پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

پاي کار آبرساني!

کد خبر: 178900 تاریخ انتشار: 1401/05/31
نمایش: 755
اخبار
در پي بروز سيلاب و گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به‌عنوان يکي از منابع اصلي تامين آب شهرکرد؛ اين شهر دچار بحران کم‌آبي شد، براي حل مشکل، بسيج کامل امکانات وزارت نيرو صورت گرفت که نتايج اين اقدامات در آينده ملموس‌تر خواهد شد.
به گزارش روابط‌عمومي استانداري چهارمحال و بختياري، بارش‌هاي مونسوني در استان از روز 6 مردادماه شدت گرفت و شاهد وقوع سيلاب در بخش‌هاي مختلف استان بوديم، سيلاب خسارات فرواني را در بخش‌هاي مختلف در استان به باور آورد؛ منابع آبي هم‌چون چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها نيز از خسارات سيلاب در امان نماندند و اين چالش استان را وارد بحراني ديگر کرد.

چشمه کوهرنگ بارها و بارها در پي بارش دچار کدورت شده بود، اما در سيلاب اخير اين حجم از کدورت و گل‌آلودگي بي‌سابقه بود، به‌گونه‌اي که امکان تصفيه و برداشت آب از چشمه براي شرب عملا امکانپذير نبود و چشمه تا زمان رفع کامل کدورت از مدار خارج شد.

البته ناگفته نماند که سرپرست معاونت عمراني استاندار چهارمحال و بختياري در روزهاي اوليه وقوع سيلاب در تاريخ 7 مردادماه هشدار داد: پيش‌بيني مي‌شود در پي بارش‌هاي سيل‌آسا منابع آب شرب استان شامل قنات، چاه‌ها و چشمه‌ها دچار کدورت شود و بنابراين از مردم درخواست شد که نسبت به ذخيره آب اقدام کنند.

پس از گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ايجاد بحران در تامين آب شرب شهرکرد، اتابک جعفري- مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور ۱۸ مردادماه در ديدار با استاندار چهارمحال و بختياري ضمن تاکيد بر اين موضوع که چشمه آب کوهرنگ آهکي است، بنابراين نمي‌تواند منبع آب مطمئني براي شرب باشد، اظهار کرد: بايد پروژه آبرساني بن به بروجن هرچه سريعتر براي تامين آب شرب پايدار در چهارمحال و بختياري اجرا شود. 

همچنين مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با همراهي چن تن از معاون خود و به درخواست استاندار چهارمحال و بختياري براي مديريت بحران آب در شهرکرد و تعدادي از شهرها و روستا، در اين استان مستقر شد و حضور وي در استان تا پايدار شدن شرايط ادامه داشت.

ورود تانکرهاي آبرساني به شهرکرد از تعدادي استان‌هاي کشور

علي حيدري- سرپرست معاونت عمراني استانداري چهارمحال و بختياري 19 مردادماه در جمع خبرنگاران استان، گفت: باتوجه به اينکه با قطعي آب در برخي مناطق مواجه هستيم، مقرر شد براي آبرساني تعدادي تانکر از ساير نقاط کشور وارد استان شود، تعدادي وارد شده و تعدادي نيز تا فردا وارد استان مي‌شود که اين تانکرها به تامين آب کمک مي‌کند.

وي همچنين افزود: در شهرکرد ۳۵۰ ليتر کمبود آب داريم، با برنامه‌ريزي صورت گرفته توانستيم بخشي از آب چاه‌هاي در اختيار شهرداري و کشاورزان را مورد استفاده قرار دهيم.

ورود چند حلقه چاه کشاورزي به مدار آبرساني شهرکرد

فرشاد متقي- مدير روابط عمومي شرکت آبفا چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با رسانه‌ها در تاريخ 19 مردادماه، گفت: ۵۰ درصد آب شهرکرد از چشمه کوهرنگ و ۵۰ درصد مابقي از ۳۲ حلقه چاه تامين مي‌شد که در حال حاضر براي جايگزيني آب چشمه کوهرنگ سه حلقه چاه وارد مدار شده است.
وي گفت: رايزني‌هايي در حال انجام است که چاه‌هاي ديگري وارد مدار کرده و فعلا آب مورد نياز را از طريق آن چاه‌ها تامين کنيم، همچنين قرار است 80 تانکر براي آبرساني وارد استان شود.

