پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/تسنيم/

۱ سالگي دولت سيزدهم| چهارمحال و بختياري بر مدار محروميت‌زدايي قرار گرفت/ تخصيص اعتبارات ويژه براي توسعه بام ايران

کد خبر: 179058 تاریخ انتشار: 1401/06/14
نمایش: 763
اخبار
يک سال از دولت سيزدهم مي‌گذرد، در اين يک‌سال به جرئت مي‌توان گفت استان چهارمحال و بختياري که جزو استان‌هاي کمتر برخوردار کشور است، در مسير پيشرفت و توسعه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از شهرکرد، استان چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هاي کمتر برخوردار کشور است که مي‌توان محروميت را در برخي مناطق آن ديد، با روي کار آمدن دولت سيزدهم يکي از رويکردهاي بسيار جدي اين دولت محروميت زدايي بوده که قاعدتا بايد توجه ويژه‌اي به استان چهارمحال و بختياري شود تا بتوان اين استان را با ظرفيت‌هاي ويژه رونق داد.

مسئله محروميت و محروميت‌زدايي از نواحي کمتربرخوردار به عنوان مقدمه دستيابي به توسعه پايدار از مسائل مهم و مطرح درکشورها است از آنجا که تلاش در جهت توسعه کشور از طريق برنامه‌ريزي و در قالب برنامه‌هاي عمراني و توسعه صورت مي‌گيرد در واقع نظام برنامه ريزي کشور و برنامه‌ها، سياست‌ها و رويکردهاي حاکم بر آن‌ها در توسعه يافتگي و عقب ماندگي نواحي نقش مهمي دارند.

در واقع فعاليت‌هاي محروميت زدايي و اقتصاد مقاومتي نقطه مرکزي مقابله با اقدامات دشمنان است زيرا در طول اين سال‌ها تمرکز دشمنان بر روي اقتصاد با هدف عقب نگه داشتن و وابستگي بيشتر انجام مي‌شد، از مهم‌ترين مسئله مناطق محروم زيربنا است و نگاه حاکميت و افراد خيّري است که به اين مناطق کمک مي‌کنند.

رهارود 51 هزار ميليارد ريالي سفر رئيس‌جمهور به استان فقط در حوزه کشاورزي

اگر نگاه دولت و خيران صرفاً در راستاي رفاهيات باشد مي‌توان گفت، در جهت توسعه پايدار حرکت نکرده‌ايم و اين يک درمان موقتي است چرا که مسئله به‌طور قطعي حل نشده لذا بر اين اساس، دو شاخص اشتغال و ارتقاي درآمد در اين مناطق حائز اهميت است.

 در اين دولت مجموع اعتبارات محروميت‌زدايي اختصاص يافته به استان در سال جاري 475 ميليارد تومان است که در سال 1400 اين اعتبار، 390 ميليارد تومان بود و اين نشان از افزايش اعتبارات در اين زمينه دارد.

باتوجه به اينکه استان چهارمحال و بختياري رتبه دوم بيکاري در کشور را دارد، بايد تحولات خوبي در زمينه اشتغال صورت مي‌گرفت، يکي از اقداماتي که مي‌توان انجام داد، رونق کشاورزي و کشت‌هاي گلخانه است که با سفر رييس جمهور و هيات دولت به استان  51 هزار ميليارد ريال اعتبار و تسهيلات براي  توسعه بخش‌هاي مختلف کشاورزي استان اختصاص داده شد که اين نويد تحولي بزرگ در اين زمينه است.

در واقع بخش کشاورزي سهم مهمي در توليد ناخالص داخلي کشور دارد و دستيابي به امنيت غذايي، کسب درآمدهاي ارزي و استقلال سياسي و اقتصادي از عمده‌ترين ضرورت‌هاي توجه به بخش کشاورزي است، استان چهارمحال و بختياري رتبه اول توليد بادام و رتبه اول ماهي سردآبي، رتبه اول توليد خوراک آبزيان و ديگر ظرفيت‌هاي کشاورزي رادارد و اراضي شيب‌دار اين استان نيز از ظرفيت‌هاي ديگر آن است.

