پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ايرنا/

آب شرب شهرکرد در وضعيت پايدار قرار گرفت

کد خبر: 178884 تاریخ انتشار: 1401/05/30
نمایش: 657
اخبار
مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي چهارمحال و بختياري با اشاره به اجراي طرح‌هاي اضطراري آبرساني به شهرکرد طي روزهاي اخير گفت: کمبود آب شرب شهرکرد برطرف شده و در وضعيت پايدار قرار گرفته است.

فردوس کريمي روز يکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با گل‌آلود شدن آب چشمه کوهرنگ که حدود ۴۰۰ ليتر بر ثانيه آب از اين طريق به مدار شهرکرد وارد مي‌شد با چالش جدي تامين آب شرب روبرو شديم و بلافاصله با همکاري وزارت نيرو و اعزام گروههاي متخصص از استان‌هاي ديگر اجراي طرح‌هاي اضطراري در دستور کار قرار گرفت.
 

وي ادامه داد: يکي از طرح‌هاي اضطراري افزايش ۲ برابري انتقال آب از تصفيه‌خانه سامان بود که بخشي از کمبود آب شرب از اين طريق تامين شد.
 

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي چهارمحال و بختياري، استفاده از آب‌هاي سطحي غرب سامان در قالب طرح عمان ساماني را دومين خط اضطراري انتقال آب به شهرکرد اعلام کرد و گفت: براي انتقال آب از طرح عمان که کاربري کشاورزي داشت، تصفيه‌خانه ايجاد و ظرف ۴۸ ساعت تجهيزات لازم نصب شد و حدود ۲ کيلومتر لوله‌گذاري انجام گرفت که از اين خط نيز بين ۸۰ تا ۱۲۰ ليتر آب شرب به شهرکرد انتقال داده مي شود.
 

کريمي همچنين از اجراي طرح فدک سومين طرح اضطراري انتقال آب به شهرکرد خبر داد و گفت: اين طرح نيز که کاربري کشاورزي دارد در شمال استان واقع شده است و فرايند تصفيه روي آب انتقالي در تصفيه‌خانه مرکزي بن انجام و وارد آب مدار شد اما به سبب مسافت ۷۰ کيلومتري تا شهرکرد، قطر زياد لوله‌ها و دبي کم آب، تا آب رها شده به شهرکرد برسد ۲ روز زمان مي‌برد.
 

وي احداث ايستگاه پمپاژ آب در منطقه منظريه شهرکرد را از ديگر اقدامات انجام شده براي رفع مشکل آب شرب اين شهر عنوان کرد و افزود: آبي که از سامان به اين منطقه انتقال داده مي‌شد توان انتقال به مخازن را نداشت از همين رو ايستگاه پمپاژ احداث و مشکل آب شرب اين منطقه نيز برطرف شد.
 

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي چهارمحال و بختياري بيان داشت: علاوه‌بر اجراي اين طرح‌هاي اضطراري، تعدادي چاه از بخش کشاورزي، فرودگاه و شهرداري نيز اجاره و وارد مدار شد و توانست بخش ديگري از کمبود آب شرب را جبران کند.
 

کريمي با اشاره به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ، اظهار داشت: با نصب فيلترهاي سراميکي و تاسيسات رفع کدورت در تصفيه‌خانه گردنه خُلک، بخشي از آب انتقالي از چشمه کوهرنگ تصفيه و وارد مدار شهرکرد شده است که در مجموع با اقدامات انجام گرفته طي روزهاي اخير در حال حاضر ۸۰۰ ليتر بر ثانيه آب شرب وارد مدار شهر شهرکرد شده که جوابگوي نياز شهروندان است.
 

وي خاطرنشان کرد: با اين وجود احتمال دارد در برخي از نقاط شهر و يا ساختمان‌هاي چندطبقه شاهد اُفت فشار باشيم که اين موضوع به علت خالي بودن شبکه آب و افزايش مصرف در روزهاي پنجشنبه و جمعه بوده است که اين موضوع در روزهاي آينده برطرف مي‌شود.
 

مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه تاسيسات زيرساختي تامين آب شرب در شهرکرد نامناسب است، افزود: با توجه به افق پيش رو بايد زيرساخت‌هاي تامين آب شرب شهرکرد تقويت و توسعه يابد.
 

 به گزارش ايرنا، به سبب وقوع بارش‌هاي سيل‌آسا در چهارمحال و بختياري، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌هاي مهم و حياتي اين استان به شمار مي‌رود از روز يکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرساني خارج شد و همين موضوع سبب ايجاد تنش آبي در هفت شهر و ۳۴ روستاي اين استان شد.
 

بلافاصله وزير نيرو، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب به همراه تيم‌هاي تخصصي را به استان اعزام کرد تا اقدام لازم براي رفع اين مشکل انجام شود و سپس خود نيز با سفر به استان چهارمحال و بختياري از نزديک مشکلات را به صورت ميداني بررسي کرد و راهکارهاي لازم را براي رفع هرچه سريع‌تر مشکل در دستور کار قرار داد. 
 

همچنين با فراخوان کردن تانکرهايي از سراسر کشور حدود ۷۰ تانکر به اين استان ارسال شد و آبرساني سيار در محلات شهر انجام گرفت.
 

اضافه کردن ۱۷ حلقه چاه با اجراي ۲۰ کيلومتر لوله‌گذاري، توزيع آب معدني در محلات شهرکرد، نصب پکيج کاهش گل‌آلودگي، تعبيه علمک برداشت آب از چاه‌هاي کشاورزي، اتصال خطوط آبرساني موقت، کنترل کيفيت آب، آبرساني شبانه، ايجاد حوضچه ته‌نشيني، فعال‌سازي ايستگاه تعادلي و افزايش ظرفيت برداشت آب از تصفيه‌خانه سامان بخشي از فعاليت‌ها و اقداماتي است که طي روزهاي اخير براي رفع مشکل آب شرب شهرکرد انجام شده است.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07