پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

نياز به آموزش کشاورز در کشور داريم

کد خبر: 179428 تاریخ انتشار: 1401/07/30
نمایش: 641
اخبار
رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور با تاکيد بر اينکه نياز به آموزش و تربيت کشاورز در کشور داريم، گفت: ۴۲ هنرستان کشاورزي در کشور وجود دارد، بايد فرزندان کشاورزان را به سمت تحصيل در اين هنرستان‌ها سوق بدهيم.
خيام نکويي ۳۰ مهرماه در ديدار با استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه پس از پيروزي انقلاب اسلامي اتفاقات بسيار خوبي در حوزه کشاورزي رخ داده است، اظهار کرد: اما متاسفانه روستاها مورد بي‌مهري قرار گرفتند، کانون‌هاي توليد در کشور در حال خالي شدن است، اکنون ۲۴ درصد جمعيت کشور در روستاها و ۷۵ درصد در شهرها زندگي مي‌کنند، اين يعني توليدکننده‌ها به مصرف‌کننده تبديل شده‌اند.


رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور با بيان اينکه با محدوديت منابع آبي مواجه هستيم، عنوان کرد: در گذشته تخصيص آب در بخش کشاورزي ۹۶ ميليارد مترمکعب بود که اين عدد به ۷۲ ميليارد مترمکعب رسيده است، هر چه جلوتر مي‌رويم محدوديت منابع آبي در کشور بيش‌تر مي‌شود، همچنين پديده جهاني تغيير اقليم مشکلات بسياري را به وجود آورده است.


وي با اشاره به قطعه قطعه شدن اراضي کشاورزي کشور، گفت: اين مسئله يک چالش بزرگ براي بخش کشاورزي است، همچنين شاهد رسوخ دانش و فناوري در بخش کشاورزي نيستيم، ۷۰ درصد کشاورزان کشور بالاي ۵۲ سال هستند که ۳۴ درصد آن‌ها مطلقا بي‌سواد هستند.


نکويي بيان کرد: بايد برنامه‌اي تدوين کنيم تا عقب‌افتادگي‌هاي بخش کشاورزي در گذشته جبران شود، مسئله امنيت غذايي، مسئله درجه يک کشور است، بخش کشاورزي ۸۰ درصد غذاي کشور را تامين مي‌کند، اما مورد بي‌مهري واقع شده است.


معاون وزير جهادکشاورزي خاطرنشان کرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ۱۰۰ ميليون تن افزايش توليد در حوزه کشاورزي داشتيم که ۴۰ درصد اين افزايش ناشي از افزايش سطوح کشاورزي و مابقي ناشي از رسوخ دانش و فناوري است.


وي علت عدم موفقيت در حوزه کشاورزي را نداشتن اولويت در استان‌ها عنوان کرد و يادآور شد: اقداماتي که در بخش‌هاي تحقيقاتي صورت مي‌گيرد، به علت نبود حمايت مورد استفاده بهره‌برداران قرار نمي‌گيرد، بايد در حوزه کشاورزي به سمت تحقيقات برويم تا ارزش افزوده محصولات افزايش پيدا کند، در استان‌ها محدوديت منابع مالي وجود دارد، اما اگر موضوعي در اولويت استاندار قرار بگيرد از آن حمايت مي‌کنند.


نکويي با تاکيد بر اينکه نياز به تربيت کشاورز در کشور داريم، خاطرنشان کرد: ۴۲ هنرستان کشاورزي در کشور وجود دارد، بايد فرزندان کشاورزان را به سمت تحصيل در اين هنرستان‌ها سوق بدهيم.


رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج کشاورزي کشور با بيان اينکه موافق توسعه کشاورزي در اراضي شيب‌دار نيستيم، گفت: کشت محصول در اين اراضي تنها تا دو سال اول سودمند است، اما پس بارش خاک دچار فرسايش مي‌شود و بنابراين کشت محصول در اين اراضي مناسب نيست، ايران رتبه اول فرسايش خاک در کشور را دارد.


وي تاکيد کرد: در کشور ايران هيچ محصولي به‌صورت تراريخته توليد نمي‌شود، در گذشته به صورت محدود و براي آزمايش محصول تراريخته در کشور توليد شد، اما برخي نهاده‌هاي دامي وارداتي استان مانند سويا و ذرت تراريخته هستند که به‌دنبال جايگزين کردن ساير نهاده‌هاي دامي مانند باقلا با اين نهاده‌هاي تراريخته هستيم.


نکويي با اشاره به اينکه حفظ ذخاير ژنتيکي در کشور مورد غفلت واقع شده است، گفت: بيش از ۸۰۰۰ گونه گياهي در کشور وجود دارد که از اين تعداد ۲۲۰۰ گونه شامل گياهان دارويي است، اما متاسفانه براي اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي بسياري از اين گياهان را از بين مي‌بريم، بايد در هر استان بحث ذخاير ژنتيکي را جدي بگيريم.


معاون وزير کشور در پايان تصريح کرد: گردشگري کشاورزي مورد غفلت واقع شده است، رونق کشاورزي در اين حوزه به اين بخش ارزش مي‌دهد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06