چهارمحال و بختياري در بخش کشاورزي ظرفيت‌هاي قابل توجهي براي سرمايه گذاري دارد و مي‌تواند با استفاده بهينه از ظرفيت‌ها در توليد برخي محصولات خاص به قطب توليد محصولات کشاورزي تبديل شود، در واقع اعتبار پيش‌بيني شده در بخش کشاورزي استان در سفر هيات دولت به دليل ظرفيت‌هاي حوزه کشاورزي، دامپروري و شيلات اين استان نسبت به ساير استان‌ها از سطح بالاتري برخوردار بود.

تصويب و اختصاص اعتبار بي‌سابقه در سفر رئيس جمهور براي استان

با توجه به نقش اساسي صنعت در اقتصاد هر منطقه و بالا بردن ارزش ‌افزوده توليدات، ايجاد اشتغالزايي پايدار از طريق اين بخش، مي‌توان اهميت توسعه صنايع را متوجه شد که در بخش صنعت نيز استان چهارمحال و بختياري جاي کار بسيار دارد اما همانگونه که دولت سيزدهم به دنبال احياي واحدهاي صنعتي راکد بود در چهارمحال و بختياري اين اتفاق افتاده است.

 با اهتمام جدي دولت در زمينه احياي واحدهاي راکد، مي‌توان گفت 38 واحد صنعتي راکد و نيمه تعطيل چهارمحال و بختياري در يکسال اخير راه‌اندازي شده و به چرخه توليد بازگشته است، در واقع 966 واحد صنعتي فعال در استان وجود دارد که 40 واحد ديگر احيا و وارد مدار توليد مي‌شوند. با وارد مدار شدن واحدهاي راکد مي‌توان شاهد اشتغال خوبي در استان بود و از اين طريق نيز اشتغالزايي کرد.

چهارمحال و بختياري يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان بادام در کشور است که احداث شهرک بادام در سامان به‌خوبي در حال اجرا است، در واقع اگر صنايع تبديلي کشاورزي و خشک کردن ميوه در چهارمحال و بختياري فعال شود، با توجه به اينکه در زمينه توليدات محصولات کشاورزي بسياري در اين استان وجود دارد مي‌توان با صنايع تبديلي و تکميلي از هدررفت محصولات کشاورزي در استان جلوگيري کرد و موجب درآمد پايدار شد.

تمامي اين اقدامات نياز به اعتبارات و توجه دولتمردان به اين استان است، شايان ذکر است در خرداد ماه سال جاري بود که ابراهيم رئيسي، به استان چهارمحال و بختياري سفر کرد که 26 هزار ميليارد تومان اعتبار به استان اختصاص يافت. حالا با اين اعتبارات بي‌سابقه مي‌توان شاهد تحولات خوبي در حوزه زيرساخت، مسکن، جاده، کشاورزي، آب و ... بود‌.

رويکرد دولت در مسائل عمراني اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام

علي حيدري، سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو باخبرنگار تسنيم در شهرکرد، اظهار داشت: رويکرد دولت سيزدهم در امور عمراني بيشتر متمرکز بر پروژه‌هاي نيمه کاره است، استان چهارمحال و بختياري پروژه‌هاي نيمه کاره زيادي دارد که مقداري از اعتبارات آنها در مصوبات سفر در نظر گرفته شد و مقداري با اعتبارات ملي صورت گرفته است.

وي با اشاره به اقداماتي که در اين يکسال اخير در دولت سيزدهم در استان به نتيجه رسيد، گفت: طرح پدافندي سامان، عمان در طي 15 روز و طرح فدک در چند روز به نتيجه رسيدند و طرح تصفيه خانه‌هاي سيار در استان در چند روز بحران آب شهرکرد با بارندگي‌ها اجرا شد و مناطقي که مشکل آب شرب داشتند به طور کامل مسئله آن‌ها حل شد.

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به پروژه‌هاي نهضت ملي مسکن، تصريح کرد:خوشبختانه 15 هزار واحد در استان کلنگ‌زني و زمين آن نيز تامين شد که عمليات ساخت برخي از واحدها شروع شده است و برخي در حال تهيه نقشه هستند که مي‌توان گفت کار براي نهضت ملي مسکن آغاز شده است.

