پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

پويايي مساجد با کسب درآمدهاي پايدار محقق مي‌شود

کد خبر: 178888 تاریخ انتشار: 1401/05/30 17:16:40
نمایش: 817
اخبار
استاندار چهارمحال‌وبختياري پويايي مساجد براي خلق درآمد پايدار را مهم ارزيابي کرد و گفت: اگر يک درآمد پايدار براي مسجد وجود داشته باشد، شاهد نقش‌آفريني بهتر اين مکان مقدس خواهيم بود.
غلامعلي حيدري ۳۰ مردادماه در نشست شوراي سياستگذاري امور مساجد چهارمحال و بختياري با حضور نماينده ولي‌فقيه با اشاره به نقش بي‌دليل مساجد در پيروزي انقلاب اسلامي و نيز سازماندهي، بصيرت‌افزايي و انسجام‌بخش بودن مساجد در جريان دفاع مقدس، اظهار کرد: مساجد محل تربيت رزمندگان اسلام بوده و شهداي عزيزمان همگي از بچه‌هاي مسجد بودند؛ امنيت محلات در شهرها و روستاها نيز به برکت مساجد و ارکان آن نظير بسيج، تحقق مي‌پذيرد.
 
استاندار چهارمحال و بختياري با ذکر اينکه مساجد در مصونيت‌بخشي به مردم و تامين سلامت نيز نقش‌آفرين هستند، ادامه داد: شاهد بوديم که محلات مسجدمحور با اعتماد مردمي در مقابله با کرونا بسيار موفق بودند؛ نقش مساجد در ترويج فرهنگ اسلامي و قرآني نيز حائز اهميت است و مردم نيز نسبت به مسجد خوشبين هستند و اعتماد مي‌کنند. 

وي بيان کرد: در کشور سودان پنج ميليون حافظ قرآن کريم وجود دارد و کمترين جرائم و پرونده‌هاي دادگستري جهان اسلام مربوط به اين کشور است؛ با توجه به مطالبه رهبر معظم انقلاب در مورد تربيت ۱۰ ميليون حافظ قرآن و نيز نقش مساجد در اين راستا، اهميت کار آشکار مي‌شود. 

حيدري با تأکيد بر اينکه دشمن اين نقاط قوت فرهنگي و مذهبي ما را نشانه گرفته است، افزود: دشمن کار و هزينه فراواني متقبل مي‌شود تا مساجد خلوت شوند و کارها از محوريت مسجد خارج شوند. 

استاندار  چهارمحال و بختياري با اشاره به کارکرد مسجد در ايجاد انسجام و وحدت، گفت: مي‌طلبد متوليان مسجد اعم از اوقاف، امور مساجد، ستاد اقامه نماز و ديگر نهادها در جهت ايجاد انسجام در کارها تلاش کنند و هيئت‌امنا، بسيج و امام جماعت نيز به اين انسجام و وحدت برسند.

حيدري تأکيد کرد: تقويت مسجد بايد مورد توجه قرار گيرد و ايفاي نقش مسجد در گرو حضور و نقش‌آفريني پررنگ ائمه جماعات است، پرچمداران مساجد امامان جماعت هستند و نبايد بگذاريم مسجد به‌عنوان پايگاه و نقطه قوت نظام اسلامي تضعيف شود. نقش‌آفريني مسجد و ارکان آن سبب کاهش آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود. 

وي نقش مسجد در ترويج و تحقق جهاد تبيين را يادآور شد و بيان کرد: در اين راستا، اولا‌ً وحدت رويه بايد وجود داشته باشد و ديگر آنکه مسجد در شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي نيز نقش بيافريند، مسجد از وجود نيروهاي جوان و باذوق بهره‌مند است که مي‌توانند در راستاي تحقق اين مهم کوشا باشند. 

استاندار چهارمحال و بختياري  با اشاره به اينکه مسجد بايد فضايي جذاب و در عين حال نظيف و پاکيزه داشته باشد، تصريح کرد: نقش مساجد در مناسبت‌ها و ايام مختلف و نيز برپايي نماز جماعت و برنامه‌هاي گوناگون بر همگان آشکار است و مي‌طلبد اين دست برنامه‌ها با يک برنامه‌ريزي خوب، سبب جذب مردم شوند. 

وي پويايي مساجد براي خلق درآمد پايدار را مهم ارزيابي کرد و توضيح داد: اگر يک درآمد پايدار براي مسجد وجود داشته باشد، شاهد نقش‌آفريني بهتر اين مکان مقدس خواهيم بود؛ همچنين کمک‌هاي خيران به مساجد بايد بيش از پيش جذب شوند و متوليان مساجد در اين راستا وظيفه دارند چرا که مشارکت خيران در ساخت و توسعه مساجد چشمگير بوده است، مردم به مساجد اعتماد دارند و به‌صورت ويژه کمک مي‌کنند که مصداق اين موضوع را در کمک‌هاي مؤمنانه با محوريت مساجد و گروه‌هاي جهادي مشاهده کرديم. 

وي گفت: دستگاه‌هاي اجرايي نيز وظيفه دارند که در طرح‌هاي مختلف از قبيل طرح تفصيلي شهرها، طرح هادي روستاها، ساخت محله‌هاي جديد، مسکن مهر، نهضت ملي مسکن، انبوه‌سازي و ديگر حوزه‌ها، احداث مساجد را در اولويت قرار دهند؛ همه در راستاي رونق و ترويج و شکوفايي مساجد موظفند.

 مسجد، محور توسعه محلات قرار گيرد 

در ادامه، محسن حسين‌ميرزايي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار چهارمحال‌وبختياري با اشاره به اينکه تجربه کمبودها در مسجدسازي در محلات مختلف شهرها درس خوبي براي امروز است، اظهار کرد: بايد از اين تجربه‌ها در ساخت و ساز و ايجاد محلات جديد استفاده و بهترين زمين‌هاي هر منطقه براي احداث مساجد اختصاص دهد که تا چند سال آينده شاهد کمبودهاي امروز براي اختصاص زمين به مسجدسازي نباشيم. 

وي ادامه داد: مسجد بايد محور توسعه محلات قرار گيرد و نه آنکه پس از ايجاد محلات و ساکن شدن مردم، به فکر مسجدسازي بيوفتيم؛ در طرح نهضت ملي مسکن بايد مرغوب‌ترين زمين‌ها و موقعيت‌ها به احداث مساجد تخصيص يابد. 

حسين‌ميرزايي تأکيد کرد: مساجد امروز بايد محور وحدت مردم قرار گيرد و نبايد مسجد را در جايي احداث کنيم که باعث ايجاد اختلاف در جامعه شود، لذا تلاش شود که مسجد محور وحدت شود.

 معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار با تصريح اينکه ساخت و سازها اعم از مدرسه و مسجد و حسينيه غيره ظرف هستند، بيان کرد: اينها سخت‌افزار هستند اما مهم‌تر از آن‌، محتوا است که متأسفانه توجهي به اين مهم را شاهد نيستيم؛ کارکرد مساجد از صدر اسلام تا کنون گوياي آن است که اين مکان مقدس علاوه بر محل عبادت، خاستگاه جهاد، مشورت، قضاوت، بسيج امکانات محله و غيره بوده است و لذا علاوه بر ساخت ظرف، به محتوا نيز بپردازيم.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07