پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
معاون استاندار در کنفرانس ملي هيدرولوژي ايران:

بشر در گل آلود شدن چشمه کوهرنگ نقشي نداشت/ علت کاملا هيدرولوژي اعلام شد

کد خبر: 179144 تاریخ انتشار: 1401/06/23
نمایش: 778
اخبار
سرپرست معاونت عمراني استاندار چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ کاملا هيدرولوژيکي و طبيعي است، گفت: مي‌توان با قطعيت اعلام کرد که در کدورت آب چشمه کوهرنگ بشر هيچ دخالتي نذاشته است.
علي حيدري ۲۲ شهريورماه در يکي از نشست‌هاي چهارمين کنفرانس ملي هيدرولوژي ايران در خصوص پدافند غير عامل در شريان‌هاي حياتي(علت کدورت بالاي چشمه کوهرنگ) با اشاره به اينکه چشمه کوهرنگ سرچشمه دو رود زاينده‌رود و کارون است، اظهار کرد: اين چشمه‌ در اواسط مردادماه سال‌جاري دچار کدورت شديد شد و بلافاصله قبل از ورود آب به مخازن کوهرنگ از مدار خارج شد.

سرپرست معاونت عمراني استاندار چهارمحال و بختياري افزود: چشمه کوهرنگ يک چشمه کارستي بوده و کارست به‌معناي حفره و غار طبيعي زيرسطحي است که طبق بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد نوع کارست اين چشمه از نوع خوردگي و انحلال توده‌هاي سنگ‌هاي کربناته است.

وي بيان کرد: طبق گزارشات ارائه شده در ساليان اخير هر چه به سمت جلو حرکت مي‌کنيم، کدورت چشمه در برهه‌هاي مختلف افزايش پيدا مي‌کند و بايد يک فکر اساسي براي جلوگيري از بحران‌هاي احتمالي در صورت تکرار شدن اين پديده داشته باشيم.

حيدري با تاکيد بر اينکه گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ کاملا هيدرولوژيکي و طبيعي است، گفت: مي‌توان با قطعيت اعلام کرد که در کدورت آب چشمه کوهرنگ بشر هيچ دخالتي نذاشته است.

سرپرست معاونت عمراني استاندار چهارمحال و بختياري با بيان اينکه در ايجاد کدورت چشمه‌ آب کوهرنگ تغييرات اقليمي و کاهش يخچال‌هاي طبيعي موثر است، عنوان کرد: مقرر شد حوضچه‌هاي آرامش براي ته‌نشين شدن گل و لاي چشمه‌، در صورت تکرار اين کدورت ايجاد شود.

وي در پايان تاکيد کرد: شايعات در خصوص علل گل‌آلودي چشمه کوهرنگ از جمله انفجار، انتقال آب از زير زمين و ... صحت ندارد.


افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06