جذب اعتبارات سفر رئيس جمهور براي پروژه‌هاي اولويت‌دار

وي بيان داشت: نيازهاي استان در زمينه جاده، آب، کشاورزي و ... مطرح بوده است که براي خيلي از اين مباحث اعتبار گرفته شد و به نتيجه رسيده است، مابقي هم در حال پيگيري و انجام هستند. 13 هزار ميليارد تومان با سفر رييس جمهور به امور عمراني استان تخصيص يافت.

سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري افزود: از مجموع اعتبارات سفر رياست‌جمهوري به استان چهارمحال و بختياري تاکنون سه ابلاغيه با 670 ميليارد تومان، 450 ميليارد تومان و يک‌هزار و 100 ميليارد تومان که مجموعاً 2220 ميليارد تومان بوده ابلاغ شده است. اين مجموع اعتبار هزينه پروژه‌هاي اولويت‌دار استان همچون راه‌آهن، بن ـ بروجن و راه‌هاي استان شده است.

حيدي در پايان با اشاره به محروميت در استان، خاطرنشان کرد: برخي از شهرستان‌هاي استان دچار کمبودهايي هستند، در کوهرنگ سند چشم اندازي براي آن در نظر گرفته شده است و در مابقي شهرستان‌ها به فراخور اعتبارات سعي شد به مناطق کمتر برخوردار توجه ويژه‌اي شود.

نگاه ويژه دولت به محروميت‌زدايي در استان با اشتغالزايي

محمد کاظم منزوي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم در شهرکرد نيز اظهار داشت: مهمترين رويکردهاي اقتصادي که ناشي از مصوبات دولت و مجلس بوده در واقع سياست هدفمندي يارانه‌ها است که بالا دست آن، سياست اقتصاد مقاومتي و عدالت محوري است چرا که هدفمندي يارانه‌ها در واقع نگاه دولت و مجلس به عدالت در توزيع يارانه‌ها در بخش محرومين است، در سال‌ قبل شاهد هدفمندي در انرژي بوديم و در سال جاري هدفمندي يارانه‌ها در طرح مردمي سازي آن‌ها صورت گرفت که در زمينه فساد ستيزي و جلوگيري از رانت‌ها مشخصا در زمينه نهاده‌هاي دامي و آزاد کردن قيمت آرد شاهد فعاليت هستيم.

وي ادامه داد: در بودجه 1401، يکي از مهمترين بندها تبصره 16 و 18 قانون بودجه است که در سال جاري بسيار پررنگ‌تر است که بندهاي جديدي به آن اضافه شده است، در اين تبصره‌ها نگاه خوبي به ازدواج جوانان شده که اين يک موضوع مهم اقتصادي است و توجه ويژه‌اي به کميته امداد و بهزيستي در زمينه اشتغال صورت گرفته که بسيار حائز اهميت است. در استان چهارمحال و بختياري در زمينه تبصره 16، 320 ميليارد تومان براي کميته امداد و 200 ميليارد تومان براي بهزيستي در نظر گرفته شده است.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري گفت: در تبصره 16 به ستاد اجرايي فرمان امام(ره)، بنياد مستضعفان و بسيج که در مناطق محروم در حال کار هستند، بسيار توجه ويژه شده است در واقع محروميت زدايي جزو اولويت هاي اول دولت است چرا که در مناطق محروم کمتر صنعت وجود دارد در نتيجه اين مناطق مستعد ايجاد صنايع کشاورزي، صنايع دستي و مشاغل خانگي هستند. در سال جاري اعتبارات کميته امداد و بهزيستي ابلاغ شد و کار را شروع کردند و در حال حاضر منتظر ابلاغ ديگر بندهاي تبصره 16 بوده تا بتوان در اشتغال مناطق محروم اتفاقات خوبي را رقم زد.

وي با اشاره به تبصره 18 در سطح وسيع‌تر، تصريح کرد: اين تبصره در خصوص واحدهاي نيمه‌تمام و احياي واحدهاي صنعتي و کشاورزي و تکميل ظرفيت‌هاي خالي بخش کشاورزي و صنعتي است که اعتبارات خوبي در استان چهارمحال و بختياري در اين زمينه داده شد، در واقع نگاه دولت به اين استان بسيار خوب است و براي اولين بار اعتبارات بالايي براي استان چهارمحال و بختياري در نظر گرفته شد، 2 هزار و 200 ميليارد تومان براي تبصره 18 به استان اختصاص يافت که حدود 600 ميليارد تومان آن تاکنون جذب شده است و در اشتغال خانگي 100 ميليارد داده شد که به طور کامل اعتبار آن جذب شد.

