به گزارش روابط عمومي استانداري چهارمحال و بختياري، به همت دولت سيزدهم روند احداث راههاي ارتباطي در مناطق روستايي چهارمحال و بختياري که از استانهاي داراي مناطق سختگذر و کوهستاني کشور به شمار ميرود از سرعت بيشتري برخوردار شده است و آمارها و اعتبارات اعلام شده از سوي مسئولان حاکي از شکلگيري انقلاب راهسازي روستايي در اين استان است.
در واقع توسعه راههاي روستايي يکي از مهمترين اقدامات دولت براي محروميتزدايي از استانهاي کمتر توسعهيافته است و اين مهم به خوبي در استان چهارمحال و بختياري در دستور کار قرار گرفته است.
به گفته سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري 500 ميليارد تومان اعتبار احداث راههاي روستايي در سفر رييسجمهور به اين استان اختصاص يافته است.
علي حيدري در همين خصوص افزود: در سفر رييسجمهور مصوب شد تا از محل اعتبارات ملي ۲۵۰ ميليارد تومان و ۲۵۰ ميليارد تومان نيز از اعتبارات استاني به جادههاي روستايي استان اختصاص يابد.
علاوهبر آن دولت متعهد شده است تا به هر اندازه که راههاي روستايي در استان زيرسازي شود، آسفالت آن را تقبل کند و دولت قير رايگان به استان اختصاص دهد و محدوديتي در اين خصوص وجود ندارد.
وي با بيان اينکه به همت دولت سيزدهم انقلاب راهسازي در روستاهاي استان شکل گرفته است، تصريح کرد: يکي از مهمترين راههاي روستايي استان، جاده لبد به طول چهار کيلومتر است که پس از سفر رييسجمهور به اين منطقه عمليات آن آغاز شده است و فقط آسفالت آن باقي مانده که چنانچه شرايط آب و هوايي اجازه دهد آسفالت آن هم در سالجاري انجام مي گيرد.
سرپرست معاونت هماهنگي امور عمراني استانداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: در تمامي نقاط استان طرحهاي راهسازي روستايي فعال شده است و پيشبيني ميشود ظرف يکسال آينده بسياري از اين طرحها تکميل و به بهرهبرداري برسد و تحول بزرگي در اين حوزه شکل گيرد.
حيدري خاطرنشان کرد: علاوهبر راهسازي روستايي، نقاط حادثهخيز نيز در برخي از محورهاي روستايي استان وجود دارد که اعتبارات ويژهاي براي رفع اين نقاط اختصاص داده شده است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري نيز از رشد ۶۶ برابري اعتبارات راهسازي روستايي استان در سالجاري خبر داد و گفت: در حاليکه اعتبارات اين حوزه در سال ۹۹ حدود سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بوده است اما اين اعتبار در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ ميليارد تومان و در سالجاري به ۶۰۰ ميليارد تومان افزايش پيدا کرده است.
روحالله غلامي افزود: اين جهش قابل توجه اعتبارات راه روستايي در دولت سيزدهم حاکي از آنست که دولت به توسعه مناطق روستايي و بهبود رفاه حال روستاييان بسيار اهميت ميدهد و اين مهم ميتواند در محروميتزدايي از استان نقش بزرگي ايفا کند.
وي تصريح کرد: از مهمترين راههاي روستايي در دست احداث در استان ميتوان به راههاي شهرستان کوهرنگ اشاره کرد بطوريکه در اين شهرستان ۶۸.۵ کيلومتر راه روستايي در دست احداث و ۵۴ کيلومتر ابنيه فني شامل پل، ديوار حائل و آبنما در حال تکميل است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري افزود: از مجموع راههاي روستايي در حال احداث در شهرستان کوهرنگ ۵۴ کيلومتر بهسازي و روکش آسفالت در بخش بازفت و ۱۰.۵ کيلومتر روکش آسفالت در دهستان موگويي حد فاصل شيخعليخان تا غار يخي در حال انجام است.
به گفته غلامي، تکميل ابنيه فني روستاهاي حسينآباد، نازي، تبرک به تلخدان، دوره مولا، مازهسوخته، مازهرشته و تعدادي روستاي ديگر در اين منطقه در حال انعقاد قرارداد است و بخشي از عمليات به ميزان ۷۰ درصد اجرا شده است.
وي خاطرنشان کرد: بهسازي روکش روستاهاي بخش مرکزي شهرستان کوهرنگ شامل غريبآباد، بختيارآباد و بنواستکي، بهسازي و روکش آسفالت محورهاي آنتني بخش صمصامي به طول هفت و نيم کيلومتر شامل روستاهاي گلسرخ، تيرک احمدآباد، سيفآباد و اللهياري در حال انجام است و تکميل ابنيه فني روستاي درهرزگه در موگويي، تکميل ابنيه فني و روکش آسفالت باباحيدر به چهارموران به طول يک کيلومتر از ديگر طرحهاي راهسازي روستايي در شهرستان کوهرنگ به شمار ميرود.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري به طرحهاي راهسازي شهرستان شهرکرد نيز اشاره کرد و گفت: محور ارجنک به مرغملک به طول ۱۳.۵ کيلومتر، راه ارتباطي خليلآباد به قلعهخاکي به طول يک و نيم کيلومتر، محور هفشجان به مصطفيآباد به طول هفت و نيم کيلومتر و سهراهي وردنجان به هرچگان به طول چهار کيلومتر از جمله اين راههاست.
غلامي تصريح کرد: در شهرستان اردل بخش ميانکوه محور ارتباطي شليل به لندي به طول ۳۳ کيلومتر، بهسازي و روکش آسفالت آنتني ميانکوه به طول ۱۸ کيلومتر و در شهرستان کيار بهسازي و روکش آسفالت محور آبگلور به طول سه کيلومتر از مهمترين راههاي روستايي در دست احداث استان است.
وي با اشاره به انجام بهسازي و روکش آسفالت آنتني فلارد در شهرستان لردگان، اظهار داشت: بهسازي و روکش آسفالت بخشي از محور دهزير به طول ۲.۵ کيلومتر، بهسازي آسفالت محور ساطح و بهسازي و روکش آسفالت محور ارتباطي چالدراز به نعمتالهي، سلمانک سفلي، بارز به شوارز و قلعه مدرسه به جرجين و محور ارتباطي امامزاده رحمان به شهسوار به طول چهار کيلومتر و اجراي لايه حفاظتي اين محور از ديگر طرحهاي راهسازي شهرستان لردگان به شمار ميرود.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جادهاي چهارمحال و بختياري همچنين از اجراي ۲ طرح راهسازي در شهرستان فارسان خبر داد و گفت: بهسازي و روکش آسفالت اقبالآباد به طول يک کيلومتر و بهسازي و روکش آسفالت محور چوبين به طول يک و نيم کيلومتر از جمله طرحهايي است که در سالجاري آغاز و در حال انجام است.
غلامي با اشاره به اجراي يک طرح راهسازي روستايي در شهرستان خانميرزا، خاطرنشان کرد: در اين شهرستان تعريض و بهسازي محور آلوني به دهصحرا به طول پنج کيلومتر در دست احداث است.
وي با بيان اينکه راهسازي به ويژه در مناطق روستايي يکي از شاخصهاي توسعهيافتگي است، افزود: علاوهبر دستاوردهاي مادي شامل تسهيل در تردد، خدماترساني بهتر و کاهش مصرف سوخت، حفظ جان افراد نيز از مهمترين تاثيرات احداث راههاي روستايي است.