پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

تخصيص کمک‌هاي بلاعوض به سيل‌زدگان براي جبران بخشي از خسارات سيل

کد خبر: 178744 تاریخ انتشار: 1401/05/14 22:30:09
نمایش: 621
اخبار
معاون اجرايي رئيس‌جمهور گفت: دستگاه‌هاي استاني در حال جمع‌بندي خسارات سيل در استان‌هاي سيل‌زده هستند و اين آمار به سازمان مديريت بحران کشور گزارش مي‌شود و براي جبران بخشي از خسارات کمک‌هاي بلاعوض در نظر گرفته خواهد شد.

سيد صولت مرتضوي ۱۴ مردادماه در جلسه ستاد پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه سيل خسارات زيادي را به هموطنان عزيزمان در يک گسترده وسيع در استان‌هاي مختلف وارد کرده است، اظهار کرد: از اين مسئله متاثر هستيم، رئيس‌جمهور از لحظات اوليه خود به مسئله مديريت سيل ورود پيدا کردند و از نزديک موضوع را با همراهي وزرا و ساير مسئولان مرتبط رصد و پيگيري مي‌کردند.
 

معاون اجرايي رئيس‌جمهور افزود: مسئولان و وزرا در خدمت مردم بودند، در برخي مناطق سيل‌زده مديران ارشد، مناطق پرخطر از نظر وقوع سيلاب را رفع خطر مي‌کردند، مجاهدت‌هاي مسئولان چهارمحال و بختياري در بحث پيشگيري، مديريت بحران، امداد و نجات و اسکان قابل تقدير است.
 

وي با بيان اينکه در بازديد ميداني از برخي مناطق سيل‌زده چهارمحال و بختياري شاهد بوديم که حجم خسارات سيل در اين استان قابل توجه است، گفت: دولت سيزدهم با تمام توان در خدمت مردم سيل‌زده است، دولت در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مصوباتي براي تامين منابع اوليه مورد نياز براي حل مشکلات سيل‌زدگان و تامين نيازهاي اوليه استان‌ها داشت.
 

مرتضوي بيان کرد: دستگاه‌هاي استاني در حال جمع‌بندي خسارات سيل در استان‌هاي سيل‌زده هستند و اين آمار به سازمان مديريت بحران کشور گزارش مي‌شود و براي جبران بخشي از خسارات کمک‌هاي بلاعوض در نظر گرفته خواهد شد و هم تسهيلات براي نوسازي و بهسازي منازل آسيب‌ديده از سيل پيش‌بيني مي‌شود.
 

معاون اجرايي رئيس‌جمهور با بيان اينکه بر اساس پيگيري‌هاي صورت گرفته، ستاد اجرايي فرمان امام براي تامين دام مورد نياز دامداراني که دام آن‌ها در سيلاب تلف شده، اعلام آمادگي کرده است، يادآور شد: براي جبران خسارت‌هاي وارده به زيرساخت‌هاي آسيب‌ديده در سيل نيز به مرور تامين اعتبار مي‌شود.
 

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه بايد يک آسيب‌شناسي جدي براي مديريت بحران در سيل اخير صورت بگيرد، تصريح کرد: مديران آستين همت را بالا بزنند و با اقدامات پيشگيرانه از بخش از اعظمي از خسارات در حوادث جلوگيري کنند، دستگاه‌هاي اجرايي وقتي ابنيه‌اي را احداث مي‌کنند، محاسبه دقيق داشته باشند، بايد گلوگاه‌ها در سيلاب مديريت شود تا شاهد کاهش خسارات سيل باشيم.
 

مرتضوي تاکيد کرد: بايد از نعمت الهي باران به نحو احسن استفاده کنيم، مي‌توانستيم با اجراي طرح‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري روان‌آب‌ها را کنترل کنيم و ذخيره آب را در سد زاينده‌رود بالا ببريم، منکر اقدامات صورت گرفته نيستيم، اما مي‎‌توانستيم بهره کافي را از اين بارش‌ها ببريم.
 

معاون اجرايي رئيس‌جمهور با بيان اينکه تصميمات خوبي براي استان‌هاي سيل‌زده و محروم در هيات دولت گرفته شده است، خاطرنشان کرد: وظيفه دولت بسترسازي و زمينه‌سازي در استان‌ها در سفر رياست‌جمهوري است، پيگيري، اجرا و عمليات مصوبات سفر بر عهده استان‌ها بوده و بايد اقدامات لازم را انجام بدهند، بايد از سفر نهايت استفاده شود، چند تخصيص بسيار خوب براي استان در نظر گرفته شده است.
 

وي ادامه داد: از مديران و پيمانکاران تقاضا داريم با جديت مصوبات سفر رياست جمهوري به چهارمحال و بختياري را پيگيري کنند، منابع نقدي، تهاتر نفت، ماده ۵۶ و اوراق منابعي به استان اختصاص پيدا کرده است، بنياد مسکن همانطور که براي بازسازي منازل آسيب ديده در سيل و زلزله ماموريت دارد، بايد به بحث مقاوم‌سازي نيز ورود پيدا کند، بانک‌ها به تعهدات خود در وقت مناسب عمل کنند، پيمانکاران به وعده دولت اطمينان داشته باشند.
 

مرتضوي تصريح کرد: منابع خوبي در حوزه تسهيلات ازدواج براي چهارمحال و بختياري پيش‌بيني شده است، معاونت اقتصادي استاندار و فرمانداران نقش موثري در جذب اين تسهيلات دارند.
 

معاون اجرايي رئيس‌جمهور با تقدير از فعاليت گروه‌هاي جهادي در سيل، بيان کرد: مردم نيز قدردان اين کار هستند، اين گروه‌ها بايد مورد تشويق قرار بگيرند، از ظرفيت بسيج و گروه‌هاي جهادي استفاده در بخش‌هاي مختلف استفاده کنيد.
 

وي در خصوص کمبود تجهيزات امدادي در استان‌ها، توضيح داد: در سابق سوله‌هاي بحران در دهستان‌ها مجهز به لجن‌کش، کف‌کش، ژنراتور برق و ... بودند، بايد اين سوله‌ها به‌روز شوند، شهرداران در امر پيشگيري مانند سيل‌بند و بازگشايي مسيل‌ها ورود پيدا کنند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07