پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
ايرنا/

ريل‌گذاري چهارمحال و بختياري در مسير جواني جمعيت

کد خبر: 191346 تاریخ انتشار: 1402/02/27 10:40:41
نمایش: 503
اخبار
چهارمحال و بختياري يکي از استان‌هايي است که با نرخ باروري ۱.۷ درصد، به عقيده کارشناسان وضعيت نگران‌کننده‌اي براي جمعيت دارد اما با تلاش‌هاي به کار گرفته شده در يک سال اخير، از استان‌هاي برتر در حوزه اجراي قانون جواني جمعيت به شمار مي‌رود که مي‌تواند اميد بهبود نرخ سطح جانشيني جمعيت را زنده کند.

به گزارش ايرنا بر اساس آخرين گزارش مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري، نرخ باروري در اين استان ۱.۷ است که اين آمار در مقايسه با متوسط کشوري يعني رقم ۲.۵، کمتر و نگران‌کننده است.

استان‌هاي کشور به‌لحاظ شاخص باروري کلي(متوسط تعداد فرزنداني که يک زن در سن باروري بايد داشته باشد) به پنج دسته تقسيم شده‌اند که شامل باروري بسيار پايين ۱.۲ درصد و کمتر، باروري پايين ۱.۵، باروري کمتر از سطح جانشيني بين ۱.۵ تا ۲.۱ درصد، سطح جانشيني ۲.۱ و بالاتر از سطح جانشيني ۲.۱ و بيشتر است.

براي جايگزيني طبيعي جمعيت، لازم است هر زن در بازه سني باروري، ۲.۱ تا ۲.۲ فرزند به دنيا بياورد؛ که به اين موضوع سطح جانشيني گفته مي‌شود و بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت اين رقم در دهه ۶۰ در کشور ۶.۸ درصد بود ولي در سال ۹۹ اين رقم به زير ۲ رسيده است.

با اين وجود به گفته رييس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري، اين استان در رابطه با شاخص‌هايي نظير نرخ طلاق و سالمندي که در فرزندآوري موثر است وضعيت بهتري نسبت به ميانگين کشوري دارد.

راهبري مناسب جواني جمعيت در استان
 

وزارت کشور در جديدترين ارزيابي خود از عملکرد استانداران در راهبردي و مديريت اجراي مطلوب قانون جواني جمعيت و ستاد مربوطه در استان‌ها، غلامعلي حيدري استاندار چهارمحال و بختياري را جزو ۱۰ استاندار برتر اين حوزه اعلام کرد.

گزارش اين عملکرد در جلسه ستاد ملي جواني جمعيت کشور که با حضور وزير کشور و از طريق ارتباط ويدئوکنفرانسي با استان‌ها در روز يکشنبه ۲۴ ارديبهشت برگزار شد، اعلام شد.

استاندار چهارمحال و بختياري در اين نشست با اشاره به اقدامات و تلاش‌هاي انجام شده در ستاد جواني جمعيت اين استان اظهار داشت: موضوع جمعيت يکي از ضرورت‌هاي کشور به شمار مي‌رود که با توجه به دغدغه‌ها و تاکيدات رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهور تمام توان خود را در اين راستا به کار گرفته و از ظرفيت‌هاي موجود به ويژه در بخش گروه‌هاي مردم نهاد بهره‌گيري مي‌شود.

غلامعلي حيدري ادامه داد: اعطاي به موقع تسهيلات و مشوق‌هاي فرزندآوري و ازدواج، تامين مسکن، اقدامات فرهنگي و پرداخت ۱۰۴ درصدي تسهيلات از جمله اقداماتي است که سبب شده اين استان در شاخص‌هاي فرزندآوري و جواني جمعيت در وضعيت بهتري قرار گيرد.

وي تصريح کرد: آمار فرزندآوري در برخي از شهرستان‌هاي استان روند افزايشي به خود گرفته به‌طوري‌که در مقطعي در اعطاي مشوق‌ها با تنگنا مواجه شديم اما اين موانع برطرف و اقدامات لازم انجام گرفت.