رويکرد ايجاد اشتغال متناسب با سندهاي آمايش است

منزوي افزود: اين اقدامات نشان مي‌دهد که جهت‌گيري دولت، اشتغال در مناطق محروم بوده که در استان چهارمحال و بختياري مشهود است، براي اولين بار بنياد برکت و ستاد فرمان اجرايي امام(ره) رويکرد خود را از چند شهرستان به کل شهرستان‌ها ارتقاء دادند که در سال جاري دو تفاهمنامه با بنياد برکت داشته که حدود 600 ميليارد تومان به استان تسهيلات مي‌آورد و در بين شهرستان‌ها با اولويت مناطق محروم توزيع مي‌کند، تخصص اين بنياد صرفا اشتغالزايي در مناطق محروم است.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري گفت: رويکرد ايجاد اشتغال متناسب با اسناد آمايش روستاها و شهرستان‌ها است، قاعدتا در حوزه روستا، صنايع نمي‌توانند گسترش پيدا کنند اما در زمينه صنايع دستي و توسعه کشاورزي مي‌توان کار را پيش برد.

منزوي گفت: محور اصلي صنعت از بن شروع و به بروجن ختم مي‌شود، از جهاد کشاورزي براي ايجاد مجتمع‌هاي جديد دامداري و گلخانه‌اي حمايت‌هاي لازم صورت گرفته است و در پي گسترش شهرک‌هاي صنعتي هستيم. طرح‌هاي پيشران اقتصادي همچون طرح توسعه فولاد، طرح‌هاي دانش بنيان، نگاه خاص به پارک علم و فناوري و ايجاد دو زيرساخت از جمله خانه‌هاي خلاق و پارک فناوري اطلاعات در برنامه‌ است.

وي با اشاره به اينکه نبايد تنها به توسعه اقتصادي فکر کرد و در کنار آن بايد توسعه فرهنگي داشت، افزود: در واقع افزايش فرهنگ اقتصادي مردم بسيار حائز اهميت بوده که کانون‌هاي توسعه مورد توجه است و شرکت‌هاي توسعه گردشگري در حال پشتيباني هستند تا در برخي از شهرستان‌هاي استان، مردم به طور خودجوش بتوانند تشکل‌هايي آماده کنند و خود آن‌ها کارهاي اقتصادي را در دست گيرند.

مذاکره و تفاهم‌نامه با هلدينگ‌هاي بزرگ کشوري براي توسعه صنايع و اشتغالزايي

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري اظهار کرد: نرخ مشارکت مردم در امور اقتصادي شاخص اصلي است که اگر در يک شهرستان مردم منتظر هستند تا براي آن‌ها اقدامي شود يعني اقدامات خوبي در مسير بازگشايي راه مشارکت صورت نگرفته است، متاسفانه يکي از نقاط ضعف استان به دليل ضعف فرهنگي توقع از دولت براي ايجاد اشتغال است که اين بدون مشارکت مردم انجام شدني نيست.

