پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ايرنا/

تحقق وعده دولت سيزدهم براي روند بازسازي مناطق زلزله‌زده چهارمحال و بختياري

کد خبر: 179715 تاریخ انتشار: 1401/09/06 08:07:37
نمایش: 391
اخبار
وعده شتاب بخشي و تسريع در بازسازي مناطق زلزله زده شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختياري پس از يک‌سال اکنون محقق شده است و با فعاليت دولت سيزدهم روند شتاباني به خود گرفت.

به گزارش ايرنا، ساعت ۶:۰۹ صبح دوشنبه ۱۲ مهر سال ۱۴۰۰ زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۵.۷ درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) مرز استان‌هاي چهارمحال و بختياري و خوزستان را لرزاند.

مرکز اين زمين‌لرزه در چهارمحال و بختياري ۳۳ کيلومتري چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و در عمق ۱۰ کيلومتري زمين اعلام شد.
 

علاوه بر وارد شدن افزون‌بر ۶ هزار ميليارد ريال خسارت ناشي از اين زمين‌لرزه به ۱۱ هزار خانوار در شهرستان کوهرنگ اما خوشبختانه خسارت جاني به کسي وارد نشد.
 

با سپري شدن حدود ۱۴ ماه از وقوع اين زمين‌لرزه و تسريع در روند بازسازي مناطق زلزله‌زده هم‌زمان با فعاليت دولت سيزدهم رضايت‌مندي زلزله‌زدگان افزايش پيدا کرد.
 

دولت سيزدهم اختصاص تسهيلات روند بازسازي خانه‌هاي مسکوني مناطق زلزله‌زده را تسريع کرد
 

تحقق وعده دولت سيزدهم براي  روند بازسازي مناطق زلزله‌زده چهارمحال و بختياري
يکي از اهالي روستاي دره‌شيخ‌عالي بخش بازفت شهرستان کوهرنگ گفت: اختصاص تسهيلات بانکي و کمک‌هاي بلاعوض دولت باعث شد تا روند بازسازي خانه‌هاي مسکوني در اين منطقه تسريع شود.
 

مهدي سليماني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: اختصاص تسهيلات بلاعوض و بانکي، کمک براي آواربرداري و تخصيص هزينه‌هايي به‌منظور جبران بخشي از خسارت‌هاي ناشي از وقوع زمين‌لرزه باعث شد تا روند ساخت و سازها سرعت گيرد.
 

وي افزود: البته مردم محلي و اهالي مناطق زلزله‌زده براي تسريع در روند بازسازي واحدهاي مسکوني و جايگاه‌هاي نگهداري دام نسبت به تامين نيروي انساني کمک کردند.
 

سليماني تصريح کرد: مردم مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ در زمستان سال گذشته سختي زيادي را از نظر سرماي هوا و کمبود وسايل زندگي تحمل کردند.
 

وي يادآور شد: امسال با تکميل واحدهاي مسکوني افراد زيادي در مناطق زلزله‌زده توانستند در خانه خود اسکان پيدا کنند.
 

براي بازسازي واحدهاي مسکوني مناطق زلزله‌زده ۲۵۰ ميليون ريال کمک بلاعوض پرداخت شد

تحقق وعده دولت سيزدهم براي  روند بازسازي مناطق زلزله‌زده چهارمحال و بختياري
سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استاندار چهارمحال و بختياري گفت: پس از زمين‌لرزه کوهرنگ براي بازسازي واحدهاي شهري و روستايي در مناطق زلزله‌زده ۲۵۰ ميليون ريال، براي تعمير هر واحد مسکوني تا سقف ۲۰۰ ميليون ريال، براي خريد لوازم خانگي و معيشتي به هر خانوار تا سقف ۱۵۰ ميليون ريال، براي اسکان موقت هر خانوار شهري و روستايي ۲۰۰ ميليون ريال و براي بازسازي هر واحد ۱۰۰ ميليون ريال به‌صورت بلاعوض کمک شد.
 

