پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
/ايرنا/

مهمترين طرح آبرساني لردگان در دولت سيزدهم کليد خورد

کد خبر: 180278 تاریخ انتشار: 1401/11/08
نمایش: 583
اخبار
فرماندار لردگان با اشاره به خشکسالي چشمه‌ها و نبود آب شرب پايدار در برخي از روستاهاي شهرستان، گفت: براي تامين آب پايدار در اين شهرستان، مهمترين طرح آبرساني در دولت سيزدهم کليد خورد و روند اجرايي آن آغاز شده است.

رضا بابامير ساطحي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار کرد: چند رودخانه‌ از کنار لردگان عبور مي‌کند اما ۱۲۰ روستا در شهرستان آب ندارد و حتي در زمستان نيز بيش از ۵۰ روستا در اين منطقه با تانکر آبرساني مي‌شود و آب پايدار براي وجود ندارد چرا که به دليل خشکسالي، چشمه‌ها آب اين روستاها خشک شد.
 

وي يادآور شد: امسال اجراي بزرگترين طرح آبرساني در شهرستان لردگان از منطقه آتشگاه آغاز شد و براي اجراي اين طرح ۱۲۰ ليتر آب بر ثانيه از رودخانه خرسان برداشت مي‌شود تا آب پايدار شهر سردشت و ۵۳ روستاي را تامين کند که قرارداد آن با قرارگاه محروميت‌زدايي امام حسن(ع) منعقد و ۴۲۰ ميليارد تومان براي آبرساني لردگان در نظر گرفته شده است.
 

باباميري يادآور شد: در گذشته براي آبرساني به روستاها از آب‌هاي پايدار استفاده نشد که دستگاه‌هاي متولي تامين آب پايدار در شهرستان هستند.
 

وي يادآور شد: احداث پُل زيرگذر و روگذر لردگان، آغاز عمليات اجرايي ساخت آزادراه لردگان به ايذه خوزستان، اجراي پُمپاژ آب آتشگاه به سردشت به‌منظور تامين آب آشاميدني براي اهالي يک شهر و ۵۳ روستا، گازرساني به روستاهاي پُشتکوه ميلاس و پُشتکوه سردشت، تکميل فرهنگسرا و ورزشگاه کارگران لردگان، تصويب احداث ورزشگاه ۱۵ هزار نفري، مصوب شدن راه‌اندازي دانشکده پرستاري، تخصيص ۱۷۰ ميليارد ريال به شهرداري لردگان از محل اعتبارات در اختيار نماينده مجلس براي آسفالت خيابان‌ها و معبرهاي شهر، پايان حفر تونل چارطاق به‌طول ۷۵۰ متر و تلاش براي لاينينگ و راه‌اندازي نهايي اين طرح از مهم‌ترين طرح‌هاي شاخص شهرستان لردگان در مدت فعاليت دولت سيزدهم به‌شمار مي‌رود.
 

به گفته وي، براساس آمار مرکز بهداشت، شهرستان لردگان قبل از انتزاع بخش فلارد و ارتقاي آن به شهرستان ۱۸۰ هزار نفر جمعيت داشت که ۶۸ درصد آن در ۲۹۵ روستا و ۳۲ درصد در شهرها ساکن هستند.
 

وي با اشاره به رتبه نخست شهرستان لردگان از نظر تعداد روستاها و جمعيت روستايي در چهارمحال و بختياري افزود: اين شهرستان با استان‌هاي خوزستان، کهگيلويه و بويراحمد و اصفهان هم‌مرز است.
 

بابامير به تردد روزانه ۷۵ هزار دستگاه انواع خودرو از جاده‌هاي راهبردي (استراتژيک) شهرستان لردگان اشاره و تصريح کرد: از اين تعداد روزانه ۴۵ هزار دستگاه خودرو از جاده لردگان به خوزستان و ۳۰ هزار دستگاه خودرو از جاده لردگان به بوشهر تردد مي‌کنند.
 

وي شهرستان لردگان را داري اقليم‌هاي گرمسيري و سردسيري دانست و يادآور شد: ۸۷ درصد مساحت اين شهرستان جنگل و مرتع است و رودخانه خرسان که از استان کهگيلويه و بويراحمد سرچشمه مي‌گيرد به‌همراه رودخانه ارمند (کره‌بس) از اين شهرستان عبور مي‌کند.
 