اکيپ‌هاي مختلف از استان‌هاي همجوار براي حل مساله آب شرب شهرکرد بسيج شدند

محسن حسين‌ميرزايي- معاون سياسي، اجتماعي و امنيتي استاندار چهارمحال و بختياري ۱۹ مردادماه با اشاره به مشکل تامين آب شرب شهرکرد، گفت: از همان لحظات اوليه مسئولان استاني بسيج شدند و جلسه مديريت بحران آب در استان تشکيل شد، از طرفي از شب گذشته تاکنون اکيپ‌هاي مختلفي از استان‌هاي همجوار براي حل مساله آب شرب مردم به خصوص شهر شهرکرد که موضوع بحراني‌تر است، بسيج شدند.

حسين‌ميرزايي بيان کرد: براي تامين آب شرب مردم، تعدادي چاه شناسايي شده که اميد است آب آن‌ها به شبکه آبرساني شهر منتقل شود، مردم اين اطمينان را داشته باشند آب‌هايي که از چاه وارد شبکه آبرساني آب شرب مي‌شود تمام آزمايشات لازم براي بهداشتي بودن انجام خواهد شد.

تلاش‌ مي‌شود مشکل آب شرب مردم در کوتاه‌ترين زمان ممکن برطرف شود

همچنين غلامعلي حيدري_ استاندار چهارمحال و بختياري 19 مردادماه در روند سرکشي از چاه‌هاي کشاورزي شناسايي شده براي وارد شدن به مدار آبرساني شهرکرد، گفت: به محض اينکه متوجه گل‌آلود شدن سرچشمه کوهرنگ شديم سريعا ستاد مديريت بحران آب تشکيل شد، طي تماس با وزير نيرو، معاون وزير به همراه تيم عملياتي به چهارمحال و بختياري اعزام شدند.

وي بيان کرد: با توجه به اينکه اين اتفاق بي سابقه و غافلگيرکننده بود، اکيپ‌هايي از استان‌هاي ديگر به چهارمحال و بختياري اعزام و تمام نيروها براي رفع اين مشکل بسيج شدند، تلاش مي‌شود مشکل آب شرب مردم در کوتاه‌ترين زمان ممکن برطرف شود.
اضافه شدن 11 حلقه چاه به مدار آبرساني شهرکرد
عبدالعي ارژنگ نيز در خصوص اقدامات صورت گرفته براي حل مشکل کم‌آبي در شهرکرد بيان کرد: با افزوده شدن ۱۱ حلقه چاه در مجموع دبي اين چاه‌ها ۱۵۰ ليتر بر ثانيه است که بخشي از کسري آب چاه شهرکرد را تامين مي‌کند، همچنين به‌دنبال اجراي خط پدافندي از سامان به شهرکرد حدود ۸۰ ليتر بر ثانيه به شبکه توزيع آب شرب در شهرک منظريه شهرکرد افزوده شد.

ارژنگ در ادامه با بيان اينکه قطعي و کاهش فشار آب در شهر شهرکرد طولاني شده است، گفت: امروز مصرف آب در شبکه فراتر از حد تصور بود و در مناطقي که آب وصل بود، کد ارتفاعي مخازن به زير ۲۰ سانتي‌متر رسيده است که کار را  دشوار کرده است.
ورود تصفيه‌خانه خلک به مدار براي تصفيه آب کوهرنگ

به مرور و با وارد شدن تعدادي از چاه‌هاي آب کشاورزي در تاريخ 19 مردادماه، مشکل تامين آب شرب در برخي نقاط مرتفع شد؛ اقدام بعدي وارد شدن آب از خط پدافندي تصفيه‌خانه سامان به مخازن شهرکرد بود، همچنين اقدامات لازم براي تصفيه آب چشمه کوهرنگ در تصفيه‌خانه خلک در دستور کار قرار گرفت و اين تصفيه‌خانه به سرعت تجهيز و وارد مدار شد تا با تصفيه آب چشمه بخشي از آب شرب مرکز استان را تامين کند. 

اجراي طرح‌هاي پدافندي براي حل مشکل آب شهرکرد

وارد شدن لوله خط پدافندي و تزريق 60 ليتر بر ثانيه آب به مدار آبرساني در شهرکرد، مشکل آب شرب در اين محله را تا حدودي مرتفع کرد، همچنين تعداد چاه‌هاي کشاورزي وارد مدار شده از 6 چاه به 11 چاه افزايش پيدا کرد و در کنار اين اقدامات 70 تانکر نيز به‌صورت مستمر در حال آبرساني به مردم به‌صورت سيار هستند.
باتوجه به طولاني شدن فرآيند قطعي و کاهش فشار آب در برخي محلات شهرکرد، شامگاه 21 مردادماه جلسه ستاد مديريت بحران با حضور فرماندار شهرکرد، معاونان استاندار، مديران مرتبط و دادستان مرکز استان برگزار شد و با اقدامات صورت گرفته، به مرور آب شرب برخي از محلات به شبکه متصل شد، اما هم‌چنان در برخي نقاط با کاهش فشار آب و قطعي مواجه هستيم.
سفر وزير نيرو به چهارمحال و بختياري براي حل مشکل قطعي آب در شهرکرد

علي‌اکبر محرابيان- وزير نيرو نيز در هفته جاري به درخواست استاندار چهارمحال و بختياري به اين استان سفر کرد و در اين سفر از بسيج امکانات وزارت نيرو براي حل مشکل تامين آب شرب در استان خبر داد.

