پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ ايسنا/

صداي پاي آب مي‌آيد...

کد خبر: 178886 تاریخ انتشار: 1401/05/30 13:24:25
نمایش: 670
اخبار
تنش آبي در شهرکرد رو به کاهش، اما هم‌چنان پابرجاست! قطعي آب شرب در تعدادي از محلات شهرکرد وارد دوازدهمين روز خود شد، وعده‌ها براي حل بحران آب در اين شهر کمي تا قسمتي محقق شده است، اما هنوز به پايان اين بحران نرسيده‌ايم.

به گزارش ايسنا، کلاف سردرگم گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و بحران آب در محلات شهرکرد، اين روزها شهروندان شهرکردي را کلافه کرده است، شاهد تشکيل صف براي برداشت آب از تانکرها و دريافت آب بسته‌بندي هستيم، در روزهاي اوليه ايجاد بحران آب در شهرکرد، فکر نمي‌کرديم عمر اين بحران از ۱۰ روز عبور کند.

براي تامين آب شرب در شهرکرد، اجراي سه خط پدافندي در دستور کار قرار گرفت، دو طرح پس از تلاش‌هاي فراوان وارد مدار شد، اما اين آب پاسخگوي نياز شهروندان نبوده و نيست و بايد هرچه سريعتر طرح ديگر وارد مدار آبرساني شهرکرد شود.

بحران بي‌آبي در شهرکرد، اين مسئله را به مسئولان استاني و کشوري يادآوري کرد که تامين آب شرب پايدار از اوجب واجبات است و نبايد طرح‌هاي آبرساني در کشور و استاني هم‌چون چهارمحال و بختياري که در سرچشمه قرار دارد و اکنون تشنه است را بنا به دلايل گوناگون معطل نگه دارند.

تامين آب شرب پايدار نيمي از جمعيت چهارمحال و بختياري از بيش از يک دهه گذشته به پروژه آبرساني بن به بروجن گره خورده است، اين طرح مصوبه سه دولت را در کارنامه خود دارد و مردم اين استان از بيش از يک دهه گذشته چشم‌انتظار بهره‌برداري از اين پروژه حياتي هستند.

۱۵ چاه کشاورزي براي تامين آب شرب در شهرکرد اختصاص پيدا کرد

مرتضي درخشان- رئيس صنف کشاورزان چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به مشکل قطعي و کاهش فشار آب در محلات شهرکرد، اظهار کرد: باتوجه به گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ايجاد بحران کم‌آبي در شهرکرد، صنف کشاورزان استان فرا خوانده و وارد ميدان شدند و توانستيم ۱۵ حلقه چاه کشاورزي را براي تامين آب شرب وارد مدار کنيم.

وي افزود: اکنون در فصل زراعت و کشاورزي قرار داريم و کشت بهاره انجام شده است، استفاده از آب چاه‌هاي کشاورزي براي آب شرب، موجب متضرر شدن کشاورزان مي‌شود، اما با اين اوصاف کشاورزان متقاعد شدند، براي تامين آب شرب که نياز اوليه مردم است، چاه‌هاي خود را در اختيار شرکت آب و فاضلاب قرار دهند.

درخشان در ادامه با اشاره به پيشنهاد اجراي دو خط پدافندي از طرح‌هاي کشاورزي عمان و فدک، خاطرنشان کرد: از طرح عمان طي ۷۲ ساعت آب وارد مدار شد و همچنين طرح فدک با جديت در حال انجام است و اميدواريم با سرعت آب وارد مدار شده و مشکل کم‌آبي شهرکرد مرتفع شود.

رئيس صنف کشاورزان چهارمحال و بختياري با بيان اينکه کشاورزان تا پايان بحران آب در محلات شهرکرد و تامين آب پايدار، همکاري لازم را براي کمک به مردم خواهند داشت، گفت: خسارت‌هاي زيادي به کشاورزان وارد شده است.

وي تاکيد کرد: چاه‌هاي کشاورزي براي حل بحران آب در محلات شهرکرد به‌صورت مقطعي وارد مدار شد، در حال حاضر هفت حلقه چاه کشاورزي در مدار است و تعدادي از کشاورزان که کشت بهاره انجام نداده بودند، آب را به‌صورت دائم در اختيار قرار دادند.

درخشان بيان کرد: دبي آب چاه‌هاي کشاورزي در روز اول ۲۵۰ ليتر بر ثانيه آغاز شد و اکنون حدود ۱۰۰ ليتر بر ثانيه از چاه‌هاي کشاورزي براي آب شرب شهرکرد استفاده مي‌شود، از خط عمان ساماني نيز ۱۰۰ ليتر آب وارد مدار شد.

رئيس صنف کشاورزان چهارمحال و بختياري در پايان تصريح کرد: کشاورزان بدون هيچ چشمداشتي چاه‌هاي کشاورزي خود را براي تامين آب شرب در شهرکرد اختصاص دادند و باتوجه به شرايط موجود خسارت را اعلام نمي‌کنند.

صداي پاي آب مي‌آيد...

طرح عمان به بهره‌برداري رسيد

علي حيدري- سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه مراحل پاياني طرح فدک در حال انجام است، اظهار کرد: اين طرح تا شهرکرد ۵۵ کيلومتر فاصله دارد و پمپ‌ها نيز به استان وارد شده و کلکتورها در حال نصب است.

وي بيان کرد: طرح عمان ساماني براي تامين آب شرب شهرکرد به بهره‌برداري رسيده است، حدود ۱۰۰ ليتر بر ثانيه آب به شهرکرد منتقل مي‌شود.

صداي پاي آب مي‌آيد...


آب شرب شهرکرد سالم است

علي احمدي- سرپرست معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد در خصوص وضعيت آب شرب شهرکرد از نظر سلامت، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکي و مرکز بهداشت استان از ابتداي قطعي آب در استان، بحث نظارت بر کيفيت آب شرب را انجام داده و تاکنون هيچ بيماري گوارشي مرتبط با آلودگي آب گزارش نشده است.

وي بيان کرد: بيش از ۹۰۰ آزمايش در مسير خط انتقال آب از سامان تا چاه آهکي گردنه خلک سورشجان انجام شده که تمامي آزمايشات سالم بوده است و فاقد آلودگي است.

احمدي در پايان عنوان کرد: توصيه ما به شهروندان در ابتدا صرفه‌جويي در مصرف آب و رعايت بهداشت فردي است تا از بحران عبور کنيم.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07