پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

سرانجام بازسازي مناطق سيل‌زده چهارمحال و بختياري چه شد؟

کد خبر: 179805 تاریخ انتشار: 1401/09/14
نمایش: 746
اخبار
در حالي‌ که عمليات آواربرداري واحدهاي مسکوني خسارت‌ديده از سيلاب تابستان امسال در چهارمحال و بختياري پيش از اين آغاز شده بود اما با ابلاغ اعتبار از سوي دولت، بازسازي اين مناطق با سرعت بيشتري در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

به گزارش ايرنا، سيلاب ناشي از باران تابستاني در چهارمحال و بختياري به بخش عمده‌اي از زيرساخت‌ها و واحدهاي مسکوني اين استان خسارت زد به گونه‌اي که که ميزان خسارت ناشي از اين حادثه در استان چهار ميليارد تومان برآورد شده است اما اکنون دولت عزم خود را جزم کرده تا با اختصاص اعتبار مناسب مناطق آسيب‌ديده را در کوتاه‌ترين زمان بازسازي کند.
 

چهارمحال و بختياري که پيش از اين تجربه زلزله کوهرنگ در ۱۲ مهر سال ۱۴۰۰ را داشته است و مديريت جهادي دولت سيزدهم در جبران خسارت‌هاي ناشي از اين حادثه موفقيت‌آميز بود به‌طوري‌که در مدت کوتاهي با وجود شرايط سخت جغرافيايي و آب و هوايي ۴۹۶ واحد مسکوني آسيب‌ديده به طور کامل بازسازي و سه هزار واحد مسکوني نيز تعمير و بهسازي و خسارت‌هاي معيشتي ناشي از زلزله جبران شد.
 

اکنون دولت بار ديگر عزم خود را جزم کرده تا مناطق آسيب‌ديده از سيل تابستان امسال را نيز در مدت زمان کوتاهي بازسازي کرده و واحدهاي مقاوم تحويل مردم دهد.
 

استاندار و ساير مسوولان استان که از همان ابتداي شکل‌گيري بحران سيل در مناطق مختلف استان از جمله بارده حضور ميداني پيدا کردند، در ماه‌هاي اخير با حضور در تهران همواره پيگير تصويب اعتبار مناسب براي بازسازي مناطق سيل‌زده استان بودند و اکنون که اعتبارات به استان ابلاغ شده است اميد مي‌رود با اين مديريت جهادي در مدت زمان کوتاهي خسارت‌هاي برجاي مانده به ويژه خسارت‌هاي مردمي جبران شود.
 

در ماه‌هاي اخير که امکان بازسازي مناطق آسيب‌ديده وجود نداشت، مسوولان محلي تلاش کردند تا سرپناه مناسبي براي مردم فراهم کنند.
 

يکي از مناطقي که بيشترين خسارت را از سيلاب تايستان متحمل شد روستاي بارده در شهرستان بن است.
 

آواربرداري واحدهاي آسيب‌ديده در بارده
 

فرماندار بن در همين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: ۲۳۰ واحد در روستاي بارده نيازمند بازسازي است که در حال آواربرداري اين واحدها هستيم و علاوه‌بر آن۳۴۰ واحد مسکوني نيز در اين شهرستان بايد تعمير شود.
 

رضا علي‌بيگي با بيان اينکه تمامي خانوارهاي آسيب‌ديده در مکان‌هاي امن ساکن شده‌اند و تنها چهار خانوار در روستاي بارده بدون سرپناه هستند، تصريح کرد: اين خانوارها در يکي از مدارس روستاي بارده به طور موقت اسکان داده شده‌اند اما با کمک خيرين احداث ۲ واحد مسکوني براي اين خانوارها آغاز شده است و ۲ واحد ديگر نيز به زودي از محل ديگر تامين اعتبار و احداث مي‌شود.
 

وي همچنين از توزيع اقلام زيستي و وسايل زندگي بين خانوارهاي آسيب‌ديده از سيل طي ۶ مرحله خبر داد و گفت: اين کمک‌ها به همت جمعيت هلال احمر، نهادهاي حمايتي، خيرين و مردم در بين مردم توزيع شده است.
 