وي تاکيد کرد: دو سامانه تامين آب شرب در شهرکرد وارد مدار شده است و دو سامانه ديگر نيز طي ساعات و روزهاي آينده وارد مدار مي‌شود و با اين اقدامات کسري آب شرب در شهرکرد جبران خواهد شد.

برپايي موکب‌هاي آبرساني در شهرکرد 

باتوجه به مشکلات قطعي و گل‌آلود شدن آب شرب برخي از شهرهاي چهارمحال و بختياري، به‌ويژه شهرکرد گروه‌هاي جهادي بسيج سازندگي پاي کار کمک‌رساني به مردم آمدند.

 اين گروه‌ها در مرکز چهارمحال و بختياري در ۶ موکب بين مردم بسته‌هاي آب را توزيع مي‌کنند، همچنين توزيع آب بسته‌بندي و توزيع آب با تانکر نيز به‌صورت مستمر انجام مي‌شود.

سه خط پدافندي براي حل مشکل آب شرب شهرکرد در استان در حال اجرا است

غلامعلي حيدري- استاندار چهارمحال و بختياري نيز 25 مردادماه در بازديد شبانه از پروژه خط پدافندي تامين آب شرب شهرکرد، گفت: معاون وزير نيرو و تيم‌هاي تخصصي از استان‌هاي مختلف کشور براي حل مشکل آب شرب در استان از يک هفته گذشته حضور دارند، سه خط پدافندي براي حل مشکل آب شرب شهرکرد در استان در حال اجرا است.

استاندار چهارمحال و بختياري افزود: معاون وزير نيرو و تيم‌هاي تخصصي از استان‌هاي مختلف کشور براي حل مشکل آب شرب در استان از يک هفته گذشته حضور دارند، راهکارهاي مختلفي بررسي و اجراي سه خط پدافندي به‌سرعت بررسي و مطالعه شد.

وي بيان کرد: خط پدافندي اول از شهرستان سامان اجر شد که تصفيه‌خانه سامان علاوه بر تامين آب شرب شهروندان اين شهرستان، ۱۳۰ ليتر به خط پدافندي اول براي تامين آب شرب در شهرکرد کمک مي‌کند، همچنين خط پدافند از طرح عمان سامان است که کشاورزان در اين رابطه همکاري لازم را داشتند و تيم‌ها شبانه‌روزي در حال کار هستند تا فردا خط پدافند وارد مدار خواهد شد.

حيدري در خصوص خط پدافندي فدک، خاطرنشان کرد: اين خط با سه شيفت در حال اجرا است و اميدواريم اين خطوط در کوتاه‌ترين زمان وارد مدار شود و مشکل آب شرب شهروندان شهرکردي را حل کند.

براي حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ ميليارد تومان تجهيزات وارد استان شده است

استاندار چهارمحال و بختياري 26 مردادماه در شوراي اداري استان با بيان اينکه براي حل مشکل آب شرب شهرکرد، تاکنون ۶۰۰ ميليارد تومان تجهيزات وارد استان شده است، گفت: تيم‌هاي تخصصي در چند شيفت کاري در شبانه‌روز مشغول اجراي طرح‌هاي پدافندي تامين آب از طرح عمان ساماني، فدک و تصفيه‌خانه سامان هستند، با اقدام جهادي عمليات عمراني که نيازمند سه ماه زمان بود، در يک هفته اجرا شد.

بابت مشکل به‌وجود آمده براي آب شرب شهرکرد از مردم عذرخواهي مي‌کنم

علي حيدري- سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري گفت: همزمان با بيست و يکمين روز بروز بحران و ايجاد شرايط اضطرار ناشي از فعاليت سامانه بارشي در استان علاوه بر عذرخواهي از مردم استان، از صبوري آنان و همکاري کشاورزان به‌ويژه براي تأمين آب قدرداني مي‌کنم.
وي به بررسي روش‌هاي پدافندي براي حل مشکل آب شرب اشاره و تصريح کرد: تکميل خط انتقال آب از سامان به‌عنوان نخستين مورد مطرح شد که البته در آن زمان قدرت انتقال آب را نداشت و ضوابط اصولي در آن رعايت نشده بود و شرايط ايده‌آلي براي تقويت نداشت، به‌همين منظور اصلاح اين خط انتقال آب قبل از بروز بحران کنوني آغاز شده بود.

