پرتال استانداری چهارمحال و بختیاری
چهل سالگي انقلاب

چهارمحال و بختياري روي ريل پيشرفت

کد خبر: 31466 تاریخ انتشار: 1397/11/17 11:31:49
نمایش: 1810
اخبار
چهارمحال و بختياري که در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي از محروميت عميقي رنج مي برد، امروز به برکت انقلاب اسلامي در حوزه هاي مختلف دستاوردهاي قابل توجهي کسب کرده و روي ريل پيشرفت قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري با حدود 947 هزار نفر جمعيت بر اساس آخرين تقسيمات جغرافيايي داراي 9 شهرستان، 42 شهر، 19 بخش، 39 دهستان و بيش از 800 روستاي داراي سکنه است که به برکت خدمات نظام در عرصه هاي مختلف عمراني، اقتصادي، علمي، فرهنگي و اجتماعي از تحولات خوبي طي 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامي برخوردار شده است.
استاندار چهارمحال و بختياري در همين خصوص گفت: طي 40 سال گذشته با ايجاد زيرساخت هاي مناسب و اقدامات گسترده در حوزه محروميت زدايي شاهد ارتقاي شاخص هاي توسعه اين استان هستيم، با اين وجود همچنان تا رسيدن به توسعه پايدار فاصله داريم.
اقبال عباسي ادامه داد: چهارمحال و بختياري با برخورداري از نيروي انساني توانمند، مديران کارآمد، قابليت هاي گسترده در حوزه گردشگري طبيعي و ظرفيت بخش کشاورزي و دامپروري مي تواند با سرعت بيشتر مراحل توسعه يافتگي را طي کند.
وي با اشاره به خدمات و دستاوردهاي انقلاب اسلامي در استان تصريح کرد: بيش از 90 درصد زيرساخت هاي استان در طول چهل سال گذشته ايجاد شده و اين در حالي است که 10 سال ابتدايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي درگير خرابکاري هاي منافقان و جنگ تحميلي بوده ايم.
استاندار چهارمحال و بختياري همچنين به طرح هاي قابل افتتاح در دهه فجر امسال در استان اشاره کرد و افزود: در دهه فجر امسال 346 طرح به بهره داري مي رسد و طي 6 سال اخير نيز 3 هزار طرح با اعتباري بالغ بر 7 هزار ميليارد تومان در استان افتتاح شده است. 
عباسي با اشاره به تحريم هاي دشمن خاطرنشان کرد: اين موضوع مانعي براي رونق توليد در استان نشد، بنحوي که در9 ماه امسال 58 ميليون تن انواع محصولات به ارزش 62 ميليون دلار از استان صادر شد که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار چهارمحال و بختياري نيز با اشاره به مولفه ها و ظرفيت هاي چهارمحال و بختياري براي تحقق توسعه پايدار گفت: قرارگيري استان بين 2 قطب اقتصادي و صنعتي کشور، موقعيت جغرافيايي و متصل کننده کريدور فلات مرکزي به جنوب کشور، شرايط اقليمي و طبيعي مستعد، سرچشمه 2 حوزه آبريز زاينده رود و کارون بزرگ، تالاب ها و ظرفيت هاي زيست محيطي منحصربه فرد، قطب توليد بادام آبي کشور و وجود شهرک صنعتي آب معدني از مهمترين اين ظرفيت ها به شمار مي رود.
وي ادامه داد: نيروي انساني توانمند و متخصص، مراکز آموزش عالي مطرح در کشور، توليد برق از نيروگاه برقابي، ظرفيت توسعه ورزش هاي آبي و ماجراجويانه و پيشنيه غني تاريخي و فرهنگي استان از ديگر قابليت هايي است که مي توان با بهره گيري از آن چشم انداز روشني براي توسعه استان متصور شد.
نصيري با اشاره به اقدامات دولت براي بالفعل کردن ظرفيت هاي استان در راستاي تحقق توسعه پايدار تصريح کرد: ايجاد منطقه ويژه اقتصادي از مهمترين اين اقدامات بوده است که اين منطقه با 400 هکتار وسعت آماده پذيرش طرح هاي اقتصادي و توليدي است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار چهارمحال و بختياري، تسهيل امر سرمايه گذاري را از ديگر بسترهاي فراهم شده براي توسعه استان عنوان کرد و گفت: هم اينک 800 واحد صنعتي با سرمايه گذاري 2 هزار و 500 ميليارد تومان و ايجاد 21 هزار شغل در استان فعال است و با توليد محصولاتي نظير خوراک آبزيان، ورق گالوانيزه، آب معدني، موکت، اکسيد روي، شيرخشک نوزاد، چادر مشکي، چمن مصنوعي و ساير محصولات سهم بسزايي در توليد ناخالص داخلي استان ايفا مي کند.
نصيري خاطرنشان کرد: وجود 30 شهرک صنعتي در استان با زيرساخت هاي آب، برق، گاز و ساير خدمات فرصت مناسبي براي سرمايه گذاران بخش خصوصي براي رونق فعاليت هاي توليدي است.
وي با اشاره به دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان، افزود: در سال 57، در حدود 4 هزار و 800 واحد صنفي توليدي در استان فعال بود اما اين تعداد اکنون به 14 هزار و 545 واحد افزايش يافته است.
نصيري ادامه داد: همچنين در سال 57، يک هزار و 350 واحد صنفي خدماتي در استان فعال بود اما اين تعداد در سال 97 به بيش از 4 هزار واحد رسيده است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 7 هزار واحد توزيعي در استان فعال بود اما اينک تعداد واحدهاي توزيعي خدماتي استان به بيش از 21 هزار واحد افزايش يافته است.
نصيري همچنين به رشد شاخص هاي فرهنگي در استان در سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي اشاره کرد و گفت: درصد باسوادي در استان در سال 57، 35 درصد بود اما در سال 97 به 85 درصد رسيده است.
وي، جمعيت دانش آموزي استان در سال 57 را 89 هزار و 257 نفر اعلام کرد و افزود: اين جمعيت در سال تحصيلي 97-98 به 192 هزار و 346 دانش آموز افزايش يافته است.
نصيري خاطرنشان کرد: تعداد دانشجويان استان نيز از 990 نفر در سال 57 به 53 هزار و 533 نفر در سال جاري رسيده و تعداد اعضاي هيات علمي از 10 نفر در سال 57 به يک هزار و 810 نفر رشد داشته است.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار چهارمحال و بختياري به دستاوردهاي حوزه عدالت و سلامت قضايي در استان نيز اشاره کرد و گفت: در سال 57 در استان 20 قاضي، 4 کارمند دادگستري و 5 شعبه قضايي در استان فعال بود اما اينک 185 قاضي، 702 کارمند، 18 حوزه قضايي و 164 شعبه قضايي مصوب در استان فعاليت دارند.
نصيري در ادامه با اشاره به اينکه نيمي از جمعيت استان معادل 469 هزار نفر از خدمات بيمه تامين اجتماعي برخوردارند، تصريح کرد: اين در حاليست که در سال 57 کمتر از يک هزار نفر در استان زيرپوشش اجتماعي قرار داشتند.

افزودن دیدگاه


ایجاد کننده صفحه : مدیر سایت | تاریخ آخرین ویرایش : 1403/01/07