پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری

در شوراي برنامه ريزي و توسعه چهارمحال و بختياري چه گذشت؟

کد خبر: 191231 تاریخ انتشار: 1402/02/17
نمایش: 446
اخبار
ارائه گزارش از آخرين وضعيت تخصيص و جذب اعتبارات استان، تبادل نظر و راي در خصوص تدوين سند توسعه و پيشرفت استان، موافقت با اجراي 15 طرح سرمايه‌گذاري با راي اکثريت حاضران و تاکيد بر بارگذاري اطلاعات طرح‌هاي عمراني استان در سامانه منتاک از مهمترين موضوعات مورد بررسي در دومين نشست شوراي توسعه و برنامه‌ريزي استان در سالجاري بود.
به گزارش روابط عمومي استانداري چهارمحال و بختياري، غلامعلي حيدري در اين نشست تخصيص 46 هزار و 440 ميليارد ريال اعتبار به استان در سال 1401 را اقدامي موثر و مثبت در راستاي رشد و توسعه استان دانست و گفت: اين اقدام در نتيجه يک حرکت جمعي انجام شده که با جذب به موقع آن مردم از منافع آن برخوردار مي‌شوند.

وي ادامه داد: اگرچه سفر رييس‌جمهور به استان در خرداد ماه انجام شد اما نخستين حجم اعتبارات آزاد شده از اين محل در آذر ماه انجام گرفت و با توجه به نامساعد بودن شرايط جوي، مقدمات جذب اين اعتبارات از جمله انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، انتخاب پيمانکار و برگزاري مناقصات انجام گرفت و اکنون که شرايط جوي مساعد است اجراي طرح‌ها با سرعت بيشتري پيگيري مي شود.

اعتبارات ماده 56 تحول بزرگي در استان ايجاد مي‌کند

استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به تخصيص يک هزار و 350 ميليارد تومان اعتبار به استان از محل ماده 56، تصريح کرد: علاوه‌بر آن از محل اعتبارات تهاتر نفت و استفاده از ظرفيت هلدينگ‌ها و بنيادها نيز اعتبار قابل توجهي به استان اختصاص يافته که جذب آن تحول بزرگي را در استان شکل مي دهد.

حيدري تمامي مديران دستگاه‌هاي اجرايي را مامورکرد تا به صورت هفتگي پيگير اختصاص اعتبار سفر رييس‌جمهور که در اختيار وزارتخانه‌هاي مربوطه قرار دارد باشند و گزارشي در اين خصوص در نشست بعدي شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ارائه دهند.

وي با اشاره به اينکه سال مالي شهريور ماه است بر ضرورت جذب به موقع اعتبارات که بيشتر آن نيز به صورت نقدي است، تاکيد کرد و افزود: براي نظارت بر نحوه جذب اعتبارات و پيشرفت طرح‌هاي عمراني هر يک از معاونان استانداري به همراه مديران کل داخلي و مديران کل مربوطه دستگاه‌هاي اجرايي به شهرستانهاي 11 گانه سفر کرده و علاوه بر رفع موانع موجود نسبت به نحوه پيشرفت طرح ها به صورت ميداني گزارش تهيه کرده و آن را ارائه دهند.

سفر رييس‌جمهور فرصت طلايي براي توسعه استان

نماينده مردم شهرستان بروجن در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست سفر استاني رييس‌جمهور و اختصاص اعتبار قابل توجه به استان از اين محل را فرصت طلايي براي رشد و توسعه استان دانست و گفت: مي طلبد تا دستگاه‌هاي اجرايي در جذب به موقع اين اعتبارات اهتمام ويژه اي به کار گرفته و با اختصاص آن به تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام به بخش زيادي از مطالبات مردم پاسخ دهند.

حجت الاسلام امامقلي جعفري افزود: پيشنهاد مي شود اعتبار ات تخصيصي به استان به تکميل طرح‌هاي راکد و نيمه‌تمام با پيشرفت فيزيکي بالا اختصاص پيدا کند.

وي استفاده از ظرفيت خيرين در حوزه آبرساني و آبخيزداري را از ضرورت هاي استان دانست و تصريح کرد: مي‌طلبد فرمانداران و مديران دستگاه‌هاي اجرايي اين موضوع را تسهيل و در جذب خيران براي کمک به اين 2 حوزه مهم همت کنند.

اين نماينده مجلس يازدهم با اشاره به روايات ديني، مسئوليت در نظام اسلامي را از بزرگترين امانت‌ها دانست و اظهار داشت: مديران بايد تمام تلاش خود را براي ايفاي درست اين مسئوليت به کار گيرند و خود را در برابر خدا و مردم پاسخگو بدانند.

جعفري با انتقاد از نحوه انتصابات و جذب اعتبارات در استان خاطرنشان کرد: آنچه منجر به توسعه هر منطقه و کشوري مي‌شود توجه به 2 عنصر انساني و برنامه‌ريزي است از همين رو انتظار مي‌رود اين 2 مقوله مهم به جد در استان مورد توجه قرار گرفته و بر نحوه عملکرد دستگاه‌ها و مديران نظارت بيشتري صورت گيرد.