فرماندار لردگان با اشاره به خدمات دولت‌هاي مختلف به‌ويژه دولت سيزدهم در اين شهرستان پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اظهار داشت: در دولت سيزدهم توجه ويژه‌اي به حوزه‌هاي آموزشي، ورزشي، زيرساخت، راه‌هاي ارتباطي، کشاورزي، دامپروري، گردشگري و بخش‌هاي ديگر شهرستان لردگان شد.
 

وي سرانه فضاي ورزشي شهرستان لردگان را ۹ سانتيمتر مربع دانست و گفت: اين سرانه در چهارمحال و بختياري يک مترمربع به‌ازاي هر نفر است.
 

بابامير تاکيد کرد: هم‌اکنون چند سالن ورزشي و چمن‌هاي مصنوعي براي شهرستان لردگان پيش‌بيني شده که ۶ مورد آن همزمان با ۶ ماه اخير در مدرسه‌هاي اين شهرستان احداث و بهره‌برداري شده و در اختيار دانش‌آموزان و ساير افراد قرار گرفته است.
 

وي با اشاره به تسريع در روند تکميل و بهره‌برداري از طرح‌هاي عمراني شهرستان لردگان در دولت سيزدهم افزود: فرهنگسراي لردگان پس از ۱۸ سال بلاتکليفي در دهه فجر انقلاب اسلامي سال‌جاري بهره‌برداري مي‌شود.
 

فرماندار لردگان تصريح کرد: اين شهرستان با ۲.۷ درصد زاد و ولد رتبه نخست فرزندآوري در چهارمحال و بختياري را دارد.
 

وي يادآور شد: شهرستان لردگان پس از انتزاع بخش فلارد و ارتقاي آن به شهرستان هم‌اکنون ۳۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصيلي دارد اما سرانه فضاي آموزشي اين شهرستان پائين و ظرفيت هر کلاس ۴۰ نفر و غيراستاندارد است.
 

بابامير اظهار داشت: به‌همين منظور تلاش شده به همت خيران نيک‌انديش و با کمک‌هاي دولت سيزدهم بتوان مدارس جديدي در شهرستان لردگان احداث و افتتاح شود که در همين راستا همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي سال‌جاري ۶۵ مدرسه در اين شهرستان افتتاح مي‌‎شود.
 

وي گفت: در حوزه آموزشي شهرستان لردگان هم‌اکنون چهار هزار و ۵۰۰ دانشچو در دانشگاه‌هاي اين شهرستان مشغول به تحصيل هستند و برابر همين تعداد خارج از شهرستان و در نقاط ديگر استان و کشور در حال سپري کردن تحصيلات تکميلي هستند.
 

فرماندار لردگان به پذيرش دانشجو از استان‌هاي هم‌جوار در دانشگاه‌هاي اين شهرستان اشاره و تاکيد کرد: اين در حالي است که دانشگاه‌هاي اين شهرستان هنوز زمين مناسب براي احداث ساختمان نداشته‌اند.
 

وي افزود: در همين راستا سه هزار متر مربع براي دانشگاه علمي و کاربردي خريداري شده است که دهه فجر انقلاب اسلامي سال‌جاري عمليات اجرايي احداث آن آغاز مي‌شود و به‌دنبال خريد زمين براي دانشگاه آزاد اسلامي اين شهرستان هستيم.
 

بابامير به وجود بيشترين راه‌هاي چهارمحال و بختياري در شهرستان لردگان اشاره و تصريح کرد: هم‌اکنون ۲۰۰ کيلومتر از راه‌هاي ارتباطي در اين شهرستان شوسه و خاکي و بقيه داراي آسفالت‌هاي قديمي است.
 

وي هزينه هر کيلومتر آسفالت بدون زيرساخت را ۱۰ ميليارد ريال دانست و يادآور شد: با توجه به تورم، اعمال تحريم‌هاي ظالمانه استکبار جهاني عليه جمهوري اسلامي و کمبود اعتبارات اما در دولت سيزدهم بيشتر روستاهاي اين شهرستان با يک‌هزار و ۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار زيرسازي و آسفالت شد.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06