استاندار چهارمحال و بختياري توسعه کلينيک‌ها و تقويت تجهيزات پزشکي در مناطق محروم اين استان را خواستار شد و گفت: علاوه‌بر آن مي‌طلبد مشوق‌هاي بيشتري از جمله افزايش تسهيلات به طرح جواني جمعيت اختصاص يابد.

حيدري با بيان اينکه از نظرات نخبگان و صاحب‌نظران در اجراي هر چه بهتر طرح جواني جمعيت استفاده مي‌شود، افزود: در همين راستا جشنواره جواني جمعيت به مدت ۲ سال پياپي در استان برگزار شده و مقالات و ايده‌هاي خوبي در اين خصوص احصا و براي اجرا در دستور کار قرار گرفته است.

يکي از دستگاه‌هاي متولي جواني جمعيت و حمايت از خانواده دانشگاه علوم پزشکي است. اين دستگاه طي يک سال اخير فعاليت‌هايي در اين خصوص داشته است.

تدوين بوم راهبردي حل بحران جمعيتي در استان
 

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي چهارمحال و بختياري به اقدامات و برنامه‌هاي اين دستگاه در رابطه با اجراي قانون جواني جمعيت اشاره کرد و گفت: با توجه به پايين بودن نرخ سطح جانشيني در استان و کاهش فرزندآوري، برنامه عملياتي تحت عنوان بوم راهبردي حل بحران جمعيتي استان تدوين شده و کاهش پيامدها و چالش‌هاي بحران جمعيت در استان را مورد هدف خود قرار داده است.

علي احمدي تصريح کرد: بر اساس اين بوم راهبردي جمعيت، از يک ميليون نفر جمعيت استان، ۱۰ درصد آن يعني ۱۰۰ هزار نفر عضو اين برنامه مي‌شوند و بصورت محله‌محور نسبت به آگاه‌سازي و اقناع‌سازي مردم در خصوص جمعيت اقدام مي کنند.

احمدي با اشاره به آغاز اجراي طرح پزشک خانواده در شهرهاي بالاي ۲۰ هزار نفر جمعيت، اظهار داشت: اين طرح مي‌تواند ظرفيت مهمي براي پيشبرد بهتر بوم راهبردي حل بحران جمعيتي استان باشد.

رييس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در بوم راهبردي جمعيت استان، ۴۰ برنامه تدوين شده است، افزود: اجراي هريک از اين برنامه‌ها با چند سال فعاليت در حوزه جمعيت برابري مي‌کند.

احمدي خاطرنشان کرد: در دولت سيزدهم ريل‌گذاري خوبي در خصوص جواني جمعيت انجام گرفته است و با هم‌افزايي و مشارکت دستگاه‌ها مي‌توان سياست‌ها و برنامه‌هاي مصوب را به خوبي اجرا کرد.

وي به راهبردهاي جمعيتي در استان نيز اشاره کرد و افزود: توانمندسازي ذي‌نفعان کليدي، گروه‌هاي مرجع و جمعيت هدف در راستاي صيانت از جواني جمعيت، رصد دقيق آمايش جمعيت و نرخ باروري در استان، حفظ و ارتقاي باروري سالم و فرزندآوري در جمعيت هدف، تسهيل ازدواج در بين دانشجويان، نخبگان جوان و کارکنان دولت، توسعه همکاري‌هاي بين‌بخشي در زمينه صيانت از جمعيت و مطالبه اجراي قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت از جمله اين راهبردها به شمار مي‌رود.

چهارمحال و بختياري پيشگام در برگزاري رويدادهاي علمي جواني جمعيت
 

کي ديگر از اقداماتي که در استان طي ۲ سال اخير در رابطه با جواني جمعيت برگزار شده است، برگزاري همايش‌ها و رويدادهاي علمي اين حوزه بوده بطوريکه اين استان در سال گذشته نخستين جشنواره جواني جمعيت کشور را برگزار کرد و امسال نيز به عنوان اولين استان، ميزبان برگزاري رويداد جايزه ملي جواني جمعيت در هفته اخير بوده است.