تدوين پيش نويس اوليه سند پيشرفت و توسعه استان

رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي چهارمحال و بختياري با اشاره به تنظيم سند پيشرفت و توسعه به‌عنوان مهم‌ترين برنامه اجرايي و راهبري توسعه استان براساس برنامه هفتم توسعه گفت: براي تنظيم اين سند ۱۵ کميته تشکيل شده که تاکنون ۶ کميته پيش‌نويس اوليه سند را ارائه داده‌اند.

علي شهريارپور روز شنبه در شوراي برنامه‌ريزي و توسعه چهارمحال و بختياري تاکيد کرد: از اين مبلغ ۴۶ هزار و ۴۴۰ ميليارد ريال تخصيص پيدا کرده است.

وي افزود: مديران دستگاه‌هاي اجرايي چهارمحال و بختياري به تفکيک منابع در اختيار، چگونگي جذب آن و عمليات اجرايي طرح‌هاي خود را در نشست شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان درخصوص توضيح لازم را ارائه کردند.

شهريارپور تصريح کرد: جذب سريع‌تر اين اعتبارات از سوي مسوولان تمامي دستگاه‌هاي اجرايي استان ضروري است و بايد اقدامات لازم براي جذب اين اعتبارات را تا ۱۰ روز ديگر انجام شود.

وي با اشاره به تنظيم سند پيشرفت و توسعه چهارمحال و بختياري به‌عنوان مهم‌ترين برنامه اجرايي و راهبري توسعه استان براساس برنامه هفتم توسعه يادآور شد: براي تنظيم اين سند ۱۵ کميته تشکيل شده که تاکنون ۶ کميته پيش‌نويس اوليه سند را ارائه داده‌اند.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري اظهار داشت: براي تکميل اين سند بايد از توان تمام مشاوران و ذي‌نفعان استان و شهرستان‌ها بهره‌گيري و کميته تخصصي تشکيل شود.


منابع خوبي به چهارمحال و بختياري اختصاص پيدا کرده است

وي گفت: در کنار منابعي که از بودجه عمومي اختصاص پيدا کرده ظرفيت‌هاي خوبي در قانون بودجه در قالب مولدسازي، تهاتر نفت و ماده ۵۶ قانون الحاق پيش‌بيني شده که منابع خوبي به چهارمحال و بختياري اختصاص پيدا کرده است.
شهريارپور تاکيد کرد: سال گذشته ۱۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال از محل از ماده ۵۶ و ۱۱ هزار ميليارد ريال از محل تهاتر نفت به چهارمحال و بختياري اختصاص داده شد که در سال‌جاري بايد از اين ظرفيت بهره‌گيري بيشتري شود.

تصويب 15 طرح سرمايه‌گذاري


وي افزود: در اين نشست تامين زمين ۱۵ طرح سرمايه‌گذاري در چهارمحال و بختياري که مباحث تخصصي آن در کارگروه زيربنايي استان مطرح شده بود، مصوب شد تا عمليات اجرايي آن‌ها در آينده نزديک آغاز شود.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري تصريح کرد: سامانه «منتاک» به‌عنوان مهم‌ترين سامانه ارائه گزارش نظارتي پيشرفتي از طرح‌ها در جلسه مطرح شد و اقداماتي که در استان براي تکميل پروژه‌ها انجام شده نيز مطرح و قرار شد مباحث اين سامانه تکميل شود تا بتوان از نتايج آن براي نظارت بر طرح‌هاي استان بهره‌گيري کرد.

وي يکي ديگر از موارد حائز اهميت براي چهارمحال و بختياري را جابجايي يا درجاسازي روستاها دانست و يادآور شد: روستاهايي شناسايي شده که بايد مطالعات اوليه آن‌ها انجام شود و انتخاب طرح‌هاي اولويت‌دار براي روستاهاي نيازمند درجاسازي تعريف مي‌شود.

شهريارپور تصريح کرد: روستاهاي مورد نظر فرمانداران در اين خصوص مطرح و براي هر کدام از آن‌ها تصميم‌هاي لازم گرفته شد.

وي با اشاره به برگزاري دور دوم سفرهاي رييس‌جمهور و هيأت دولت به استان‌ها يادآور شد: در اين دور از سفرها تکميل طرح‌هاي مصوب سفر مطرح است که بايد برخي پروژه‌ها تکميل، بهره‌برداري و در اين سفرها افتتاح شوند.

شهريارپور اظهار داشت: همچنين تکميل ساير طرح‌هاي مصوب سفر نخست رييس‌جمهور و هيأت دولت به استان‌ها ضروري است و طرح‌هايي که تامين مالي آن‌ها به مصوبات تکميلي نياز دارد و يا در سفر اول مغفول واقع شده‌اند و مصوب نشده‌اند براي مصوبه در دور دوم سفرها در اولويت هستند.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/02/06