پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
از ابتداي سال‌جاري صورت گرفت

تخصيص ۷۶۰ ميليارد تومان اعتبار بحران به چهارمحال و بختياري

کد خبر: 180276 تاریخ انتشار: 1401/11/08
نمایش: 605
اخبار
مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري گفت: از ابتداي سال‌جاري ۷۶۰ ميليارد تومان اعتبار بحران در حوزه‌هاي مختلف بحران و در قالب اعتبارات تملک دارايي و سرمايه‌اي، تسهيلات و بلاعوض به استان اختصاص پيدا کرده است.
خسرو کياني هشتم بهمن‌ماه در نشست خبري با اصحاب رسانه چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه ايران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خيز به لحاظ فراواني و ميزان خسارت در جهان محسوب مي‌شود، اظهار کرد: همچنين اين استان جزو ۱۰ استان اول کشور در بحث وقوع حوادث و بلاياي طبيعي است، از ۵۴ حادثه شناخته شده در جهان، ۳۴ حادثه در چهارمحال و بختياري رخ داده است.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري افزود: سيل، زلزله، خشکسالي، رانش و فرونشست زمين مهم‌ترين حوادثي است که در اين استان رخ مي‌دهد، اين استان در سال‌جاري رتبه اول مديريت بحران را در بين ۳۱ استان کشور به خود اختصاص داده است.


وي با تاکيد بر اينکه سازمان مديريت بحران کشور در سال ۶۶ تشکيل شد، عنوان کرد: همچنين در سال ۱۳۹۸ قانون مديريت بحران در کشور مصوب شد و تمامي قوا در ستاد بحران عضو هستند.


کياني با اشاره به زلزله ۵.۷ ريشتري مهرماه سال گذشته در شهرستان کوهرنگ، گفت: خوشبختانه اين حادثه تلفات جاني نداشت، اما خسارت سنگيني در پي اين حادثه رخ داد و بيش‌ترين خسارت وارده به شهرستان کوهرنگ بود، در اين حادثه سه شهرستان درگير شدند.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري با بيان اينکه در مرحله اول ۶۰۰ واحد مسکوني آسيب‌ديده در زلزله کوهرنگ تخريب و بازسازي شد، يادآور شد: همچنين تخريب و بازسازي ۱۵۰۰ واحد مسکوني ديگر در دستور کار قرار دارد، در مرحله اول ۶۰۰ ميليارد تومان اعتبار تملک دارايي سرمايه‌اي، تسهيلات و بلاعوض به استان اختصاص پيدا کرد.


وي با اشاره به وقوع سيل مردادماه در چهارمحال و بختياري، افزود: هفت شهرستان استان درگير سيلاب شد که روستاي بارده بيش‌ترين خسارت مالي را متحمل شد، خوشبختانه در اين حادثه تلفات جاني نداشتيم.


کياني با اشاره به تنش آبي به‌وجود آمده در شهرستان شهرکرد، گفت: سه خط پدافندي موازي با طرح پدافندي اسفندماه سال گذشته براي حل مشکل آب شرب شهرکرد اجرا شد، بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان تجهيزات در اين تنش آبي شديد به استان وارد شد.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: امسال زمستان پربارشي را شاهد بوديم، اما هم‌چنان ۱۵۰۰ ميلي‌متر کمبود بارش به‌صورت تجميعي از دهه ۷۰ به بعد داريم و بنابراين در عرض دو سال کمبود بارش جبران نخواهد شد، امسال بارش فراتر از نرمال نبود و بارش‌ها در حد نرمال ۳۰ ساله است.


وي در خصوص تصميم‌گيري براي تعطيلي مدارس و ادارات در پي برودت هوا و بارش برف، بيان کرد: طبق دستورالعمل کشوري بايد تعطيلي مدارس و ادارات به حداقل برسد، کاهش تعطيلي براي استان يک امتياز مثبت تلقي مي‌شود، اولويت در بحران حفظ جان افراد است.


کياني با اشاره به عملکرد ضعيف برخي دستگاه‌هاي اجرايي در بحران‌ها، توضيح داد: کند بودن عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي به کم‌کاري بر نمي‌گردد، بلکه امکانات و تجهيزات بحران موجود در استان ضعيف است و همچنين فرسودگي دستگاه‌ها خدمات‌رساني را کند مي‌کند.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري با تاکيد بر اينکه استان هم‌چنان با خشکسالي درگير است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در مسير انتقال آب کوهرنگ به مرکز استان تصفيه‌خانه وجود نداشت و نياز اصلي استان است.


وي با بيان اينکه ۱۸۴ روستاي در معرض خطر در چهارمحال و بختياري شناسايي شده بود، ادامه داد: از اين تعداد ۳۷ روستا نياز به جابجايي و درجاسازي دارد و مابقي روستاها در قالب ۵۵ شهرک‌ حوادثي ساماندهي شده است.


کياني با بيان اينکه از ابتداي سال‌جاري ۷۶۰ ميليارد تومان اعتبار بحران در حوزه‌هاي مختلف بحران و در قالب اعتبارات تملک دارايي و سرمايه‌اي، تسهيلات و بلاعوض به استان اختصاص پيدا کرده است، عنوان کرد: همچنين ۶۲ ميليارد تومان اعتبار براي ساماندهي مسيل‌ها و رودخانه‌ها در استان جذب شد، همچنين ۱۱۰ ميليارد تومان اعتبار در مرحله دوم به استان پرداخت شد.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري ادامه داد: ۲۰۰ فقره تسهيلات براي تخريب و بازسازي منازل آسيب‌ديده در سيل بارده اختصاص يافت که تاکنون ۳۶ پرونده براي دريافت تسهيلات تشکيل شده است و تنها ۱۲ خانوار پروانه اخذ کرده‌اند.


وي در خصوص خريد دو دستگاه خودروي آتش‌نشاني داراي نردبان بلند جهت امدادرساني براي ساختمان‌هاي بلندمرتبه در چهارمحال و بختياري، بيان کرد: در گذشته ۵۰ درصد اعتبار براي خريد اين خودرو توسط اداره‌کل بحران تامين شد که به‌علت عدم همکاري شهرداري شهرکرد براي تامين مابقي اعتبار، اين بودجه در جاي ديگر هزينه شد، براي خريد اين دو خودروي آتش‌نشاني در سفر رياست جمهوري به استان اعتبار مصوب شده است.


کياني افزود: مديريت بحران دستگاه‌ اجرايي نيست و طبق قانون وظيفه‌اي براي تامين تجهيزات و امکانات براي دستگاه‌هاي اجرايي را ندارد، اما عموما تجهيزات و امکانات بحران در اختيار دستگاه‌ها قرار مي‌گيرد.


مديرکل مديريت بحران چهارمحال و بختياري با بيان اينکه در سفر وزير کشور، چهارمحال و بختياري به‌عنوان استان پايلوت براي اجراي طرح‌هاي آبخيزداري انتخاب شد، اظهار کرد: به همين منظور ۱۱ هزار ميليارد تومان اعتبار براي اين منظور در نظر گرفته شده است.


وي بيان کرد: براي حل مشکل آلودگي نفتي در منطقه سرخون مقرر شد ۳۵ کيلومتر لوله‌گذاري از گندمکار تا تلمبه‌خانه ۵ و ۶ انجام شود که تاکنون پنج کيلومتر آن بازسازي شده است، در سفر رياست جمهوري به استان معاون وزير نفت به منطقه سفر کرد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06