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري گفت: با آغاز بحراني کنوني آب، در مرحله نخست ۹۰ ليتر بر ثانيه آب پمپاژ شد، اما امکان انتقال آب تا مخازن منظريه را نداشت، به‌همين منظور آب ابتدا به يک مخزن در مسير منتقل و سپس به منظريه انتقال داده شد که حجم آن تا ۱۵۰ ليتر بر ثانيه افزايش يافت.

وي با اشاره به انتقال کل حجم آب در شب‌ها به شهرکرد در اين مدت، افزود: از طرح عمان ساماني امکان انتقال آب تا ۲۰۰ ليتر بر ثانيه وجود داشت که در اواخر وقت شب گذشته نتيجه داد و هم‌اکنون در حال انتقال است، در اين مدت از ميدان شهداء (چهارمحال) تا ميدان قمربني‌هاشم (ع) فشار آب کم بود که البته اين کاهش فشار در دوران قبل از بحران کنوني نيز در روزهاي جمعه و تعطيل به علت نداشتن ظرفيت انتقال آب کافي از طريق شبکه‌هاي اجرا شده در سال‌هاي گذشته وجود داشت.

حيدري يادآور شد: به‌همين علت ۱۰ روز قبل از بحران کنوني عمليات اصلاح آن آغاز شده بود و هم‌اکنون در حال انجام است و در بازه يکي دو ماهه مشکل ضعف در اين شبکه رفع مي‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به لزوم نياز در شناسايي منابع جديد آب در استان، گفت: براساس مطالعات سال‌هاي گذشته، منبع چشمه کوهرنگ در اسفندماه و فروردين‌ماه گل‌آلود مي‌شود، ولي حجم آلودگي در حد ايجاد مشکل نبود اما به‌دنبال منبع جديدتر بوديم که شرکت آب منطقه‌اي استان مأموريت يافت منبع جديدتري در همان نزديکي پيدا کند، در همين راستا حفر دو حلقه چاه آهکي در نزديکي شيخ‌عليخان و منتقل کردن آب آن به خط کوهرنگ در کمتر از يک ماه گذشته تمام شده و به پايان رسيده است.

وي افزود: به‌همين منظور در سفر اخير معاون وزير نيرو به چهارمحال و بختياري قرار شد اين خط اجرا شده تا مشکل آب شهرکرد به‌صورت جدي رفع شود، مورد بعد خط استفاده از آب چشمه ديمه با ۷ تا ۹ کيلومتر لوله‌گذاري است که قرار شد اعتبار اجراي اين طرح در نظر گرفته شود.

حيدري يادآور شد: با اجراي اين دو خط انتقال آب، وابستگي آب شهرکرد و شهرها و روستاهاي در مسير خط انتقال آب کوهرنگ تا شهرکرد به اين چشمه حذف مي‌شود، هر زمان آب چشمه کوهرنگ تميز و قابل استفاده شود، به‌عنوان منبع اصلي و اوليه مناطق در مسير وارد مدار خواهد شد.

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري تأکيد کرد: در اين مدت استفاده از آب‌ طرح فدک در دستور کار قرار گرفت که با توجه به پايان فصل کشاورزي امکان قطع آب موجود وجود نداشت اما هيأت مديره و کشاورزان طرح‌هاي عمان ساماني و فدک براي تزريق ۴۰۰ ليتر بر ثانيه به شبکه شهرکرد همکاري کردند که حداکثر تا فردا صبح وارد مدار مي‌شود.

وي عنوان کرد: در اين مدت چهار پکيج تصفيه آماده آب از قم و تهران به استان ارسال شد که دو دستگاه آن نصب شده است و دو دستگاه ديگر تا امشب وصل مي‌شود تا کيفيت بهداشتي آب مورد تأييد باشد، با توجه به ۵۵ کيلومتر فاصله انتقال آب از طرح فدک تا شهرکرد بايد ابتدا آب از مسير عبور داده و شست‌وشو شود و پس از رفع مشکلات احتمالي خط، آب دو تا سه روز ديگر به شهرکرد مي‌رسد و مشکلات رفع مي‌شود.

