پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ايرنا/

جذب ۱۰۰درصدي بودجه چه ضرورتي براي چهارمحال و بختياري دارد؟

کد خبر: 179377 تاریخ انتشار: 1401/07/23 11:12:27
نمایش: 595
اخبار
جذب ۱۰۰ درصدي اعتبارات بودجه ۱۴۰۰در پايان سال مالي، خبري بود که استاندار چهارمحال و بختياري در تازه‌ترين نشست شوراي اداري استان اعلام کرد و از مديران دستگاه‌هاي اجرايي درخواست کرد اين روند سال‌هاي آينده نيز تداوم داشته باشد.

به گزارش ايرنا، در سال‌هاي گذشته، جذب نشدن ۱۰۰درصدي اعتبارات ملي بودجه‌اي استان گاهي مورد انتقاد کارشناسان يا فعالان رسانه‌اي در چهارمحال و بختياري قرار مي‌گرفت که چرا بخشي از بودجه جذب نشده است و پس از پايان سال مالي به خزانه بازگشت مي‌شد.
 

در تعريف ساده از "بودجه " ميزان اعتبار مالي است که براي دستيابي به اهدافي مشخص در اختيار سازمان و نهادهاي دولتي که قصد تدوين آن را دارد، قرار مي‌گيرد.
 

در تعريف بودجه گفته شده است که برنامه مالي دولت است که براي يکسال مالي تهيه و حاوي پيش‌بيني درآمدها و ساير منابع تأمين اعتبار و همچنين برآورد هزينه‌ها براي انجام عملياتي است که منجر به نيل به اهداف سازماني و دولت مي‌شود که بودجه عمومي دولت شامل بودجه جاري و بودجه عمراني و تملک دارايي‌ها که به منظور اجراي برنامه‌هاي عمراني شامل ساخت و سازهاي دولتي و خريد تجهيزات سرمايه‌اي به کار مي‌رود، است. 
 

جذب بودجه کامل و ۱۰۰ درصدي بودجه براي استان‌هايي مانند چهارمحال و بختياري که يک منطقه سردسير است از اهميت بالايي برخوردار است چرا که در نيمه دوم سال به طور عملي به دليل سرماي ۱۰ درجه يا بيشتر، در بيشتر مناطق به کندي پيش مي‌رود يا حتي برخي از پروژه ها تعطيل مي‌شود.
 

جذب ۱۰۰درصدي بودجه تخصيص يافته تا پايان سال مالي باعث مي‌شود، طرح‌هاي زيربنايي و عمراني در ماه‌هاي گرم روند اجرايي شتاباني به خود بگيرند و مطالبات پيمانکاران طرحها نيز براساس اعلام صورت وضعيت محقق و پرداخت شود. 


جذب ۱۰۰درصدي بودجه چه ضرورتي براي چهارمحال و بختياري دارد؟

استاندار چهارمحال و بختياري از همان ابتداي امسال به مديران دستگاه‌هاي اجرايي تاکيد کرد براي جذب بودجه اختصاص يافته به طرح‌ها بيشترين تلاش را داشته باشند و بودجه برگشتي را نخواهد پذيرفت.
 

غلامعلي حيدري در شهريورماه در شوراي برنامه‌ريزي و توسعه چهارمحال و بختياري با اشاره ضرورت جذب بودجه از مديران دستگاههاي اجرايي درخواست کرد تا پايان سال مالي بايد بودجه استاني و ملي دستگاه‌هاي مربوطه را جذب کنند.
 

حيدري در خصوص جذب اعتبارات سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرده بود: دستگاه‌هاي اجرايي که تا پايان شهريورماه اعتبارات باقي‌مانده خود را جذب نکنند که در صورت جذب نشدن اين بودجه، به وزير مربوطه نيز اين مساله طي مکاتبه‌اي اعلام خواهد شد.
 

وي در تيرماه امسال نيز اعلام کرد، طرح‌هاي عمراني بايد شتاب بيشتري داشته باشند و بودجه تخصيص نبايد بازگشت داده شود چرا که اين حق مردم است از اين طرح‌ها بهره‌مند شوند.
 

حالا يک ماه از پس از نشست شوراي توسعه و برنامه‌ريزي استاندار چهارمحال و بختياري از جذب ۱۰۰درصدي بودجه سال ۱۴۰۰ استان از سوي دستگاههاي اجرايي خبر داده است.
 

غلامعلي حيدري در نشست شوراي اداري چهارمحال و بختياري افزود: در ۶ ماهه ابتدايي سال‌جاري جذب اعتبارات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲ برابر شد، همچنين ۱۳۵۰ ميليارد تومان اعتبارات ماده ۵۶ براي اجراي پروژه‌هاي عمراني در حوزه سدسازي، راه، آب و فاضلاب و جاده مصوب شده است.
 

جذب ۱۰۰درصدي بودجه چه ضرورتي براي چهارمحال و بختياري دارد؟

اين بودجه سالانه چهارمحال و بختياري به غير از بودجه سفر رييس جمهور به استان است که تخصيص و جذب آن باعث رشد و توسعه استان ظرف ۲ ساله آينده در بخش زيرساختي و زيربنايي مي شود.
 

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري در خصوص اعتبارات سفر استاني رييس جمهور به استان نيز گفت: ۱۲ هزار و ۴۳ ميليارد تومان از بودجه عمومي کشور براي تکميل پروژه‌هاي عمراني در اين سفر مصوب شده است که  تاکنون يک هزار و ۲۸۷ ميليارد تومان معادل ۱۰.۵ درصد  اختصاص يافته است.
 

علي شهريارپور يادآور شد: يک هزار و ۴۴۳ ميليارد تومان اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي به استان در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است که تاکنون ۸۷ ميليارد تومان آن معادل هفت درصد منبع تخصيص يافته جذب شده است.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06