منزوي مطرح کرد: نگاه ما به هلدينگ‌ها و موسسات توسعه‌اي مثل بنياد مستضعفان، اتکا و آستان قدس مثبت است و در اين چندماه اخير با هر سه موسسه وارد مذاکره شديم، طرح توسعه واحدهاي صنعتي بنياد مستضعفان مثل شرکت حجاب به اتمام رسيده و طرح توسعه پاک‌پي و بهنوش در حال انجام است و در حال پيگيري کشتار جونقان بوده تا احيا شود. تفاهم‌نامه‌اي با اتکا امضاء شد تا بتوان از ظرفيت‌ آن استفاده کرد، در واقع با هلدينگ شستا و سازمان تامين اجتماعي وارد مذاکره شده و با آستان قدس سه پروژه در حال انجام است.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به موفقيت در بخش صنعت، بيان داشت: در چند بخش واحدهاي صنعتي، واحدهاي کشاورزي در حوزه جهاد و احياي صنايع دستي و واحدهاي گردشگري در حال پشتيباني هستيم، 38 واحد راکد در بخش شهرک‌هاي صنعتي فعال شده است و در بخش کشاورزي همين تعداد واحد در بخش صنايع تبديلي فعال مي‌شوند و حدود 10 معدن براي احياء در دستور کار است.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري عنوان کرد: در زمينه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جاي کار بسيار بوده که اميد است با حرکت‌هايي که شده اتفاقات خوبي در اين زمينه بيفتد در حال تلاش بوده تا چند بازارچه مختص به اين زمينه در استان راه اندازي شود. امسال بازارچه بانوان در شهرستان بروجن کلنگ زني و بازارچه مشاغل خانگي نيز با هدف احياي صنايع دستي ايجاد مي‌شود.

اعطاء زمين به شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي اولين بار در استان

وي تصريح کرد: يکي از مشکلات پايين بودن ارزش افزوده توليدات است که بايد اين قابليت‌ها در وضعيت استان ما ديده شود، مسئله اصلي پايين بودن درآمدها است که اين مسئله خود را در موارد ديگر نشان مي‌دهد و مردم استان سعي دارند با افزايش قيمت زمين و مسکن مال خود را حفظ کنند که شهرکرد و بروجن جزو گرانترين شهرهاي ما از نظر زمين و مسکن هستند.

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استاندار چهارمحال و بختياري اظهار کرد:  اين‌ مسائل موجب مشکل مي‌شود و نبايد درآمد پايين مردم استان خود را در موارد ديگر نشان دهد، اميد است بتوان سطح درآمد مردم را بالا آورد که اين اقدام با کار بر روي صنايع تبديلي در بخش کشاورزي شروع شد تا درآمد کشاورزان در محيط آنها باقي بماند.

منزوي گفت: امسال دو واحد صنايع تبديلي و شهرک بادام در حال انجام است که در عرض سه ماه اخير بيش از 10 شهرک صنعتي در دستور کار قرار گرفت که اين کار جهادي است، زير ساخت‌ها از جمله آب، برق و گاز در حال پيگيري است و مجوز دو سايت نيروگاه‌هاي خورشيدي در فرادنبه و سفيددشت گرفته شد.

وي افزود: براي اولين بار اختصاصا براي شرکت‌هاي دانش بنيان در استان، زمين در نظر گرفته شد و واحدهايي در اختيار دانش بنيان‌ها با اجاره به شرط تمليک قرار خواهد گرفت، ضمنا براي اولين بار يک مجموعه 5 هکتاري در اختيار شرکت‌هاي دانش بنيان قرار داديم و کمک شد تا ساختمان پارک علم و فناوري تکميل و در آنجا مستقر شود.

رشد بسيار بالاي صادرات استان

سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به حوزه گردشگري و بوم گردي، خاطرنشان کرد: در اين حوزه جاي کار بسيار است، مشخصا چندين پروژه مجتمع گردشگري در سامان و بن در حال پيگيري است، متاسفانه در سال‌هاي قبل چند طرح بزرگ گردشگري در سامان و بن متوقف شده بود که بنا داريم اين پروژه‌ها راه اندازي شوند تا شاهد اتفاقات خوبي باشيم. 

منزوي خاطرنشان کرد: صادرات لوازم خانگي و بادام ... به شکل سنتي بود که از گمرک استان صادر مي‌شدند که خوشبختانه به دليل ورود محصولات شرکت پتروشيمي لردگان به سبد صادراتي استان شاهد بزرگترين رشد در بخش صادرات استان بوديم که منجر به رتبه شد و به همين دليل استان چهارمحال و بختياري از برنامه صادراتي بسيار جلو افتاد.

وي بيان کرد: در واقع 80 درصد محصول اوره پتروشيمي لردگان صادر مي‌شود که اين رقم بزرگي براي استان است، در نظر داريم سال آينده با توسعه شرکت فولاد و شهرک‌هاي صنعتي اتفاقات مثبتي در صادرات استان صورت گيرد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06