پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

تزريق 400 ليتر از طرح فدک به سيستم آبرساني شهرکرد تا صبح فردا

کد خبر: 178859 تاریخ انتشار: 1401/05/26 11:52:05
نمایش: 813
اخبار
سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري، گفت: در اين مدت استفاده از آب‌ طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پايان فصل کشاورزي امکان قطع آب موجود وجود نداشت اما هيأت مديره و کشاورزان طرح‌هاي عمان ساماني و فدک براي تزريق ۴۰۰ ليتر بر ثانيه به شبکه شهرکرد همکاري کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار مي‌شود.

علي حيدري ۲۶ مردادماه در شوراي اداري چهارمحال و بختياري، اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال گذشته مشکل يخ‌زدگي براي چشمه کوهرنگ ايجاد و اين مشکل با دو خط پدافندي مديريت شد، اما به‌علت سرد بودن هوا در آن موقع، مصرف آب کم بود و مشکلي ايجاد نشد، پس از بروز يخ‌زدگي براي چشمه کوهرنگ آسيب‌شناسي آن با هدف ارائه راهکارهاي پيشگيري از وقوع دوباره اين مشکل در دستور کار قرار گرفت.
 

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري گفت: همزمان با بيست و يکمين روز بروز بحران و ايجاد شرايط اضطرار ناشي از فعاليت سامانه بارشي در استان علاوه بر عذرخواهي از مردم استان، از صبوري آنان و همکاري کشاورزان به‌ويژه براي تأمين آب قدرداني مي‌کنم.
 

وي به بررسي روش‌هاي پدافندي براي حل مشکل آب شرب اشاره و تصريح کرد: تکميل خط انتقال آب از سامان به‌عنوان نخستين مورد مطرح شد که البته در آن زمان قدرت انتقال آب را نداشت و ضوابط اصولي در آن رعايت نشده بود و شرايط ايده‌آلي براي تقويت نداشت، به‌همين منظور اصلاح اين خط انتقال آب قبل از بروز بحران کنوني آغاز شده بود.
 

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري گفت: با آغاز بحراني کنوني آب، در مرحله نخست ۹۰ ليتر بر ثانيه آب پمپاژ شد، اما امکان انتقال آب تا مخازن منظريه را نداشت، به‌همين منظور آب ابتدا به يک مخزن در مسير منتقل و سپس به منظريه انتقال داده شد که حجم آن تا ۱۵۰ ليتر بر ثانيه افزايش يافت.
 

وي با اشاره به انتقال کل حجم آب در شب‌ها به شهرکرد در اين مدت، افزود: از طرح عمان ساماني امکان انتقال آب تا ۲۰۰ ليتر بر ثانيه وجود داشت که در اواخر وقت شب گذشته نتيجه داد و هم‌اکنون در حال انتقال است، در اين مدت از ميدان شهداء (چهارمحال) تا ميدان قمربني‌هاشم (ع) فشار آب کم بود که البته اين کاهش فشار در دوران قبل از بحران کنوني نيز در روزهاي جمعه و تعطيل به علت نداشتن ظرفيت انتقال آب کافي از طريق شبکه‌هاي اجرا شده در سال‌هاي گذشته وجود داشت.
 

حيدري يادآور شد: به‌همين علت ۱۰ روز قبل از بحران کنوني عمليات اصلاح آن آغاز شده بود و هم‌اکنون در حال انجام است و در بازه يکي دو ماهه مشکل ضعف در اين شبکه رفع مي‌شود.
 

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به لزوم نياز در شناسايي منابع جديد آب در استان، گفت: براساس مطالعات سال‌هاي گذشته، منبع چشمه کوهرنگ در اسفندماه و فروردين‌ماه گل‌آلود مي‌شود، ولي حجم آلودگي در حد ايجاد مشکل نبود اما به‌دنبال منبع جديدتر بوديم که شرکت آب منطقه‌اي استان مأموريت يافت منبع جديدتري در همان نزديکي پيدا کند، در همين راستا حفر دو حلقه چاه آهکي در نزديکي شيخ‌عليخان و منتقل کردن آب آن به خط کوهرنگ در کمتر از يک ماه گذشته تمام شده و به پايان رسيده است.
 

وي افزود: به‌همين منظور در سفر اخير معاون وزير نيرو به چهارمحال و بختياري قرار شد اين خط اجرا شده تا مشکل آب شهرکرد به‌صورت جدي رفع شود، مورد بعد خط استفاده از آب چشمه ديمه با ۷ تا ۹ کيلومتر لوله‌گذاري است که قرار شد اعتبار اجراي اين طرح در نظر گرفته شود.
 

حيدري يادآور شد: با اجراي اين دو خط انتقال آب، وابستگي آب شهرکرد و شهرها و روستاهاي در مسير خط انتقال آب کوهرنگ تا شهرکرد به اين چشمه حذف مي‌شود، هر زمان آب چشمه کوهرنگ تميز و قابل استفاده شود، به‌عنوان منبع اصلي و اوليه مناطق در مسير وارد مدار خواهد شد.
 

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري تأکيد کرد: در اين مدت استفاده از آب‌ طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پايان فصل کشاورزي امکان قطع آب موجود وجود نداشت اما هيأت مديره و کشاورزان طرح‌هاي عمان ساماني و فدک براي تزريق ۴۰۰ ليتر بر ثانيه به شبکه شهرکرد همکاري کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار مي‌شود.
 

وي عنوان کرد: در اين مدت چهار پکيج تصفيه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه ديگر تا امشب وصل مي‌شود تا کيفيت بهداشتي آب مورد تأييد باشد، با توجه به ۵۵ کيلومتر فاصله انتقال آب از طرح فدک تا شهرکرد بايد ابتدا آب از مسير عبور داده و شست‌وشو شود و پس از رفع مشکلات احتمالي خط، آب دو تا سه روز ديگر به شهرکرد مي‌رسد و مشکلات رفع مي‌شود.
 

حيدري يادآور شد: در زمان آلودگي چشمه کوهرنگ از خط‌هاي پدافندي و در زمان رفع مشکل از همان خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ استفاده مي‌شود، در هشت شبانه‌روز گذشته پيمانکاران چهارمحال و بختياري تلاش جدي براي رفع مشکلات مرتبط با انتقال آب به شهرکرد داشته‌اند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07