پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

سيل بارده از مديريت بحران تا پيگيري براي تحقق وعده‌ها

کد خبر: 179288 تاریخ انتشار: 1401/07/11 13:02:37
نمایش: 650
اخبار
به گزارش روابط‌عمومي استانداري چهارمحال  و بختياري، در ابتداي مردادماه سال‌جاري در پي ورود سامانه بارشي موسوم به مونسون به استان، بسياري از نقاط استان تحت تاثير بارش‌هاي سيل‌آسا قرار گرفتند و سيلاب همچنين خساراتي را به تعدادي از شهرها و روستاهاي استان وارد کرد، روستاي بارده يکي از نقاطي بود که در لحظات اوليه وقوع بارش‌ها تحت تاثير سيلاب قرار گرفت و خسارات شديدي به منازل روستايي، زيرساخت‌ها، اراضي کشاورزي و .... وارد شد.
از لحظات اوليه وقوع سيلاب در روستاي بارده، مسئولان استاني و نيروهاي امدادي و خدماتي با تمام توان و تجهيزات در اين روستا حضور پيدا کردند و امدادرساني به مردم از همان لحظه اوليه آغاز شد، استاندار چهارمحال و بختياري صبح روز بعد براي بررسي ميداني حادثه و نحوه امدارساني به مردم آسيب‌ديده از سيلاب در اين روستا به شهرستان بن سفر کرد.

پس از بازديد ميداني از روستاي سيل‌زده بارده، استاندار چهارمحال و بختياري جسله مديريت بحران را در اين روستا با حضور مديران استاني برگزار کرد که مهم‌ترين مصوبات اين جلسه برآورد خسارت  در تمامي زمينه‌هاي زيرساخت، منازل مسکوني، مزارع کشاورزي، باغات، دامداري‌ها، سدهاي خاکي، قنوات، لايروبي مسيل‌ها و معابر باوجود بارش‌هاي پيش رو، تخليه منازل در معرض خطر، توزيع اقلام خوراکي در بين مردم، ترميم سد خاکي بارده بود.

حضور مسئولان کشوري در بارده

پس از مديريت اوليه بحران سيل در چهارمحال و بختياري، نوبت به پيگيري براي حضور مسئولان ملي در استان براي اطلاع دقيق از ابعاد حادثه و خسارات بود، در اولين گام محمدحسن نامي- رئيس سازمان مديريت بحران کشور ۱۱ مردادماه به اين استان سفر و  از مناطق سيل‌زده استان به‌ويژه روستاي بارده بازديد کرد و مقرر شد تا در اولين فرصت اقدامات لازم براي جبران خسارات سيل در استان انجام شود.

اقدامات اوليه در سيلاب بارده

تامين لجن‌کش براي تخليه آب و گل و لاي از منازل روستاي بارده، توزيع غذاي گرم و اقلام امدادي، لايروبي اوليه مسيل روستا، رفع مشکل قطعي آب، برق و گاز روستا در کمترين زمان، هشدارهاي لازم براي بارندگي‌هاي بعدي از جمله اقدامات اوليه براي مردم روستا بود.

گام بعدي حضور سيد صولت مرتضوي- معاون اجرايي رئيس‌جمهور در ۱۴ مردادماه در مناطق سيل‌زده استان براي بررسي آخرين وضعيت امدادرساني در اين مناطق بود که در اين بازديد وي گفت: به مردم سيل‌زده اطمينان مي‌دهيم که خسارات سيل جبران خواهد شد و با همکاري مردم، روستا بهتر از گذشته ساخته مي‌شود.

احمد وحيدي- وزير کشور سومين مسئول کشوري بود که در 15 مردادماه وارد چهارمحال و بختياري شد تا به‌صورت ميداني وضعيت مناطق‌ سيل‌زده استان به‌ويژه روستاي بارده را مورد بررسي قرار دهد، وزير کشور در اين سفر وعده داد: دولت حتما براي جبران خسارت سيل‌زدگان کمک‌هاي بلاعوض و تسهيلات پيش‌بيني کرده است که پس از ارزيابي خسارت در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد شد.همچنين وي دستور داد: سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها نسبت به تامين ماشين‌آلات مورد نياز براي امدادرساني در چهارمحال و بختياري اقدام کند.

تصويب اعتبار هزينه‌اي 20 ميليارد توماني براي سيل در استان

باتوجه به پيگيري‌هاي صورت گرفته اعتبارات سيل در بخش تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي جهت پرداخت خسارت براي هيچ استاني در هيات دولت مصوب نشده است، اما براي چهارمحال و بختياري در بحث اعتبارات هزينه‌اي در هيات دولت ۲۰ ميليارد تومان اعتبار مصوب شد.

باتوجه به اينکه بنياد مسکن انقلاب اسلامي نقش کليدي در بازسازي مناطق سيل‌زده دارد، اکبر نيکزاد- رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با همراهي محمدحسن نامي نيز مجددا به استان سفر کردند تا روند بازسازي مناطق سيل‌زده استان را مورد ارزيابي قرار دهند، در اين سفر از روستاي سيل‌زده بارده نيز بازيد ميداني به‌عمل آمد.

ارزيابي خسارت سيل

استاندار چهارمحال و بختياري ميزان خسارت ناشي از جاري شدن سيلاب تابستان امسال را ۴۲ هزار ميليارد ريال برآورد کرد و گفت: اين ميزات خسارت‌ در بخش‌هاي مختلف بوده و اين خسارات براي تصويب به هيات دولت ارسال شده است.

استاندار چهارمحال و بختياري همچنين در هفتم مهرماه به روستاي سيل‌زده بارده رفت و در جمع مردم حضور يافت، بازديد ميداني از روستا نيز در دستور کار قرار داشت.

وي در جلسه مديريت بحران اين روستا که امامزاده اين روستا برگزتر شد، اظهار کرد: اعتبار ويژه‌اي براي بازسازي روستاي سيل‌زده بارده اختصاص پيدا کرد تا قبل از تخصيص اعتبارات ملي براي جبران خسارات، ساخت و ساز منازل آسيب‌ديده و آسفالت معابر پيش از شروع بارش‌ها آغاز شود.

حيدري تاکيد کرد: بازنگري طرح هادي روستا به نفع مردم در دستور کار بنياد مسکن انقلاب اسلامي قرار بگيرد، مصالح ساختماني مانند ميلگرد و سيمان به‌صورت رايگان در اختيار صاحبان منازل آسيب‌ديده از سيل قرار خواهد گرفت، بنياد مسکن انقلاب اسلامي اين کار را تسريع کند.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07