پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

بخش کشاورزي سودآور شده و شاهد مهاجرت معکوس هستيم

کد خبر: 179415 تاریخ انتشار: 1401/07/28 11:42:28
نمایش: 717
اخبار
معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي گفت: اعداد و ارقام که از استان‌ها به دست ما مي‌رسد گوياي آن است که بخش کشاورزي سودآور شده و شاهد مهاجرت معکوس خواهيم بود يعني افرادي که زمين و توليدات کشاورزي داشتند به اين کار باز مي‌گردند.

محمد قرباني ۲۸ مهرماه در ديدار با استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در سفرهاي استاني تأکيد مي‌کنيم که مسئولان از نداشته‌ها به جاي داشته‌ها گزارش بدهند، اظهار کرد: درواقع بايد از مواردي گزارش داده شود که ظرفيت بالقوه موجود است اما کاستي وجود دارد و يا وابستگي به ديگر استان‌ها در تامين کالا وجود دارد. 
 

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: طبق بند الف تبصره ۱۸، به‌جز فرآيند و شاخص‌هاي موجود، ۱۰ درصد منابع براي مناطق ويژه و محروم اختصاص يافته است و چهارمحال‌وبختياري نيز با توجه به شاخص‌هاي اشتغال و ارزش افزوده مي‌تواند از اين تبصره استفاده کند. 
 

قرباني تلاش مديران و مسئولان استان‌ها را بسيار مهم ارزيابي کرد و توضيح داد: اگر مديران خودشان به وزارتخانه‌ها نروند، کسي هم چيزي ارسال نمي‌کند اما اگر بروند حتماً حمايتي دريافت خواهند کرد و مي‌توان استان فارس را نمونه آورد که به شدت فعال است و مديران پيوسته در حال رايزني هستند. 
 

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي تأکيد کرد: سرمايه‌گذاران با توجه به سطحشان رتبه‌بندي و به سرمايه‌گذاران بزرگ، کوچک و متوسط تقسيم مي‌شوند که سرمايه‌گذاران کوچک بيشتر حمايت مي‌شوند، يعني آورده کمتري از آنان مطالبه مي‌شود تا عدالت نيز رعايت شود.
 

قرباني با اشاره به جاذبه‌هاي گردشگري کشاورزي چهارمحال‌وبختياري، بيان کرد: سند گردشگري به‌زودي ابلاغ خواهد شد و گردشگري کشاورزي و زيست و حوزه‌هاي فعاليت قوميت‌ها و ايل‌ها در اين استان مي‌تواند به‌عنوان يک ظرفيت خوب مورد استفاده قرار گيرد. 
 

وي در خصوص حاشيه‌نشيني شهرها، گفت: در تبصره‌اي از بودجه پيشنهاد شده است که شهرداري‌ها سالانه ۱۰ درصد از درآمد خود را براي توسعه بخش کشاورزي تخصيص دهند که به‌عنوان تسهيلات بلاعوض به اين بخش تزريق شود و اگر اين ظرفيت در کلان‌شهرها ايجاد شود، شاهد مهاجرت معکوس و کاهش حاشيه‌نشيني خواهيم بود.
 

قرباني بيان کرد: اعداد و ارقام که از استان‌ها به دست ما مي‌رسد گوياي آن است که بخش کشاورزي سودآور شده و شاهد مهاجرت معکوس خواهيم بود يعني افرادي که زمين و توليدات کشاورزي داشتند به اين کار باز مي‌گردند. 
 

معاون وزير جهاد کشاورزي در خصوص تهاتر نفت، توضيح داد: ما با قرارگاه تفاهم‌نامه داريم و در حوزه زهکشي و آبخيزداري و غيره قرارگاه تعهد کرده است که عمليات داشته باشد و سازمان برنامه و بودجه نيز پذيرفته است. 
 

قرباني با بيان اينکه بخش کشاورزي در همه کشورها ظرفيت اشتغال‌زايي چنداني ندارد، افزود: اين ظرفيت مشخص است اما دو سوم اشتغال‌زايي هميشه بعد از توليد است که ما نيز در بند الف تبصره ۱۸ به‌صورت جدي به مواردي چون پايانه‌هاي صادرات، سردخانه‌ها، صنايع تبديلي و تکميلي و غيره توجه کرده‌ايم. 
 

وي با اشاره به سفرهاي استاني رياست جمهوري، بيان کرد: وزارت جهاد کشاورزي تا کنون يک ريال به استان‌ها پرداخت نکرده است اما از محل بند ط تبصره ۸ پرداخت خواهيم داشت. 

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي تصريح کرد: اين استان ظرفيت‌هاي خوبي دارد و ما نيز در اين معاونت نگاه به استان‌هاي محروم و نيز استان‌هايي داريم که کالاهاي خاص را توليد مي‌کنند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06