پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها نسبت به تامين ماشين‌آلات مورد نياز براي امدادرساني در چهارمحال و بختياري اقدام کند

کد خبر: 178756 تاریخ انتشار: 1401/05/15 23:50:18
نمایش: 633
اخبار
وزير کشور گفت: سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت کشور نسبت به تامين ماشين‌آلات تخصصي و نوين مورد نياز براي امدادرساني در حوادث در چهارمحال و بختياري اقدام کند.

احمد وحيدي ۱۵ مردادماه در جلسه ستاد مديريت بحران چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه مديريت ميداني مسئولان استان در مديريت سيل قابل تقدير است، اظهار کرد: بارش ۸۵ ميلي‌متر باران در يک نقطه با شيب تند موجب ايجاد سيل سهمگين شد، اما با تدابير انديشيده شده، شاهد تلفات جاني در روستاي بارده نبوديم و از خسارات شديدتر نيز جلوگيري شده است.
 

وزير کشور افزود: بحران از چند بعد بايد مورد توجه قرار بگيرد، در گام اول بايد اراضي کشاورزي که تحت کشت قرار گرفته و منابع تامين آب آن‌ها دچار مشکل شده، بايد در اسرع وقت آب مورد نياز کشاورزان تامين شود تا محصول آن‌ها دچار خشکي نشود و استاندار بايد اعتبار مورد نياز را در صورت کمبود اعتبار دستگاهي تامين کند.
 

وي با بيان اينکه در پي سيلاب اخير در چهارمحال و بختياري منابع و تاسيسات مربوط به تامين آب شرب دچار مشکل شده است، عنوان کرد: بايد سريعا تامين اعتبار از محل‌هاي مختلف از جمله اعتبارات ملي و استاني براي تامين آب شرب پايدار در مناطق سيل‌زده در دستور کار قرار بگيرد.
 

وحيدي در خصوص منازل آسيب‌ديده از سيل در چهارمحال و بختياري، گفت: بايد در ابتدا بحث اسکان موقت سيل‌زدگان در دستور کار مسئولان استاني قرار بگيرد، براي خروج گل و گلاي در باغات و مزارع اقدامات لازم انجام شود، همچنين لايروبي چشمه‌ها و قنوات جزو اولويت‌ها است.
 

وزير کشور در ادامه با تقدير از گروه‌هاي جهادي براي امدادرساني به سيل‌زدگان در چهارمحال و بختياري، تاکيد کرد: مي‌توان از ظرفيت گروه‌هاي جهادي براي تامين نيروي انساني بهره برد تا خدمات‌رساني به سيل‌زدگان سرعت بگيرد.
 

وي با اشاره به اينکه خسارت وارده به احشام در سيل توسط ستاد اجرايي فرمان امام خميني تامين خواهد شد، بيان کرد: براي جبران خسارت وارده به لوازم خانگي نيز اين ستاد مي‌توان بخشي را جبران کند، همچنين کميته‌امداد در خصوص خسارات وارده به افراد تحت پوشش خود نيز ورود مي‌کند، مي‌توان با تامين مصالح و با همکاري گروه‌هاي جهادي و بنياد مسکن انقلاب اسلامي بازسازي منازل آسيب‌ديده از سيل را تسريع کرد، زيرا فصل کار در چهارمحال و بختياري محدود است.
 

وحيدي اضافه کرد: از ماشين‌آلات و تجهيزات امدادي در مناطق سيل‌زده حداکثر استفاده شود، کمبود ماشين‌آلات مهندسي اعلام شود تا از ظرفيت کشور بتوان استفاده کرد، پاکسازي گل و لاي از منازل و مزارع شيلات با استفاده از بسيج نيروها تسريع شود، جبران خسارات در حوزه کشاورزي نيز انجام خواهد شد.
 

وزير کشور با تاکيد بر اينکه آبخيزداري يک مسئله جدي در کشور است، خاطرنشان کرد: ۹۰ ميليون هکتار در کشور نيازمند عمليات آبخيزداري است که ۱۸ ميليون هکتار آن در دستور کار قرار دارد، اين مسئله مورد توجه جدي قرار بگيرد، عمليات آبخيزداري علاوه بر حفظ آب و جلوگيري از سيلاب به حفظ خاک نيز کمک خواهد کرد، طبق شنيده‌ها طرح‌هاي آبخيزداري در چهارمحال و بختياري از سال ۱۳۹۵ وجود دارد که بايد در وزارت نيرو مطرح و مشکل آن‌ها حل شود.
 

وي با بيان اينکه برنامه‌هاي علمي براي نگهداري شبکه‌هاي آب، رودخانه‌ها و مسيل‌ها و جلوگيري از بروز خسارت‌هاي احتمالي در اين حوزه مورد توجه جدي متوليان باشد، گفت: وزارت نيرو و سازمان مديريت بحران بايد نسبت به لايروبي رودخانه‌ها، جلوگيري از تغيير مسير رودخانه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.
 

وحيدي افزود: سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي وزارت کشور نسبت به تامين ماشين‌آلات تخصصي و نوين مورد نياز براي امدادرساني در حوادث در چهارمحال و بختياري اقدام کند.
 

وزير کشور با تاکيد بر اينکه بيمه کمک موثري در زمان بحران به خسارت‌ديدگان در حوزه کشاورزي مي‌کند، خاطرنشان کرد: واحدهاي مسکوني خسارت‌ديده چهارمحال و بختياري در سيل فاقد استحکام لازم هستند و بايد هر چه سريعتر با بهره‌گيري از اعتبارات، کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات بانکي بازسازي و مقاوم‌سازي اين واحدها آغاز شود، همچنين ساختمان‌هاي واقع در حريم و بستر رودخانه‌ها و مسيل‌ها بايد هر چه سريع‌تر تخريب کنيم.
 

وي با بيان اينکه جبران خسارات وارده به سيل‌زدگان از طريق تسهيلات و کمک‌هاي بلاعوض صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: خسارت‌هاي پيش‌بيني نشده و احتمالي در چهارمحال و بختياري شناسايي و براي جلوگيري از بروز هرگونه حادثه در دستور کار قرار بگيرد.
 

وحيدي يادآور شد: دشمن در زمان وقوع هرگونه حادثه به‌دنبال ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوري اسلامي ايران است، اما با حضور تمامي مسئولان، مردم و گروه‌هاي جهادي در ميدان مديريت مطلوبي در سيل انجام شد، رسانه‌هاي گروهي با اطلاع‌رساني به‌موقع و سريع توانستند در کاهش خسارت‌ها و مديريت حوادث سيل اخير کشور و چهارمحال و بختياري موثر باشند.
 

وزير کشور در پايان بيان کرد: دولت براي رفع مشکلات کنوني تلاش و منابع مورد نياز براي جبران خسارت‌هاي ناشي از جاري شدن سيل اخير را تامين مي‌کند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07