصريح کرد: اين کار جلوي توزيع خارج از شبکه آرد را خواهد گرفت.
 

وي با تاکيد بر اينکه در گام اول شناسايي تمام نانوايي‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: نانوايان بايد اطلاعات مربوط به واحد صنفي خود را در اداره غله ثبت کنند، نانوايان خانه پزي نيز بايد اطلاعات خود را به شرکت غله بدهند، چند مرتبه براي اين مسئله اطلاع‌رساني صورت گرفته است.
 

منزوي در ادامه با بيان اينکه پس از اتمام  نصب دستگاه‌هاي کارتخوان در نانوايي‌هاي چهارمحال و بختياري و پس از اعلام دولت آرد با نرخ آزاد در اختيار نانوايان قرار مي‌گيرد، توضيح داد: سپس بر اساس تعداد ناني که نانوا در روز به‌فروش مي‌رساند و مبلغ را با دستگاه کارتخوان پرداخت مي‌کند، يارانه تعداد نان به حساب نانوا واريز مي‌شود، البته نانوا نان را به قيمت دولتي به‌فروش مي‌رساند.
 

سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري اضافه کرد: تاکنون بيش از ۸۵ درصد نانوايي‌ها مجهز به دستگاه کارتخوان هوشمند شده‌اند، درصدد هستيم تا به نانوايان خانه‌پزي نيز دستگاه کارتخوان بدهيم تا بتوانند آرد دريافت کنند، درغيراينصورت مشمول يارنه نمي‌شوند.
 

وي با اشاره به اينکه خشکه‌پزان و افرادي که نان سنتي(کاکولي) پخت مي‌کنند، مشمول يارانه آرد نمي‌شوند، يادآور شد: زيرا اين نان‌ها در سبد خانوارها نيست و تعيين قيمت اين کالا دشوار است.
 

منزوي افزود: هيچ مشکلي با پخت نان به‌صورت آزاد نداريم، آناليز قيمت آرد آزاد نيز مشخص شده است و پس از تصويب در کارگروه آرد و نان قيمت آن اعلام خواهد شد.
 

سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري در خصوص سهميه آرد خانوارهاي روستايي و عشايري، توضيح داد: اين خانوارها بايد اطلاعات و کد سرپرست خانوار را در سامانه درج کنند و چون آرد يارانه‌اي دريافت مي‌کنند، يارانه آرد ماهيانه آن‌ها قطع مي‌شود، به فرمانداران و بخشداران اعلام شده تا به مردم اطلاع‌رساني شود.
 

وي در خصوص علل افزايش تقاضا براي خريد نان در نانوايي‌هاي شهرکرد، يادآور شد: به‌علت افزايش قيمت برنج، گوشت، ماکاراني و ... طبيعي است که نان جايگزين شود و سبد خانوار تغيير پيدا کند، همچنين در فرهنگ مردم استان نان، جايگاه ويژه‌اي دارد، شاهد کاهش ۳۰ درصدي مصرف ماکاراني بوديم که امکان دارد نان جايگزين اين کاهش شده باشد، اما خوشبختانه شاهد صف‌هاي طويل در نانوايي‌ها نبوديم، شلوغي برخي نانوايي‌ها به‌علت کيفيت بالا است.
 

منزوي خاطرنشان کرد: تشديد نظارت بر نانوايي‌ها موجب شد تا نانوايان ساعات کاري را مراعات کنند، اما افزايش شديد نظارت در کار نانوا نيز خلل وارد کرده و موجب استرس نيز مي‌شود، در تلاش هستيم فرهنگ‌سازي کنيم.

سرپرست معاونت اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه سازمان فني و حرفه‌اي به بحث افزايش کيفيت نان و مباحث آموزشي در استفاده از دستگاه‌هاي پخت نان ورود پيدا کرده است، عنوان کرد: اين مسئله مورد تاکيد کرد، سهميه نانوايان متخلف به نانواياني که نان با کيفيت پخت مي‌کنند، تعلق مي‌گيرد.
 

وي در پايان تصريح کرد: ايجاد رقابت بين نانوايي‌ها ضرورت دارد، هر واحد صنفي که بخواهد مي‌تواند آرد آزاد تهيه و نان را به قيمت آزاد به‌فروش برساند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06