علي حيدري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: آواربرداري و حمل مصالح ساختماني براي ساخت و تعمير واحدهاي مسکوني در مناطق زلزله‌زده بر عهده بنياد مسکن انقلاب اسلامي قرار گرفت.
 

وي افزود: براي تامين هزينه‌هاي مرتبط با زيرساخت‌ها و صدور پروانه ساختماني در شهرها و روستاهاي مناطق زلزله‌زده کوهرنگ ۸۵۰ ميليارد ريال از محل اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي در اختيار استانداري چهارمحال و بختياري قرار گرفت و بين شهرداري‌ها و دهياري‌هاي اين مناطق توزيع شد.
 

حيدري تصريح کرد: براي بازسازي واحدهاي آسيب‌ديده در شهرهاي مناطق زلزله‌زده يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال تسهيلات قرض‌الحسنه با کارمزد پنج درصد و در روستاها يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال با نرخ چهار درصد پرداخت شده است.
 

وي يادآور شد: همچنين براي مرمت واحدهاي مسکوني در مناطق زلزله‌زده تا سقف ۳۰۰ ميليون ريال، به‌منظور تامين و تهيه وسايل معيشتي زلزله‌زدگان ۳۰۰ ميليون ريال و براي هر جايگاه دام ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات بانکي به هر خانوار پرداخت شد.
 

حيدري اظهار داشت: بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي براي بازسازي هر واحد مسکوني در مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ هشت تن و به‌منظور تعمير هر خانه يک تن سيمان اختصاص داد.
 

۱۰۰ درصد تسهيلات بانکي ويژه مناطق زلزله‌زده کوهرنگ تخصيص داده شد
 

تحقق وعده دولت سيزدهم براي  روند بازسازي مناطق زلزله‌زده چهارمحال و بختياري
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي چهارمحال و بختياري گفت: با وقوع زمين‌لرزه کوهرنگ حداقل ۴۹۶ واحد مسکوني شهري و روستايي به بازسازي کامل نياز پيدا کرد.
 

فرشيد رياحي ساماني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: در اين زمين‌لرزه همچنين سه هزار و ۱۲۲ واحد مسکوني نيازمند تعمير و بهسازي شد و به سه هزار و ۲۱ واحد مسکوني تسهيلات معيشتي تعلق گرفت.
 

وي افزود: از مجموع واحد هاي مسکوني خسارت ديده تاکنون سقف تمامي اين خانه‌ها اجرا شده و با توجه به پيشرفت فيزيکي بالاي ۹۰ درصد واحدهاي مسکوني، تعداد زيادي از آن‌ها به بهربرداري رسيده است.
 

رياحي تصريح کرد: به‌دنبال وقوع زمين‌لرزه سال گذشته در شهرستان کوهرنگ و براساس مصوبه هيأت دولت سه هزار و ۹۴۰ ميليارد ريال به مناطق زلزله‌زده اختصاص يافت که از اين مبلغ يک‌هزار و ۳۶۰ ميليارد ريال به‌صورت بلاعوض و ۲ هزار و ۵۸۰ ميليارد ريال تسهيلات بانکي بوده است.
 

وي يادآور شد: با پيگيري‌هاي انجام شده در اين راستا تاکنون ۱۰۰ درصد تسهيلات بانکي به‌طور کامل تخصيص يافته و ۷۵ درصد کمک‌هاي بلاعوض هم تخصيص داده و واريز شده است.
 

رياحي با اشاره به سخت‌گذر بودن مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ و بروز مشکلاتي در رفت‌وآمد خسارت‌ديدگان، افزايش هزينه‌هاي حمل مصالح و بالا رفتن هزينه‌هاي تمام شده واحدهاي مسکوني اظهار داشت: روند بازسازي مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ از طرح‌هاي موفق بنياد مسکن انقلاب اسلامي در کشور کشور به‌شمار مي‌رود.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07