دفتر امور بانوان و خانواده استانداري چهارمحال و بختياري با مشارکت دانشگاه علوم پزشکي برگزارکننده اين ۲ همايش علمي بوده است.

در نخستين رويداد جايزه ملي جواني جمعيت، در هريک از بخش‌هاي رسانه، نخبگان، مديران، خانواده‌ها، دستگاه‌هاي حاکميتي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و شرکت‌ها و موسسات خصوصي و در قالب نقاشي، کليپ، عکس، پژوهش و مقاله، پوستر و طراحي گرافيک، انيميشن، موشن‌گرافي، ايده‌ها و نظرات کاربردي، شعر و جملات کوتاه و تاثيرگذار آثار متعددي به دبيرخانه همايش ارسال شد که در نهايت در هريک از اين بخش‌ها سه اثر برتر انتخاب و معرفي شدند و به مرحله ملي اين رويداد راه يافتند.

مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري چهارمحال و بختياري در همين رابطه افزود: نخستين رويداد جايزه ملي جواني جمعيت اردي‌بهشت ماه امسال در هفت بخش در استان برگزار شد و علاوه‌بر آن سه خانواده برتر در حوزه جواني جمعيت نيز معرفي و به جشنواره ملي معرفي شدند.

زهرا حبيبي افزود: سال گذشته نيز استان در برگزاري جشنواره جواني جمعيت در کشور پيشگام بود و نتايج علمي آن براي اجرا و اعمال آن در سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌ها ملاک عمل قرار گرفت.

وي با بيان اينکه مساله جمعيت از جمله مسائلي است که در اولويت برنامه‌هاي کشور قرار کرده است، اظهار داشت: در همين راستا قانون جواني جمعيت و حمايت از خانواده به تصويب رسيد و متناسب با آن فعاليت‌ها و برنامه‌هايي در استان در دستور کار قرار گرفته است.

مديرکل امور بانوان و خانواده استانداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: در همين راستا بلافاصله کارگروه حمايت از خانواده و جواني جمعيت در استان تشکيل شد که رياست اين کارگروه در مرکز استان با استاندار و در شهرستانها با فرمانداران است.

حبيبي با اشاره به ابلاغ شرح وظايف دستگاه‌ها در خصوص جواني جمعيت، افزود: راهبري استاندار در خصوص اجراي برنامه‌هاي جواني جمعيت سبب شد تا استان در رتبه هشتم کشور قرار گيرد و بي‌شک با دوچندان کردن اين تلاش‌ها مي‌توان در آينده شاهد نتايج مطلوب اين فعاليت‌ها باشيم.

وي خاطرنشان کرد: ايجاد کلينيک ناباروري در لردگان، طراحي و اجراي بوم راهبردي حل بحران جمعيت، طراحي نرم‌افزار خدمات سلامت و جواني جمعيت، اجراي ۲۰ جشنواره محلي در نقاط مختلف استان، شناسايي و ارجاع زوجين نابارور به مراکز درماني، افتتاح کلينيک سلامت باروري و جنسي و استفاده از ظرفيت گروه هاي بانفوذ و گروه‌هاي جهادي در راستاي فرهنگسازي و تبيين آثار جواني جمعيت از ديگر فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده در اين خصوص بوده است.

همچنين بر اساس آخرين گزارش‌هاي اعلامي از سوي اداره‌کل ورزش وجوانان استان، از مجموع ۱۳ هزار و ۷۴۳ متقاضي ثبت‌نامي براي وام ازدواج طي سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار و ۹۹۲ متقاضي معادل ۸۷ درصد از وام ازدواج برخوردار شدند و بنا بر اعلام مديرکل راه و شهرسازي استان واگذاري زمين‌هاي رايگان در طرح جواني جمعيت بلافاصله پس از اتمام پايش متقاضيان که تا ۲ ماه آينده تکميل مي‌گردد، آغاز مي‌شود.

 

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07