حيدري يادآور شد: در زمان آلودگي چشمه کوهرنگ از خط‌هاي پدافندي و در زمان رفع مشکل از همان خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ استفاده مي‌شود، در هشت شبانه‌روز گذشته پيمانکاران چهارمحال و بختياري تلاش جدي براي رفع مشکلات مرتبط با انتقال آب به شهرکرد داشته‌اند.

حداقل دبي آب از کوهرنگ به مخزن تزريق مي‌شود

عبدالعلي ارژنگ- فرماندار شهرکرد 26 مردادماه در حاشيه بازديد خبرنگاران از خطوط پدافندي انتقال آب به شهرکرد، اظهار کرد: پس از گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و ايجاد کدورت در آن خط انتقالي کوهرنگ از مدار خارج شد و تقريبا ۵۰ درصد از آب شرب شهرکرد دچار مشکل شد.

فرماندار شهرکرد افزود: بر همين اساس جلسات متعدد مديريت بحران تشکيل شد و تصميم گرفته شد از چاه‌هاي کشاورزي و ديگر چاه‌هاي موجود در خود شهرکرد براي آب‌رساني استفاده شود و در کنار آن از تانکرهاي سيار نيز بهره برده شد.

وي ادامه داد: در کنار اين شيوه توزيع آب توزيع آب معدني و آب بسته‌بندي هم در برنامه بود، همچنين به موازات آن بر اساس بررسي‌ها خطوط انتقالي پدافندي نيز در دستور کار قرار گرفت.

ارژنگ اولين اقدام در اين زمينه را افزايش دبي سامان به شهرکرد عنوان کرد و بيان داشت: بر اين اساس به دو برابر افزايش يافت و از ۵۰ ليتر بر ثانيه به ۱۰۰ ليتر بر ثانيه تغيير يافت.

فرماندار شهرستان شهرکرد يادآور شد: خط پدافندي دوم خط عمان ساماني است که طي چند روز کار شبانه‌روزي و با مديريت مسئولين کشوري و پشتيباني استاندار و ساير مسئولين امروز وارد مدار شد و براساس آخرين اخبار و اطلاعات در مخزن چاه آهکي در منظريه ۱۸۰ تا ۱۹۰ ليتر بر ثانيه آب است.

وي تصريح کرد: طرح فدک طرح پدافندي سوم است که مراحل تکميلي خود را طي مي‌کند و درخواست ما اين است که اين طرح پدافندي هرچه سريع‌تر تکميل و آب مورد نياز مردم را به شهرکرد برساند.

 ارژنگ تاکيد کرد: آنچه مهم است بازگشت چشمه کوهرنگ به مدار آبرساني است، از همين رو تيم‌هاي فني و تخصصي در تصفيه خانه خلک درحال فعاليت هستند و براساس گزارشات دريافت شده علي‌رغم نوسانات در کدورت آب شرايط رو به بهبود است.

فرماندار شهرستان شهرکرد با اشاره به اينکه حداقل دبي آب از کوهرنگ به مخزن تزريق مي‌شود و اين مقدار براي جلوگيري از آسيب به شبکه بايد حفظ شود، ادامه داد: آنچه که مهم است تامين منبع آب پايدار براي شهرکرد است.

وي با تاکيد بر اينکه مردم در اين مدت همکاري خوبي داشتند اما باز توصيه مي‌شود صرفه‌جويي در دستور کار قرار گيرد اذعان کرد: برخي از نقاط شاهد قطعي‌هاي مستمر آب بوديم و در يکي دو روز گذشته سعي شد به اين نقاط هم آبرساني انجام شود، براساس آخرين بررسي‌هاي صورت گرفته هنوز به‌صورت پراکنده در برخي نقاط شهر ازجمله ميرآباد غربي، فرهنگيان، کوي پليس و... قطعي‌هاي پراکنده داريم که اميدواريم به زودي مشکل رفع شود.

ارژنگ با اشاره به لزوم کنترل کيفيت آب افزود: تاکيد ما با مرکز بهداشت و آب و فاضلاب اين است که سلامت آب مدنظر قرار گيرد در همين راستا تيم‌هاي تخصصي در محل‌هاي آبگيري مستقر شدند و کنترل کيفيت صورت مي‌گيرد و مراکز بهداشت براي همه مخازن به‌صورت مستمر و روزانه تست سلامت آب را انجام مي‌دهند و آخرين وضعيت را به فرمانداري گزارش مي‌دهند و مخازن آلوده حتما از مدار خارج مي‌شوند.

حل مشکل قطعي آب در محلات شهرکرد

باتوجه به اقدامات صورت گرفته دو هفته اخير، مشکل قطعي و کاهش فشار آب در محلات شهرکرد مرتفع شده است.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07