دولت به تازگي اعتبار بازسازي مناطق سيل‌زده را ابلاغ کرده است و سهم چهارمحال و بختياري از اين اعتبارات ۱۶۴ ميليارد تومان براي بازسازي و تعمير واحدهاي مسکوني خسارت‌ديده، ۱۱۰ ميليارد تومان براي بازسازي زيرساخت‌هاي آسيب‌ديده و ۳۸ ميليارد تومان کمک‌هاي بلاعوض معيشتي است.
 

اختصاص ۱۶۴ ميليارد تومان تسهيلات براي بازسازي و تعمير واحدهاي مسکوني
 

معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي چهارمحال و بختياري در خصوص ميزان اعتبار بازسازي واحدهاي مسکوني خسارت‌ديده از سيل تابستان امسال به خبرنگار ايرنا گفت: در مجموع ۱۶۴ ميليارد تومان تسهيلات براي بازسازي و تعمير واحدهاي مسکوني مصوب شده که از سوي سه بانک صادرات، ملي و ملت به متقاضيان پرداخت مي‌شود.
 

مهدي مرادي افزود: تسهيلات براي بازسازي خانه‌هاي مسکوني شهري ۲۵۰ ميليون تومان با بهره پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله، تسهيلات براي بازسازي واحدهاي مسکوني روستايي ۲۰۰ ميليون تومان با بهره چهار درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله و تسهيلات براي تعمير واحدها ۳۰ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
 

وي تصريح کرد: پيش از ابلاغ اعتبار مصوب هيات دولت، بنياد مسکن از محل کمک‌هاي بلاعوض خود براي بازسازي واحدهاي آسيب ديده اعتباراتي تخصيص داده بود و اکنون اين آمادگي وجود دارد هر کدام از خانوارهاي آسيب‌ديده براي بهره‌مندي از اين اعتبارات به بنياد مسکن استان مراجعه کنند و تشکيل پرونده بدهند و ساخت و ساز را آغاز کنند و منعي در اين خصوص وجود ندارد.
 

معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه نيمي از واحدهاي تخريب شده از سيل تابستان در روستاي بارده شهرستان بن با ۱۴۰ واحد و روستاي سيد محمد لردگان با ۱۵۰ واحد است، تصريح کرد: تاکنون ۶ خانوار از اهالي اين مناطق از تسهيلات بلاعوض بنياد مسکن استفاده و عمليات ساخت و ساز واحدهاي خود را آغاز کرده‌اند.
 

مرادي سردي هوا و استقبال نامناسب مردم را از موانع اجراي سريع‌تر بازسازي مناطق آسيب‌ديده از سيل عنوان کرد و گفت: براي اجراي بهتر برنامه به همکاري بيشتر مردم نيازمند هستيم.
 

وي خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۴۰ واحد شهري و ۴۸۰ واحد روستايي در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهاي بن، بروجن، کوهرنگ، اردل، فارسان و کيار نيازمند بازسازي است و يک هزار و ۱۰۰ واحد نيز بايد تعمير شود.
 

معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن انقلاب اسلامي چهارمحال و بختياري پيش‌بيني کرد با همکاري و مشارکت خوب مردم بازسازي واحدهاي آسيب‌ديده از سيلاب تا اوايل تابستان سال آينده تکميل شود.
 

اختصاص ۱۱۰ ميليارد تومان اعتبار براي جبران زيرساخت‌هاي آسيب‌ديده


رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري نيز درگفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: دولت براي جبران خسارت‌هاي وارده به زيرساخت‌هاي استان نيز ۱۱۰ ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده که تاکنون نيمي از اين اعتبار تخصيص يافته است.
 

علي شهريارپور افزود:علاوه‌بر آن ۳۸ ميليارد تومان نيز کمک بلاعوض در اختيار اين سازمان قرار گرفته تا به خانوارهاي آسيب‌ديده در قالب کمک هزينه معيشتي پرداخت کند.
 

وي تصريح کرد: خانوارهايي که واحد مسکوني آنها به طور کامل تخريب شده است هر خانوار شهري و روستايي ۵۰ ميليون تومان و خانوارهايي که واحد مسکوني آنها نيازمند تعمير است هر خانوار ۲۰ ميليون تومان کمک بلاعوض دريافت مي‌کنند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07