پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

فروش دخانيات به افراد زير ۱۸ سال ممنوع است

کد خبر: 179959 تاریخ انتشار: 1401/09/30 13:59:25
نمایش: 1230
اخبار
مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه دولت در سال ۱۳۸۵ قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات را ابلاغ کرده است، گفت: در اين قانون براي عرضه دخانيات دستورالعمل‌هايي در نظر گرفته شده است، مقرر شد دخانيات سالانه مشمول افزايش ۱۰ درصدي ماليات شود، همچنين طبق اين قانون فروش دخانيات به افراد زير ۱۸ سال ممنوع است.
شهرام خواجوي- مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص تبعات مصرف سيگار و علل کاهش سن مصرف دخانيات در کشور، اظهار کرد: دخانيات يک قاتل حرفه‌اي محسوب مي‌شود که فرد مصرف‌کننده را به مرور زمان به دام مرگ مي‌کشاند، طبق برآوردها چيزي بالغ بر دو برابر هزينه‌اي که صرف مصرف دخانيات مي‌شود، بايد براي درمان عوارض جسمي ناشي از آن هزينه کرد.

وي افزود: طبق گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بيش از ۴۰۰۰ ماده شيميايي در سيگار وجود دارد که حداقل ۴۰ ماده آن سرطان‌زا است، همچنين بيش از ۹۰ درصد افرادي که به سرطان ريه و مبتلا مي‌شوند، سابقه مصرف دخانيات دارند.

خواجوي با بيان اينکه مصرف قليان در حال افزايش است، يادآور شد: مصرف يکبار قليان برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سيگار است و در برخي خانواده‌ها مرسوم شده است، طبق يافته‌ها مصرف هر نخ سيگار هفت دقيقه از عمر انسان را کاهش مي‌دهد.

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري در ادامه با اشاره به اينکه رشد بي‌رويه مصرف قليان و سيگار يک زنگ خطر جدي براي نظام سلامت جامعه محسوب مي‌شود، گفت: اين مسئله نيازمند کار بين بخشي است.

وي در خصوص علل افزايش دخانيات در جامعه و به‌ويژه در بين قشر جوان و نوجوان، بيان کرد: يکي از عمده‌ترين دلايل گرايش جوانان و نوجوانان به مصرف سيگار وجود يک فرد مصرف‌کننده در اطرافيان به‌ويژه والدين است، همچنين دوستان مي‌توانند مشوق فرد براي مصرف دخانيات باشند، در يک تحقيق علمي صورت گرفته افراد مصرف قليان را از دورهمي‌هاي دوستانه آغاز کرده‌اند.

خواجوي افزود: متاسفانه دسترسي به دخانيات در کشور آسان است، سيگار در اکثر سوپرمارکت‌ها عرضه مي‌شود، همچنين قيمت آن نيز پايين است، طبق قوانين عرضه دخانيات، افراد براي فروش دخانيات بايد مجوز اخذ کنند، اما اين اتفاق به ندرت مي‌افتد.

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه نوجوانان در رفتارهاي خود به‌دنبال الگوگيري از افراد محبوب و اطرافيان خود مانند والدين، سلبريتي‌ها و .... هستند، خاطرنشان کرد: اگر اين افراد سيگار مصرف مي‌کنند بر روي تمايل نوجوان نيز تاثير دارد.

وي با بيان اينکه شاهد شکاف بين نسلي در جامعه کنوني هستيم، گفت: تغييرات اجتماعي باعث شده تا برخي رفتارها مانند مصرف دخانيات در جامعه عادي شود، برخي براي همرنگ شدن با جماعت به مصرف سيگار و قليان روي مي‌آورند.

خواجوي ضعف پايبندي ديني و اجتماعي را از ديگر علل افزايش مصرف دخانيات عنوان کرد و ادامه داد: اين مولفه در بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي پررنگ است، نبود صميميت بين اعضاي خانواده، سبک فرزندپروري، کنترل نظارت داخلي و بيروني والدين، ميزان دينداري و ويژگي‌هاي شخصيتي افراد(کنجکاوي، نقص توجه، بيش فعالي، عدم اعتماد به نفس و ماجراجويي) در گرايش به مصرف دخانيات موثر است.

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: استعمال دخانيات آسيب‌هاي ديگري را در پي دارد، والدين مصرف دخانيات را عادي نکنند، زيرا مصرف سيگار زمينه‌ساز اعتياد به مواد مخدر و مشروبات الکلي است، نيکوتين موجود در سيگار به‌شدت اعتيادآور است، بنابراين باتوجه به تاثيرات مصرف سيگار بايد توجه ويژه‌اي صورت بگيرد، وابستگي به نيکوتين بسيار خطرآفرين است.

وي با اشاره به اينکه دولت در سال ۱۳۸۵ قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات را ابلاغ کرده است، توضيح داد: در اين قانون براي عرضه دخانيات دستورالعمل‌هايي در نظر گرفته شده است، مقرر شد دخانيات سالانه مشمول افزايش ۱۰ درصدي ماليات شود، همچنين طبق اين قانون فروش دخانيات به افراد زير ۱۸ سال ممنوع است.

خواجوي افزود: وزارت بهداشت و درمان موظف است تا فعاليت‌هاي پيشگيرانه در حوزه مصرف دخانيات داشته باشد، در اين خصوص مراکز مشاوره براي ترک ايجاد کند، امسال جلسه‌اي با دستگاه‌هاي متولي براي برنامه‌ريزي در حوزه پيشگيري صورت بگيرد و نيازمند همگرايي هستيم تا از توزيع بي‌رويه دخانيات جلوگيري کنيم.

مديرکل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري چهارمحال و بختياري با بيان اينکه آموزش مهارت‌هاي زندگي به والدين و فرزندان در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: بايد تبليغات براي مضرات مصرف دخانيات را در نقاط مختلف شهرها، رسانه‌، فضاي مجازي و صدا و سيما ببينيم.

وي اضافه کرد: غربالگري سلامت روان در دانش‌آموزان و دانشجويان داراي اهميت بالايي است، اگر مواردي نياز به مشاوره دارد، معرفي شوند.

خواجوي عنوان کرد: اجراي قانون ممنوعيت مصرف دخانيات در اماکن عمومي بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد، بالا بردن قيمت سيگار نيز مي‌تواند به‌عنوان يک عامل بازدارنده موثر باشد، همچنين بايد اقدامات فرهنگي براي تقبيح مصرف سيگار در توليدات رسانه‌اي مورد توجه قرار بگيرد، آموزش و آگاه‌سازي در کاهش مصرف سيگار موقر است، برخي خانواده‌ها از تاثيرات مخرب مصرف دخانيات بي‌اطلاع هستند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06